• 1
  • 2
2014-11-04, 18:30
Medlem
Hej, har nu bestämt mig för att köpa mig en iMac retina. Men när jag ändå ska lägga ut 25 000:- på en dator så känns det lika bra att punga ut lite mer om det skulle göra datorn bättre, snabbare w/e.
Men jag har inte riktigt koll på vad jag ska uppgradera, vad som är värt pengarna så tänkte om någon skulle kunna vägleda mig genom detta beslut.
Jag använder inte datorn till något jätte avancerat eller tungt, lite bild-videoredigering och allmänt slösurfade. Hatar dock lagande & skit, därför lägger jag ner dessa pengar.

Det man kan uppgradera är-
Processor
Från 3,5 gHz intel core i5
Till 4.0 GHz intel core i7
2200kr

Minne
Detta har jag tänkt att uppgradera själv senare då det är billigare, men hur mycket behöver man? Kanske lika bra att uppdatera till 16gb direkt för 1700kr?

Lagring
Från 1tb fusion drive
Till 512gb flash lagring
Hur stor skillnad är det på hastighet här? Handlar om 2640kr, +externt om jag behöver mer space.

Grafik
Från AMD Radeon r9 m290x 2gb ggdr5
Till AMD Radeon r9 m295x 4gb ggdr5
2200kr

Vad skulle ni uppgradera? Vad är värt pengarna? Hur stor skillnad kommer det att vara om jag uppgraderar både processorn och grafikkortet? Är helt lost på detta, vet knappt vad de olika sakerna gör.
Skrivit men en äcklig iPad så ursäktar stavfel etc.

Tack på förhand.
Citera
2014-11-04, 19:48
Medlem
Minne och lagring brukar oftast ge mest. Där är frågan om du kan uppgradera själv. Det går inte på alla macar. Vissa måste uppgraderas av proffs, medan andra är enkla att uppgradera själv. Är det enkelt, kan du skjuta upp uppgraderingen till senare. Är det svårt, kan det vara bättre att satsa på uppgraderad version direkt.

Minne och lagring är sådant som brukar vara lätt att uppgradera på en del macar. Men det är också vad som har störst betydelse för prestandan. Skulle det vara svårt att uppgradera minne och lagring på din mac, så satsa på det i första hand. Cpu:n kanske ger dig 20-30% mer prestanda. Den är troligen svårare att byta i efterhand. Å andra sidan är det tveksamt hur tydligt man märker en skillnad som alltid är på 20-30%. Vad gäller internminne och sed, kan sådant i en del fall höja prestandan med betydligt mer än så. Jag skrev "i en del fall", för det kan också vara så att det inte gör någon skillnad. Det beror på hur mycket programmen utnyttjar internminnet och hur mycket de läser/skriver till lagringsminnet. När det gäller grafikkortet orkar jag inte kolla om det verkligen är någon större prestandaskillnad. Det är i så fall klumpigt av AMD att marknadsföra dem med nästan samma beteckning om det nu skulle vara någon större skillnad. Det är en uppgradering jag skulle strunta i.
Citera
2014-11-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Minne och lagring brukar oftast ge mest. Där är frågan om du kan uppgradera själv. Det går inte på alla macar. Vissa måste uppgraderas av proffs, medan andra är enkla att uppgradera själv. Är det enkelt, kan du skjuta upp uppgraderingen till senare. Är det svårt, kan det vara bättre att satsa på uppgraderad version direkt.

Minne och lagring är sådant som brukar vara lätt att uppgradera på en del macar. Men det är också vad som har störst betydelse för prestandan. Skulle det vara svårt att uppgradera minne och lagring på din mac, så satsa på det i första hand. Cpu:n kanske ger dig 20-30% mer prestanda. Den är troligen svårare att byta i efterhand. Å andra sidan är det tveksamt hur tydligt man märker en skillnad som alltid är på 20-30%. Vad gäller internminne och sed, kan sådant i en del fall höja prestandan med betydligt mer än så. Jag skrev "i en del fall", för det kan också vara så att det inte gör någon skillnad. Det beror på hur mycket programmen utnyttjar internminnet och hur mycket de läser/skriver till lagringsminnet. När det gäller grafikkortet orkar jag inte kolla om det verkligen är någon större prestandaskillnad. Det är i så fall klumpigt av AMD att marknadsföra dem med nästan samma beteckning om det nu skulle vara någon större skillnad. Det är en uppgradering jag skulle strunta i.

