Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-30, 17:27
Bannlyst
Okej, jag kan börja.

Jag är 20+ och kan inte rabbla upp hela alfabetet.
Jag kan inte multiplikationstabellen utantill heller utan måste tänka!
Jag vet inte heller exakt hur många dagar som är i alla månader. (vissa kan jag.)

Som titeln säger; vad är eran största/mest pinsamma kunskapslucka?

Vad jag hoppas med denna diskussion är att kanske komma underfund med vad det Svenska folket är sämst på! Eftersom jag aldrig skulle vilja säga detta högt för att jag är högutbildad, trots detta alltid klarat mig utan dessa kunskaper! Gissar jag på att fler av min sort finns.. och att ett stort mörkertal inom Sverige finns av vad folk borde kunna men inte kan.

Så vad är det? Historia, matte, geografi eller som min vilda gissning är efter att ha debatterat lite på flashback (att folk inte kan läsa)

Diskutera!
Senast redigerad av Jezere 2014-10-30 kl. 17:33.
Citera
2014-10-30, 17:39
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Skulle nog säga att majoriteten inte kan det. Jag kan iaf inte det, jag sjunger en sång för mig själv som jag lärde mig i grundskolan.
Citat:
Jag vet inte heller exakt hur många dagar som är i alla månader. (vissa kan jag.)
Jag vet inte hur många dagar det är i någon månad.

Men allt det här bleknar när jag jämför mig själv med min kompis. Den listan skulle ta hela dagen att skriva men lite axplock: Han vet inte om Skåne ligger i södra eller norra Sverige, han vet inte vad kungen heter, han vet inte vad vår nuvarande statsminister heter. Han vet absolut ingenting förutom detaljer från ett selektivt antal datorspel.
Citera
2014-10-30, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Skulle nog säga att majoriteten inte kan det. Jag kan iaf inte det, jag sjunger en sång för mig själv som jag lärde mig i grundskolan.

Jag vet inte hur många dagar det är i någon månad.

Men allt det här bleknar när jag jämför mig själv med min kompis. Den listan skulle ta hela dagen att skriva men lite axplock: Han vet inte om Skåne ligger i södra eller norra Sverige, han vet inte vad kungen heter, han vet inte vad vår nuvarande statsminister heter. Han vet absolut ingenting förutom detaljer från ett selektivt antal datorspel.

Hahaha! Jo, kanske är det så. Värst var tiderna i 5-6an då i slutet av dagen man hade något slags quiz då alla skulle gå igenom kanske 100 multiplikationer för att träna färdighet.
När man var klar fick man gå!
Då tröcks det länge i bänken.

Hmm, jag tror faktiskt när jag inleder denna diskussion att om jag får gissa på en slutsats så är det att svenskarna är sämst på geografi. Har också en hel del vänner som inte vet om Kalmar ligger ner eller upp, eller vad till exempel USAs huvudstad är!
Citera
2014-10-30, 17:49
Medlem
Grizzzlys avatar
Kan inte ordningen på dem sista månaderna förutom December som kommer sist:)
Citera
2014-10-30, 18:00
Medlem
Timmervargens avatar
Kan inte ordningen på veckodagarna. Måndag, fredag, lördag, söndag kan jag men blandar alltid ihop tisdag, onsdag och torsdag.
Citera
2014-10-30, 18:02
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Okej, jag kan börja.

Jag är 20+ och kan inte rabbla upp hela alfabetet.

Som titeln säger; vad är eran största/mest pinsamma kunskapslucka?

Vad jag hoppas med denna diskussion är att kanske komma underfund med vad det Svenska folket är sämst på! Eftersom jag aldrig skulle vilja säga detta högt för att jag är högutbildad, trots detta alltid klarat mig utan dessa kunskaper! Gissar jag på att fler av min sort finns.. och att ett stort mörkertal inom Sverige finns av vad folk borde kunna men inte kan.

Så vad är det? Historia, matte, geografi eller som min vilda gissning är efter att ha debatterat lite på flashback (att folk inte kan läsa)

Diskutera!

När det gäller månadernas dagar har jag ett tips till dig. Räkna på knogarna och "dalarna" mellan knogarna. Knoge betyder 31 dagar och dal betyder 30 dagar, med undantag för februari som har 28 dagar om det inte är skottår. Börja på vänstra handens lillfingerknoge, detta är januari. Ringfingerknogen blir Mars, alltså 31 dagar. Dalen efter det är april, alltså 30 dagar och så vidare.

Jag kan inte heller multiplikationstabellen, men hävdar att den ändå är meningslös att kunna.
Citera
2014-10-30, 18:19
Medlem
Jag kan inte klockan. Bara digitalt. Sjukt att jag lyckats i skolan under Alla åren :P
Citera
2014-10-30, 18:26
Medlem
Jag kan inte knyta skorna
Citera
2014-10-30, 18:29
Medlem
jag trodde västernorrland låg i västra sverige.. det var lite pinsamt när det kom fram.
Citera
2014-10-30, 18:30
Medlem
Är totalt usel på matte. Har världens sämsta minne när det gäller siffror vilken kan vara en anledning varför. Tar seriöst år för mig att lära mig ett mobilnummer utantill. Får jämt stå som ett fån när någon frågar mig vad någon simpelt tal som t.ex 18+17 är.

En annan sak jag aldrig lyckas lära mig är vokaler, verb, konjuktioner osv. Förstår inte poängen med det heller ärligt talat. Jag har överlevt hela livet och lärt mig svenska och engelska galant utan den kunskapen.

Är även usel på sveriges geografi. Har koll på södra sverige eftersom jag bott här hela livet, men uppåt kan jag ingenting. Vet var stockholm, göteborg och norrland ligger, men där slutar typ mina kunskaper. Är inte ett dugg intresserad av var norrköping eller uppland ligger ärligt talat så är ingen kunskap jag direkt sörjer egentligen. Är dock rätt bra på geografi när det gäller resten av världen märkligt nog.
Senast redigerad av GreenEyesCuddles 2014-10-30 kl. 18:37.
Citera
2014-10-30, 18:42
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveknox
jag trodde västernorrland låg i västra sverige.. det var lite pinsamt när det kom fram.
Det är förvåndsvärt många som tror att både västernorrland och västerbotten ligger i västra Sverige.

Östernorrland och österbotten ligger i Finland.
Citera
2014-10-30, 18:45
Medlem
I 20-årsåldern trodde jag helt seriöst att man inte kunde bli fet av att dricka en massa öl, eftersom det bara innehöll kolhydrater och inget fett. Sedan dess har jag gått ned nästan 20 kilo (är 49 idag). Jag är ett veritabelt renässansgeni jämfört med då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in