Citat:
Ursprungligen postat av
G0ogle
Det man kan uppgradera är-
Processor
Från 3,5 gHz intel core i5
Till 4.0 GHz intel core i7
2200kr
Minne
Detta har jag tänkt att uppgradera själv senare då det är billigare, men hur mycket behöver man? Kanske lika bra att uppdatera till 16gb direkt för 1700kr?
Lagring
Från 1tb fusion drive
Till 512gb flash lagring
Hur stor skillnad är det på hastighet här? Handlar om 2640kr, +externt om jag behöver mer space.
Grafik
Från AMD Radeon r9 m290x 2gb ggdr5
Till AMD Radeon r9 m295x 4gb ggdr5
2200kr
Har du kollat på prestandatestar som jämför i5- mot i7-modellen?
Med tanke på kostnaden för hela paketet skulle jag välja att uppgradera grafikchippet och möjligen processorn. Vi går mot en situation där alltfler beräkningar kommer läggas på grafikkortet så på 3-4 års sikt är det förmodligen bättre med en bättre GPU än en bättre CPU.
Samtidigt är skillnaden i prestanda i5:an mot i7:an ganska stora för inte överdrivet mycket pengar jämfört med kostnaden för hela paketet. Å andra sidan - har man stort behov av just processorkapacitet kan en dedikerad server vara ett alternativ, lite beroende på vad man nu håller på med.
Behåll vanliga fusion-disken. Lagring vill man normalt sett ha externt i vilket fall som helst. Vid behov går det dessutom att uppgradera såväl hårddisk som SSD-sticka i efterhand. Du får en fin NAS för 2500:- som dessutom kommer ge dig mycket mer lagringsutrymme.
Vad gäller minnet är ju det enklaste att du kör på med 8 GB och om du ser att systemet slår i taket så beställer du mer.