• 1
  • 2
2014-10-09, 17:08
Medlem
Hej!

Jag har producerat musik några år och har de senaste året inriktat mig på just filmmusik.
Just nu så har jag några låtar som jag själv tycker är rätt bra och jag skulle absolut kunna se dom platsa i en film men jag vet helt enkelt inte hur jag ska gå tillväga nu?

Är det någon som har erfarenhet av detta? Vart kan man vända sig? Jag har googlat lite såkalrt och hittat några sidor där man kan submitta men det känns inte helt "fair" där det snackas om att dom ska ha 50 % rättigheter och grejjer och det låter inte särskilt lockande.

Vore grymt tacksam för alla tips/erfarenheter!

Tack.
Citera
2014-10-09, 17:19
Medlem
Det låter väl inte orimligt? Eftersom du inte har nån erfarenhet av tidigare jobb så kan du inte förvänta dig nån superdeal. Skapa en hemsida och berätta om dina tjänster - det räcker inte att "du har ett par låtar som du tycker passar". Det är beställaren som skall tycka att det passar
Citera
2014-10-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swandive
Det låter väl inte orimligt? Eftersom du inte har nån erfarenhet av tidigare jobb så kan du inte förvänta dig nån superdeal. Skapa en hemsida och berätta om dina tjänster - det räcker inte att "du har ett par låtar som du tycker passar". Det är beställaren som skall tycka att det passar
Absolut, men att en sida tar 50 % av rättigheterna känns ju inte fair någonstans. Klart man måste början någonstans men borde ju finnas bättre alternativ kan tyckas?
Citera
2014-10-09, 17:26
Medlem
Antagligen, om du har en sjuk talang och någon plockar upp det, varför inte. Men det vanligaste är nog att man får börja från grunden med halvtaskiga kontrakt och sen jobba sig upp. Ingen blir Hans Zimmer eller Angelo Badalamenti över natt.
Citera
2014-10-09, 17:27
Medlem
Dessutom tar dom ju detta arvodet för att förmedla kontakten och skapa möjligheter åt dig. Det är ju skillnad om du gör detta jobbet själv. Spar dina vassaste låtar då, men showcasa dom på en sajt eller musiktjänst.
Citera
2014-10-09, 17:31
Medlem
Citat:
Dessutom tar dom ju detta arvodet för att förmedla kontakten och skapa möjligheter åt dig. Det är ju skillnad om du gör detta jobbet själv. Spar dina vassaste låtar då, men showcasa dom på en sajt eller musiktjänst.
Jo, det är ju en bra idé såklart att spara dom vassaste låtarna man har. Hittade en annan sida precis som verkar ha lite schysstare villkor iaf så det kan ju vara en idé.

Att göra en egen sida och erbjuda sin tjänster kanske också kan vara något men det kanske blir väldigt svårt att få "uppmärksamhet" då eller vad säger du?
Citera
2014-10-09, 17:35
Medlem
Du gör fel om du letar efter ett sätt att gå från totalt okänd till att börja tjäna pengar direkt. Gör som många musikproducenter gör; skapa en Youtube-kanal och lägg upp din musik för allmänheten. Är din musik bra så kommer den att spridas.
Citera
2014-10-09, 17:38
Medlem
Det är svårt att "bli upptäckt". Du måste jobba lika hårt mer marknadsföringen av dig själv som artist som själva materialet för att lyckas. Jag hade testat hänga där unga nya regissörer finns (forum etc) och kolla om någon gillar ditt material. Räkna med massor av arbete och ha en stark vilja så kan det gå. Alternativt så använder du någon av de tjänster dom du hittat och tar smällen att kontraktet inte är det bästa, det är inte som stt du aldrig kommer skriva musik igen så ju mer jobb du gjort, desto attraktivare blir du och får lättare att hitta nya jobb och ställa krav. Det är bättre med en liten inkomst på en låt än ingen alls om låtarna bara ligger i nån mapp på din dator. Jag misstänker att du inte kommer bli speciellt förmögen på detta i första taget.
Citera
2014-10-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugosex
Du gör fel om du letar efter ett sätt att gå från totalt okänd till att börja tjäna pengar direkt. Gör som många musikproducenter gör; skapa en Youtube-kanal och lägg upp din musik för allmänheten. Är din musik bra så kommer den att spridas.
Ja, det är också en idé såklart. Kanske till och med är det bästa sättet.
Citera
2014-10-09, 17:41
Medlem
Citat:
Det är svårt att "bli upptäckt". Du måste jobba lika hårt mer marknadsföringen av dig själv som artist som själva materialet för att lyckas. Jag hade testat hänga där unga nya regissörer finns (forum etc) och kolla om någon gillar ditt material. Räkna med massor av arbete och ha en stark vilja så kan det gå. Alternativt så använder du någon av de tjänster dom du hittat och tar smällen att kontraktet inte är det bästa, det är inte som stt du aldrig kommer skriva musik igen så ju mer jobb du gjort, desto attraktivare blir du och får lättare att hitta nya jobb och ställa krav. Det är bättre med en liten inkomst på en låt än ingen alls om låtarna bara ligger i nån mapp på din dator. Jag misstänker att du inte kommer bli speciellt förmögen på detta i första taget.
Mm exakt. Sidan jag va inne o spana på nu senast verkar dock väldigt lockande. Musicxray.com heter den och där submittar man sina låtar för en liten peng (typ 10 dollar) till bolag som söker musik.
Citera
2014-10-09, 17:50
Medlem
Det finns även nån sajt som har tävlingar etc för filmmusiken, men minns inte vad den heter.

Ett tips, gör en musikvideo genom att lägga din musik över en länd film (som du tycker passar) och dra upp den på tuben. Ett par korta "trailers" helt enkelt
Citera
2014-10-09, 17:51
Medlem
Jag tycker du kan starta egen sida där du själv kan sälja den, många indiefilmskapare behöver musik för en billig peng (inklusive jag)

Så starta en sida, lägg ut några gratislåtar/smakprov och så säljer du vissa paket med drama/action/skräck musik?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in