Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-29, 12:09
  #181
Medlem
kongoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
En skattesänkning för en specifik bransch är en indirekt kostnad för alla andra. Jag antar att du begriper att behovet av skatteintäkter är detsamma även efter momssänkningen.

En indirekt kostnad är det givetvis inte. Lättar skattetrycket rör det sig om en utebliven intäkt. Möjligen att man skulle kunna föra ett resonemang kring att det lättade skattetrycket är en alternativkostnad men vem bryr sig ärligt talat. Vi är inte Anders Borg, vi är livsnjutare. Det är därför vi hänger i en pizzatråd. I alla fall jag.

MVH kongos
Citera
2014-10-29, 12:50
  #182
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongos
En indirekt kostnad är det givetvis inte. Lättar skattetrycket rör det sig om en utebliven intäkt. Möjligen att man skulle kunna föra ett resonemang kring att det lättade skattetrycket är en alternativkostnad men vem bryr sig ärligt talat. Vi är inte Anders Borg, vi är livsnjutare. Det är därför vi hänger i en pizzatråd. I alla fall jag.

MVH kongos

Att man subventionerar (ja det är i allra högsta grad en subvention) en specifik bransch, vilket man gjort i detta fallet, betyder till att börja med inte att skattetrycket överlag har minskat, det kan lika väl finansieras på andra håll.

Om man subventionerar en specifik bransch så är det självklart att alla andra i slutändan får stå för notan, oavsett om den kommer direkt eller om 10 år. Hade vi inte haft subventionen nu t.ex. så hade statens underskott varit ungefär 5 miljarder lägre. Någon gång ska detta finansieras som sagt.
Citera
2014-10-29, 14:15
  #183
Medlem
kongoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Att man subventionerar (ja det är i allra högsta grad en subvention) en specifik bransch, vilket man gjort i detta fallet, betyder till att börja med inte att skattetrycket överlag har minskat, det kan lika väl finansieras på andra håll.

Om man subventionerar en specifik bransch så är det självklart att alla andra i slutändan får stå för notan, oavsett om den kommer direkt eller om 10 år. Hade vi inte haft subventionen nu t.ex. så hade statens underskott varit ungefär 5 miljarder lägre. Någon gång ska detta finansieras som sagt.

Det är vi nog alla överens om. Men att skattetrycket de facto har lättat under de senaste åren är i alla fall en sanning. Hur diskussionen gick från pizza till ekonomisk politik är dock något som jag inte begriper. Nåväl, nu ska jag trycka en pizza. Hoppas den inte kostar 107 spänn.

MVH kongos
Citera
2014-10-29, 14:42
  #184
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongos
Det är vi nog alla överens om. Men att skattetrycket de facto har lättat under de senaste åren är i alla fall en sanning. Hur diskussionen gick från pizza till ekonomisk politik är dock något som jag inte begriper. Nåväl, nu ska jag trycka en pizza. Hoppas den inte kostar 107 spänn.

MVH kongos

Ja skattetrycket har lättat men det är ett felslut att därmed säga att ingen får betala för subventionen. Om vi ponerar att skattetrycket minskat permanent (vilket det knappast gjort heller) så har de 5 miljarderna fortfarande tagits från något, antingen neddragningar i offentliga sektorn eller som en utebliven generell skattesänkning. Hur du än vill se på det så är det en kostnad som övriga samhället får stå för.

Vi slank in på det här sidospåret p g a en annan användare uppenbart inte förstod att någon de facto, på ett eller annat sätt, finansierar att restaurangägare får mer pengar på fickan. Som jag förstod det så uppfattade han att jag av ren missunnsamhet var emot att restaurangägare tjänar pengar, men så är det alltså inte.
Citera
2014-10-29, 14:51
  #185
Medlem
kongoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ja skattetrycket har lättat men det är ett felslut att därmed säga att ingen får betala för subventionen. Om vi ponerar att skattetrycket minskat permanent (vilket det knappast gjort heller) så har de 5 miljarderna fortfarande tagits från något, antingen neddragningar i offentliga sektorn eller som en utebliven generell skattesänkning. Hur du än vill se på det så är det en kostnad som övriga samhället får stå för.

