Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-10, 20:28
  #1
Medlem
arereds avatar
Hejsan!

Jag har ända sen ett litet barn varit intresserad av Hagalund ( solna ) men jag har aldrig riktigt fått någon bra information hur det är att bo där som en skötsam ung person, så därför vänder jag mig till er flashbackare som kanske vet hur det är att bo i Hagalund.

Jag bryr mig inte så¨himla mycket om hur mycket invandrare/svenskar som bor där utan det viktigaste är om det funkar bra för en medelsvensson som mig att bo där utan att behöva vara rädd.

Jag vill ha svar från seriösa människor ( inga jävla rasister som klassar ett område som skit bara för det bor en massa utlänningar där )


Tack på förhand!
Citera
2014-11-10, 20:33
  #2
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Det funkar inte att klämma i ihop 100 tals människor i betongkonstruktioner. Soprum, tvättstuga, ljud, trappuppgångar, ociviliserade blattar. Listan kan göras lång med saker som inte fungerar.
Citera
2014-11-10, 20:40
  #3
Medlem
arereds avatar
Någon annan som har några egna erfarenheter av hagalund?
Citera
2014-11-10, 21:11
  #4
Medlem
Regnum.Chroatorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Någon annan som har några egna erfarenheter av hagalund?
Kommer aldrig lämna min lägenhet jag har kvar där, är uppvuxen i Hagalund och har verkligen inget dåligt att säga.
Lyssna inte på ovanstående talare då jag talar ur egen erfarenhet, det bor många svenskar här och om du väl kommer hit märker du att invandrarna här är de mest integrerade i jämförelse med andra Stockholms förorter. (Finns även en artikel med statistik att Solnas invandrare är Sveriges mest integrerade, Solnas invandrare=Hagalundare.)

Vad mer kan jag säga, du har nära till allt: City, Solna centrum, Friends arena, Kista galleria. Tvärbanan är i Hagalund och pendeltåget 200m nedanför, tunnelbana finns i Solna C och nattbussarna går i princip hela tiden.

Hagalund är inte den förort som den tidigare var med hög brottslighet, kan inte minnas sist något märkvärdigt har hänt här sedan 20 år tillbaka.

Edit: Får man fråga hur det kommer sig att du velat flytta hit sedan du varit liten?
Citera
2014-11-10, 21:27
  #5
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Är du beväpnad och beredd på att döda för att försvara dig själv så fungerar det säkert...
Citera
2014-11-10, 21:28
  #6
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnum.Chroatorum
Kommer aldrig lämna min lägenhet jag har kvar där, är uppvuxen i Hagalund och har verkligen inget dåligt att säga.
Lyssna inte på ovanstående talare då jag talar ur egen erfarenhet, det bor många svenskar här och om du väl kommer hit märker du att invandrarna här är de mest integrerade i jämförelse med andra Stockholms förorter. (Finns även en artikel med statistik att Solnas invandrare är Sveriges mest integrerade, Solnas invandrare=Hagalundare.)

Vad mer kan jag säga, du har nära till allt: City, Solna centrum, Friends arena, Kista galleria. Tvärbanan är i Hagalund och pendeltåget 200m nedanför, tunnelbana finns i Solna C och nattbussarna går i princip hela tiden.

Hagalund är inte den förort som den tidigare var med hög brottslighet, kan inte minnas sist något märkvärdigt har hänt här sedan 20 år tillbaka.

Edit: Får man fråga hur det kommer sig att du velat flytta hit sedan du varit liten?

Låter riktigt bra faktuskt, bättre än jag hört och trott.

Jo jag har alltid gillat den ljusblåa färgen, det känns mystiskt och spännande på något sätt och det har jag alltid tyckt. På senare år har jag börjat tänka på utsikten man kan ha när man bor där, kan tänka mig att man kan se rätt mycket om man bor högt upp.

