Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-08, 18:21
Medlem
Vi vet alla att cannabis är relativt ofarligt mot kroppen och jag tycker många gånger själv att det inte på något sätt skadar att folk röker lite gräs. Precis som med alkohol, vem vill inte ha det lite kul ibland!

Men glöm inte bort vad det faktiskt är ni ersätter med rökande, vad man "utesluter" ur sin vardag. South Park säger mycket dumma saker, men i ett avsnitt säger Randy något verkligen belyser det jag ser som ett stort problem med Cannabis.

"the truth is marijuana probably isn't gonna make you kill people, and it most likely isn't gonna fund terrorism, but, well son, pot makes you feel fine with being bored, and it's when you're bored that you should be learning some new skill or discovering some new science or being creative. If you smoke pot you may grow up to find out that you aren't good at anything."

Jag menar inte att alla som brukar Cannabis ska sluta röka, det vore lika dumt som att säga att alla som dricker alkohol ska sluta dricka, men tänk på i vilken utsträckning ni gör det och att det många gånger kan hindra än från att göra andra vettiga saker.

Kom gärna med eran syn på saken

/Slungarn
Citera
2014-11-08, 18:25
Medlem
waikikiis avatar
Kan ju säga att jag är väldigt mycket mer kreativ och nyfiken hög mot nykter.
Citera
2014-11-08, 18:27
Medlem
steveY2Ks avatar
Jag håller med.

Men sen så tycker jag inte att man ska börja röka Cannabis när man fortfarande är barn för den delen heller.
Börjar man röka i respektabel ålder(20+) så har man oftast redan någon hobby eller intresse som, om något, kanske går att utveckla mer med hjälp av det gröna.

My two cents.
Citera
2014-11-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waikikii
Kan ju säga att jag är väldigt mycket mer kreativ och nyfiken hög mot nykter.

Nu kan jag ju inte svara för hur mycket eller ofta du röker för som jag sa så anser jag inte att det på något sätt skadar att röka ibland! Jag är övertygad om att du blir kreativ när du röker, men hur mycket gör du av den kreativiteten? tar du vara på den och skapar något under eller efter ruset eller lyckas du bara göra något fantastiskt gott av tråkiga och vardagliga saker ur kylen?
Citera
2014-11-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steveY2K
Jag håller med.

Men sen så tycker jag inte att man ska börja röka Cannabis när man fortfarande är barn för den delen heller.
Börjar man röka i respektabel ålder(20+) så har man oftast redan någon hobby eller intresse som, om något, kanske går att utveckla mer med hjälp av det gröna.

My two cents.

Mycket bra sagt! Kan jag helt hålla med om, finns säkert många som i sådana lägen drar nytta av att röka precis som jag kan se en artist/konstnär bli mer kreativ med ett glas vin i kroppen. Gäller väl bara att man känner sig själv tillräckligt bra så man inte hamnar i en ond cirkel där man blir beroende av ruset för att kunna "skapa"
Citera
2014-11-08, 18:39
Medlem
Mommejrs avatar
Beror helt på vad du gör av det. Vissa sitter och spelar tv spel konstant när dom röker. Andra inte. Jag läser på och bildar mig kunskap när jag röker oftast. Vare sig det gäller kemi eller något annat ämne. Stämmer delvis som randy säger. Speciellt för barn iaf.
Citera
2014-11-08, 18:44
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slungarn
Vi vet alla att cannabis är relativt ofarligt mot kroppen och jag tycker många gånger själv att det inte på något sätt skadar att folk röker lite gräs. Precis som med alkohol, vem vill inte ha det lite kul ibland!

Men glöm inte bort vad det faktiskt är ni ersätter med rökande, vad man "utesluter" ur sin vardag. South Park säger mycket dumma saker, men i ett avsnitt säger Randy något verkligen belyser det jag ser som ett stort problem med Cannabis.

"the truth is marijuana probably isn't gonna make you kill people, and it most likely isn't gonna fund terrorism, but, well son, pot makes you feel fine with being bored, and it's when you're bored that you should be learning some new skill or discovering some new science or being creative. If you smoke pot you may grow up to find out that you aren't good at anything."

Jag menar inte att alla som brukar Cannabis ska sluta röka, det vore lika dumt som att säga att alla som dricker alkohol ska sluta dricka, men tänk på i vilken utsträckning ni gör det och att det många gånger kan hindra än från att göra andra vettiga saker.

Kom gärna med eran syn på saken

/Slungarn
Man kan inte extrapolera ett "bör" ur "är" (inget "ought" ur "is"), så Randy har fel; det är inte fel att röka bort sitt liv om man så vill.
Citera
Medlem
waikikiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slungarn
Nu kan jag ju inte svara för hur mycket eller ofta du röker för som jag sa så anser jag inte att det på något sätt skadar att röka ibland! Jag är övertygad om att du blir kreativ när du röker, men hur mycket gör du av den kreativiteten? tar du vara på den och skapar något under eller efter ruset eller lyckas du bara göra något fantastiskt gott av tråkiga och vardagliga saker ur kylen?
Nu har jag inte rökt på månader då jag någonstans tappade självdisciplinen och gick runt och bänga 24/7 i princip vilket givetvis inte är hållbart. Men ibland tecknar man något, fotar/filmar random shit eller letar upp coola ställen för brädan bland berg och betong och sedan då försöka laga mat men de går allt som oftast åt fan.

Men inget som är karriärs boostande om det var det du syftade på.
Citera
Medlem
Skall tilläggas att det är till Stan (Randys son) som han säger det här. Som ni påpekat är det här mer riktat till ungdomar men även yngre vuxna som fortfarande inte hittat sitt kall i livet
Citera
2014-11-08, 18:47
Medlem
Mommejrs avatar
Dock ser vissa livet annorlunda. Livet handlar inte om att fixa hobbys, bli akademiker och bilda dig all kunskap som finns. Livet handlar om det du vill att det ska handla om. Alla dör vi, i slut ändan spelar ingen roll i livet vad vi gjort ändå
Citera
2014-11-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waikikii
Nu har jag inte rökt på månader då jag någonstans tappade självdisciplinen och gick runt och bänga 24/7 i princip vilket givetvis inte är hållbart. Men ibland tecknar man något, fotar/filmar random shit eller letar upp coola ställen för brädan bland berg och betong och sedan då försöka laga mat men de går allt som oftast åt fan.

Men inget som är karriärs boostande om det var det du syftade på.

Lite det jag är ute efter. Antar att du var smått uttråkad eller inte hade något "bättre" för dig när du rökte som mest. Behöver inte vara karriärs boostande, men att när man är utråkad söker sig till något man finner intresse för och utvecklar kunskap inom för att stimulera sig själv och sin vardag och förhoppningsvis kunna bidra till samhället på större nivå än individen själv.
Citera
2014-11-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Dock ser vissa livet annorlunda. Livet handlar inte om att fixa hobbys, bli akademiker och bilda dig all kunskap som finns. Livet handlar om det du vill att det ska handla om. Alla dör vi, i slut ändan spelar ingen roll i livet vad vi gjort ändå

Självklart, alla är vi olika Syftar mot de som röker bort ett intresse eller kunskap fastnar i en slags negativ trend om du förstår hur jag menar. Självklart skall vi inte alla bli akademiker, men det är synd när man tappar kunskap till folk som fastnar i rökandet! Samma glädje eller vad man vill kalla det någon får ut från ett CB rus jämfört mot samma glädje från någon som håller på med något som stimulerar än, tror vi alla kan enas om vad som bidrar mest till samhället och allas välmående
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in