• 1
  • 2
2014-10-11, 02:53
Medlem
Jag undrar om det är lägligt att publicera förundersökningar på internet?
Det räknas väll som offentlighandling, men samtidigt är det ganska ofta personliga uppgifter i dom.

Så jag undrar om man bryter mot PUL eller något om man gör förundersökningar och domar tillgängliga på nätet.

Snälla hjälp en gammal gubbe.
Citera
2014-10-11, 02:59
Medlem
SeMeNoMores avatar
Nej alla förundersökningar är som du säger offentliga uppgifter och det betyder att alla kan ta del av den.
Citera
2014-10-11, 03:06
Medlem
CrilleKexs avatar
Precis som SeMeNoMore säger så är det helt lagligt att lägga ut en FUP på nätet. Det är bara att tuta och köra.
Citera
2014-10-11, 09:02
Medlem
felstavadds avatar
Nja, faller inte det under förtal?
Citera
2014-10-11, 09:05
Medlem
Bara för att det är offentlig handling betyder inte det att den får hanteras hur som helst.
Fortfarande gäller PUL.
Citera
2014-10-11, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Nja, faller inte det under förtal?
Det har jag också funderat på.
Hur kan det vara förtal att berätta för folk att någon gjort ett brott men inte om man ger dom FUP:en? Är ju ganska skruvat egentligen.
Citera
2014-10-11, 11:15
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenapZ
Det har jag också funderat på.
Hur kan det vara förtal att berätta för folk att någon gjort ett brott men inte om man ger dom FUP:en? Är ju ganska skruvat egentligen.

Hur menar du nu? Att berätta för folk att en person har begått brott är förtal. Det kan dock vara försvarligt att lämna uppgifterna, och i sådana fall är det inte brottsligt. Detsamma gäller att sprida en FUP, beroende på dess innehåll. Om FUP:en innehåller uppgifter som gör att någon förtalas, så är det naturligtvis inte tillåtet. Dessutom gäller, som sagt, personuppgiftslagen.
Citera
2014-10-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyddsjak
Hur menar du nu? Att berätta för folk att en person har begått brott är förtal. Det kan dock vara försvarligt att lämna uppgifterna, och i sådana fall är det inte brottsligt. Detsamma gäller att sprida en FUP, beroende på dess innehåll. Om FUP:en innehåller uppgifter som gör att någon förtalas, så är det naturligtvis inte tillåtet. Dessutom gäller, som sagt, personuppgiftslagen.
Ja det är precis vad jag menar. Många på det här forumet brukar säga att det är helt lagligt att lägga upp FUP men jag kunde inte förstå varför det inte skulle klassas som förtal.
Citera
2014-10-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Nej alla förundersökningar är som du säger offentliga uppgifter och det betyder att alla kan ta del av den.

Det är ju två helt olika frågeställningar.

Bara för att en handling i t ex en domstol är offentlig för vem som helst att ta del av betyder ju inte per automatik att samma handling kan publiceras var som helst på nätet under samma förutsättningar rörande "offentlighet".
Citera
2014-10-11, 15:48
Medlem
WaltherVonKnopfs avatar
1. Förtal
Att lägga upp en FUP kan definitivt utgöra förtal. Det spelar ingen roll om uppgifterna eller påståendena i fupen är sanna eller ej, det kan ändå utgöra förtal. Den som lägger upp fupen är ansvarig juridiskt.

2. Brott mot personuppgiftslagen
Att lägga upp en fup är väldigt troligt ett brott mot PUL såvida den inte publiceras inom ramen för ett utgivningsbevis eller i ett journalistiskt arbete (tex i en artikel)

Många verkar sammanblanda begreppet "offentlig handling" med "tillåtet att publicera offentligt". Det är två helt skilda saker.
Citera
2014-10-11, 16:14
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
1. Förtal
Att lägga upp en FUP kan definitivt utgöra förtal. Det spelar ingen roll om uppgifterna eller påståendena i fupen är sanna eller ej, det kan ändå utgöra förtal. Den som lägger upp fupen är ansvarig juridiskt.

2. Brott mot personuppgiftslagen
Att lägga upp en fup är väldigt troligt ett brott mot PUL såvida den inte publiceras inom ramen för ett utgivningsbevis eller i ett journalistiskt arbete (tex i en artikel)

Många verkar sammanblanda begreppet "offentlig handling" med "tillåtet att publicera offentligt". Det är två helt skilda saker.
Lexbase tänker jag på. Där lägger man väl dock ut domar?
Citera
2014-10-11, 17:28
Medlem
WaltherVonKnopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Lexbase tänker jag på. Där lägger man väl dock ut domar?
Lexbase har utgivningsbevis och därmed gäller inte personuppgiftslagen för dem.

Om Lexbase gör sig skyldiga till förtal återstår att se, det har ännu inte avkunnats någon dom i de fall där talan om förtal väckts mot Lexbase.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in