• 1
  • 2
2014-10-31, 06:10
Medlem
bithaxs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=b1XGPvbWn0A
Filmen visar en tjej i USA som får kommentarer vart hon än går.

Av egen erfarenhet så tycker jag man får jäkligt mycket mer random kommentarer av främlingar (läs mörkhyade lodisar) när man går på gatan i USA även som man, eller par.

Hur är det i sverige?

Antar att frågan går till damerna, om det nu finns några här.
Senast redigerad av bithax 2014-10-31 kl. 06:28.
Citera
2014-10-31, 06:38
Medlem
Annonvengers avatar
Händer vad? Att folk hälsar trevligt på gatan?
Citera
2014-10-31, 07:01
Medlem
VisitByIncubuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Händer vad? Att folk hälsar trevligt på gatan?

Gör dig inte dummare än du förmodligen är.
Citera
2014-10-31, 07:07
Medlem
VisitByIncubuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Av egen erfarenhet så tycker jag man får jäkligt mycket mer random kommentarer av främlingar (läs mörkhyade lodisar) när man går på gatan i USA även som man, eller par.

Hur är det i sverige?

Jag slogs också av att det knappt är någon vit man som figurerar i videon. Det betyder självklart inte att vita män är guds bästa barn men jag tror att det generellt inte är vårt manér att hålla på. Om det sedan beror på att vi är fega, väluppfostrade eller annat spekulerar jag inte i nu. Jag tror heller inte videon är gjord för att vara rasistisk, det är helt enkelt såhär.

Det ska bli intressant att läsa vad kvinnorna säger/tycker i ämnet.
Citera
2014-10-31, 09:57
Medlem
Skulden för detta placerar feministerna hos de vita männen även fast 80% av dessa killar är uppfostrad av en ensamstående moder.

Det är felplacerat ansvar!

Logik är inte feministernas starka sida
Citera
2014-10-31, 11:18
Medlem
Det som feministerna är skyldiga till är att kvinnor ser män mer som fiender nu.

De tål mindre och mindre från män, blir alltså mer upprörda för mindre. Om utvecklingen fortsätter kommer fler kvinnor knappt kunna se en man utan hon mår illa. Det har alltså med mentalt välmående att göra.

Fler kvinnor kommer bli sjukskrivna och USA och resten av västvärlden kommer gå sämre.

Dessutom går utvecklingen mot att kvinnor själva uppfostrar barnen så det lämnar männen allt mer utan ansvar. Deras enda uppgift blir att befrukta kvinnor. Därav blir detta som filmen visar vanligare.
Citera
2014-10-31, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Hur är det i sverige?

Det är väl inget att bry sig om gå vidare ge fan i vad säger
Citera
2014-10-31, 13:46
Medlem
xtrftw1337s avatar
Aldrig att detta händer i Sverige.. vi sitter ju inte ens bredvid varandra på bussarna.. så aldrig att vi ens tilltalar varandra såhär.
Citera
2014-10-31, 15:12
Medlem
Lelianas avatar
Finns en video som visar hur utlänningar trakasserar kvinnor i Oslo. Så, tillräckligt nära iallafall; http://www.youtube.com/watch?v=gd7imB5H8fQ

Jag har inte rört mig i de större storstäderna på ett tag men man blir mer uppmärksammad på ett mer aggressivt sätt som kvinna av utlänningar än av svenska killar. Jag har förövrigt en vag minne av att någon kolumnist har skrivit om trakasserierna när hon går nerför gatan...
Citera
2014-10-31, 15:41
Medlem
Jag har sett Utlänningar som kommenterat kvinnor på gatan men under mina 28 år... har jag ALDRIG sett en enda Svensk, nykter kille ens kommentera en kvinnas utseende. ALDRIG.

Sen har USA en annan kultur än Sverige som Xtrftw1337 (vilket namn!) säger, här sitter vi inte ens bredvid varandra på bussen om vi inte är illa tvungna.
Citera
2014-10-31, 18:51
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerulion
Jag har sett Utlänningar som kommenterat kvinnor på gatan men under mina 28 år... har jag ALDRIG sett en enda Svensk, nykter kille ens kommentera en kvinnas utseende. ALDRIG.

Sen har USA en annan kultur än Sverige som Xtrftw1337 (vilket namn!) säger, här sitter vi inte ens bredvid varandra på bussen om vi inte är illa tvungna.
Då har du inte passerat en byggarbetsplats samtidigt som en kvinna. Fulla svenska män kan också kommentera ute på stan och bli otrevliga om man ignorerar dem men definitivt inte i samma utsträckning som invandrarmän. Det är visserligen en generalisering men det är min erfarenhet.

Eftersom jag har bott i Mellanöstern vet jag också hur det ser ut i dessa mäns hemländer och det är fruktansvärt vidrigt att som blond kvinna promenera på gatorna där. Den typen av aggressiva, hotfulla trakasserier har jag aldrig utsatts för av etniskt svenska män.

Senaste gången jag råkade ut för kommentarer av det slaget var när jag väntade på bussen i en invandrartät förort. Jag var bokstavligen den enda blonda personen i centrum där hållplatsen låg och flera män kommenterade, visslade och började cirkulera runt mig. Väldigt obehagligt faktiskt.
Citera
2014-11-01, 11:05
Medlem
Jag kan inte säga något utifrån videon, jag kommer inte ihåg om det mest var mörkhyade eller vita män, men jag märkte dock att de mörkhyade gjorde de grövre sakerna som att följa efter och prata. Kan vara ett sammanträffande eller helt enkelt en samhällsstruktur.

I Sverige är det ganska jämnt uppdelat. Trots vad många av er på Flashback tror så är det faktiskt många vita män som gör sådana saker. Upplever faktiskt att vita män är mer sliskiga och mer läskiga i deras närmanden då de mörkhyade oftast bara gör en kommentar (trots att jag också tycker att det är ganska oacceptabelt). Har också bara blivit tafsad på av en vit man. Återigen, detta kan vara sammanträffanden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in