Förresten hur svårt är det att få tag i en hyresrätt i hagalund? Kötider?
Citera
2014-11-10, 21:32
  #7
Medlem
Regnum.Chroatorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Låter riktigt bra faktuskt, bättre än jag hört och trott.

Jo jag har alltid gillat den ljusblåa färgen, det känns mystiskt och spännande på något sätt och det har jag alltid tyckt. På senare år har jag börjat tänka på utsikten man kan ha när man bor där, kan tänka mig att man kan se rätt mycket om man bor högt upp.

Förresten hur svårt är det att få tag i en hyresrätt i hagalund? Kötider?
Berätta gärna vad du hört?

Min lägenhet är på lägre våning och jag klagar inte på min utsikt ser friends arena och solna centrum, tidigare råsunda stadion.

Ingen aning men det finns nog en del andra hand, vet att mina grannar hyr i andra hand. Besök Willys eller ta en runda i portarna så lär du nog hitta annonser där folk hyr ut eller vill byta lägenhet, dyker upp ibland.

Edit: (Utsikt från en väns lägenhet http://sv.tinypic.com/view.php?pic=k1s7j9&s=8 )
__________________
Senast redigerad av Regnum.Chroatorum 2014-11-10 kl. 21:35.
Citera
2014-11-10, 21:44
  #8
Medlem
Regnum.Chroatorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Är du beväpnad och beredd på att döda för att försvara dig själv så fungerar det säkert...
Vilken värld kommer du ifrån egentligen?
Citera
2014-11-10, 22:06
  #9
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnum.Chroatorum
Berätta gärna vad du hört?

Min lägenhet är på lägre våning och jag klagar inte på min utsikt ser friends arena och solna centrum, tidigare råsunda stadion.

Ingen aning men det finns nog en del andra hand, vet att mina grannar hyr i andra hand. Besök Willys eller ta en runda i portarna så lär du nog hitta annonser där folk hyr ut eller vill byta lägenhet, dyker upp ibland.

Edit: (Utsikt från en väns lägenhet http://sv.tinypic.com/view.php?pic=k1s7j9&s=8 )


Min kära mor säger att det var väldigt oroligt där förut. Sen har man läst lite smått i gamla trådar här på flashback där jag hört att det både ska vara en massa '' zigrnare'' ( finare ord romer ) som hänger runt på kvatertskogen och att det ska vara stökigt samt att det ska finnas en hel del alkoholister osv osv.


På ett ungefär hur mycket brukar en andrahandslägenhet gå på i månaden?

Jävligt mäktig utsikt får man säga!
__________________
Senast redigerad av arered 2014-11-10 kl. 22:09.
Citera
2014-11-10, 22:14
  #10
Medlem
Regnum.Chroatorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Min kära mor säger att det var väldigt oroligt där förut. Sen har man läst lite smått i gamla trådar här på flashback där jag hört att det både ska vara en massa '' zigrnare'' ( finare ord romer ) som hänger runt på kvatertskogen och att det ska vara stökigt samt att det ska finnas en hel del alkoholister osv osv.


På ett ungefär hur mycket brukar en andrahandslägenhet gå på i månaden?

Jävligt mäktig utsikt får man säga!
Sällan man ser "vanliga" människor på kvarterskrogar överhuvudtaget, samma gäller där, dock undantag för två av tre krogar här.

Vet att 4: orna går för ca 9-10k 2:hand, så en 2-3:a kanske 4-5 (gissar bara).
Citera
2014-11-11, 00:26
  #11
Medlem
Det där jävla området heter Blåkulla. Haglund revs när man byggde de där blåa hyreskasernerna. Ofräscht, slitet och skitigt.

PS Berätta aldrig för någon att du bor på Blåkulla, framför allt inte i en jobbintervju. Blåkulla är ungefär lika meriterande som Kumlabunkern.
🔫😎🔗


Citera
2014-11-11, 07:18
  #12
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnum.Chroatorum
Vilken värld kommer du ifrån egentligen?

Verkligheten...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in