Vad menar du med att "ockupera och sänka sitt land"? Till skillnad från Sverige finns ingen utpräglad kultur i USA, det är en enda stor salig blandning. Hela USA är ju ett gäng utvandrare, deras vallokaler är skyltade på fyra olika språk.
Citat:
This latest directive instructs Immigration and Customs Enforcement (ICE) officials not to enforce immigration laws in cases where an illegal alien is the primary provider for any minor child—regardless of the child’s immigration status—or the parent or guardian of a child who is a U.S. citizen or legal permanent resident.
(fet. tillagd)
Gäller alltså inte alla invandrare utan enbart de som har minderåriga barn (vilket iofs är rätt många).
Jag tror intresset av att integrera dessa barn på något sätt är större än att ha en massa barn som växer upp utanför samhället.
När man har tiotals miljoner (!) illegala invandrare så är det ett problem. Var bor dessa människor? Vad gör de och deras barn? Vad händer med deras barnbarn?
Självklart blir det ett kostsamt projekt, men när vi talar om sådana här stora siffror kan man inte bara vända ryggen till. Antingen kan man göra ett försök till att intregrera dem (lär ta generationer) eller låta dem vara utanför samhället och låta den här siffran växa sig större till dess att den blir ohanterbar.
Att lätta på reglerna vore en sak, men total amnesti är en annan, extrem åtgärd. Kanske gör Obama USA en otjänst med en sådan drastisk omställning. Å andra sidan har republikanerna visat ovilja till att mer gradvis lätta på reglerna så det blir som två motpoler. Sådana situationer leder ju oftast till en kompromiss, så vi får väl se om det här håller sig.
Fast den kanske mer intressanta delen av det här är väl hur lagligt det är. Som jag tolkar det finns det ett visst svängrum för vad presidenten kan göra, så det är inte alls säkert att det är olagligt. Även om många nog kommer se på det som en humanitär gärning så kommer det nog iaf inte vinna Obama några större populäritetspoäng om han går mot vad de nyvalda folkrepresentanternas vilja. Demokraternas valchanser ser ändå väldigt dystra ut inför nästa presidentval, även efterföljande val skulle jag tro blir väldigt svårt för dem. Om vi får se en ny demokratisk ledare kanske vi får vänta fram till 2022.