Vi slank in på det här sidospåret p g a en annan användare uppenbart inte förstod att någon de facto, på ett eller annat sätt, finansierar att restaurangägare får mer pengar på fickan. Som jag förstod det så uppfattade han att jag av ren missunnsamhet var emot att restaurangägare tjänar pengar, men så är det alltså inte.

Jaha du menar så. Nu tog jag mig tid att läsa lite noggrannare och då är vi överens. Nu blir det Beck-film och Orientale. Gick på 75 spänn med bea.

MVH kongos
Citera
2014-10-29, 19:16
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
En riktigt dålig plan om man någonsin tänker gå dit igen. Jävlas inte med någon som hanterar det du tänker stoppa i käften.

Ja absolut, då får man ta de att man inte kan gå dit igen..

oCH DU har absolut i en poäng att egentligen inte bör fucka med nån som lagar maten man ska äta
Citera
2014-10-29, 21:06
  #187
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
En skattesänkning för en specifik bransch är en indirekt kostnad för alla andra. Jag antar att du begriper att behovet av skatteintäkter är detsamma även efter momssänkningen.

Dumheter, det är en (möjlig) utebliven intäkt för staten.
Sen finns det en god anledning att hävda att pengar som privata näringsidkare genererar inte tillhör staten per default.
Citera
2014-10-29, 21:18
  #188
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
På min ort har alla pizzerior kollektivt höjt sitt pris. Tror att om någon skulle sänka priserna där så skulle den få ordentligt med stryk för att ha försökt utkonkurrera sina "partners".

Pizzamaffia är vad det är.
Utlänningarna har blivit modigare ju fler de blivit med åren, de har inget att vara rädda för.
Även om de skulle förlora en kund eller två så skulle de inte fatta det själva, och de skulle gå oberörda ur situationen.

De är helt enkelt opåverkbara. Och de försöker lura svenskar på så mycket pengar som det går.
Med alla sina sidverksamheter runt pizzerian så tjänar de rejält med pengar, ofta svart och olagligt.
Kanske någon i deras familj har en verkstad eller skrot ? där kommer återkommer samma fenomen som med pizzerian, och svensken blir blåst på ännu mer pengar och kanske dessutom inte ens får en ordentligt lagad bil tillbaka(reparerad med tuggummi).

Så när du talar om att det inte rör dig för du handlar inte på Pizzeria, tänk efter vilka andra näringar som kan drabba dig. Kontaktnätverket är stort från basen på Pizzerian.
Det där är det mest fördomsfullaste kommentaren jag må ha sett på FB. Vi förstår att du ogillar invandrare, men håll dig till ämnet istället.
Citera
2014-10-29, 23:02
  #189
Medlem
Ghennas avatar
Att lämna stället bakom dig är det bästa du kan göra verkar det som innan ny prisstigning görs.
Citera
2014-10-30, 01:28
  #190
Medlem
Och om man vill baka en egen pizza och inte har ingredienser hemma, räkna på den du om du vill ha en vanlig med tomat, ost, skinka, räkor... Göra deg o skit med jäst eller om man köper en sånt där färdigt pizzakit. Det blir fan dyrare när man ska göra sig en vettig god pizza själv, stor skillnad på råvaru kostnaderna.
Citera
2014-10-30, 08:37
  #191
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Dumheter, det är en (möjlig) utebliven intäkt för staten.
Sen finns det en god anledning att hävda att pengar som privata näringsidkare genererar inte tillhör staten per default.

Du är uppenbarligen för korkad för att förstå sammanhanget, så jag ger upp här.
Citera
2014-10-30, 23:14
  #192
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thumo
Det där är det mest fördomsfullaste kommentaren jag må ha sett på FB. Vi förstår att du ogillar invandrare, men håll dig till ämnet istället.

Vänta lite nu. Jag ogillar inte invandrare.
Är faktiskt kompis med många invandrare, hade jag inte varit det hade jag aldrig kunnat säga sanningen.

Så det funkar i den världen, man har jättekul med invandrare men i slutet av dagen så är det ju ändå vissa moraliska principer som skiljer sig åt. Något som inte går att ändra på.

Fast å andra sidan är kanske att de inte är moral-bitches hela tiden det som gör invandrare så intressant och kul att umgås med

Och om du läst igenom hela mitt svar på ämnet så borde du väl med normal kunskaper i svenska språket förstå att det handlar om ämnet i fråga, annars kan jag hjälpa dig att tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in