Tack för svaret.
Blev lite klokare nu, kanske blir att satsa på prossecor och en 512 flash då. Dock lite osäker på hur långt 512gb räcker.
Ram är enkelt att byta i efterhand så det håller jag nog lite på.
Citera
2014-11-04, 20:26
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Kolla så du verkligen kan uppgradera cpu och minne senare. Apple har gjort det betydligt svårare i vissa modeller. I en del modeller går det inte att byta.
Citera
2014-11-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Kolla så du verkligen kan uppgradera cpu och minne senare. Apple har gjort det betydligt svårare i vissa modeller. I en del modeller går det inte att byta.

Ram ska vara smidigt att uppgradera, jag klarar nog av de tom.
Resten vet jag inte.
Citera
2014-11-08, 08:54
Medlem
yallapenos avatar
RAM är i princip det enda du kan lägga till själv. Resten är riktigt svårt att göra själv. Se guider på ifixit.

Om du har pengar och vill ha en dator som håller toppklass i mer än 3 år så skulle jag uppgradera processor och grafikkort vid köp, lägga till RAM själv efter köpet.

Själv skulle jag kanske välja 512 gb flash också men fusiondriven har jag hört ska funka bra.

Allt beror ju på vad du ska ha datorn till.
Citera
2014-11-08, 09:41
Medlem
RAM-minne är det enda du kan uppgradera i efterhand.
Citera
2014-11-08, 16:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ogle
Det man kan uppgradera är-
Processor
Från 3,5 gHz intel core i5
Till 4.0 GHz intel core i7
2200kr

Minne
Detta har jag tänkt att uppgradera själv senare då det är billigare, men hur mycket behöver man? Kanske lika bra att uppdatera till 16gb direkt för 1700kr?

Lagring
Från 1tb fusion drive
Till 512gb flash lagring
Hur stor skillnad är det på hastighet här? Handlar om 2640kr, +externt om jag behöver mer space.

Grafik
Från AMD Radeon r9 m290x 2gb ggdr5
Till AMD Radeon r9 m295x 4gb ggdr5
2200kr
Har du kollat på prestandatestar som jämför i5- mot i7-modellen?

Med tanke på kostnaden för hela paketet skulle jag välja att uppgradera grafikchippet och möjligen processorn. Vi går mot en situation där alltfler beräkningar kommer läggas på grafikkortet så på 3-4 års sikt är det förmodligen bättre med en bättre GPU än en bättre CPU.

Samtidigt är skillnaden i prestanda i5:an mot i7:an ganska stora för inte överdrivet mycket pengar jämfört med kostnaden för hela paketet. Å andra sidan - har man stort behov av just processorkapacitet kan en dedikerad server vara ett alternativ, lite beroende på vad man nu håller på med.

Behåll vanliga fusion-disken. Lagring vill man normalt sett ha externt i vilket fall som helst. Vid behov går det dessutom att uppgradera såväl hårddisk som SSD-sticka i efterhand. Du får en fin NAS för 2500:- som dessutom kommer ge dig mycket mer lagringsutrymme.

Vad gäller minnet är ju det enklaste att du kör på med 8 GB och om du ser att systemet slår i taket så beställer du mer.
Senast redigerad av hakro807 2014-11-08 kl. 16:14.
Citera
2014-11-08, 16:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyv
RAM-minne är det enda du kan uppgradera i efterhand.
Fel, såväl vanliga hårddisken som SSD-disken som processorn går att uppgradera. SSD-disken är förvisso Apples egna format, men tredjepartslösningar finns.
Citera
2014-11-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fel, såväl vanliga hårddisken som SSD-disken som processorn går att uppgradera. SSD-disken är förvisso Apples egna format, men tredjepartslösningar finns.
Det må vara möjligt, men sjukt bökigt, all garanti försvinner dessutom
Citera
2014-11-08, 19:43
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Det må vara möjligt, men sjukt bökigt, all garanti försvinner dessutom
Bökigt förvisso, men nej - garantin försvinner inte! Om man förstör något kommer givetvis inte garantin gälla, men att bara öppna prylen är inte tillräckligt för att garantin ska bli ogiltig.
Citera
2014-11-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Bökigt förvisso, men nej - garantin försvinner inte! Om man förstör något kommer givetvis inte garantin gälla, men att bara öppna prylen är inte tillräckligt för att garantin ska bli ogiltig.

Det är en iMac vi pratar om, inte en Macbook som det räcker att skruva upp, garantin ryker direkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in