Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-15, 18:12
  #25
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Ja det är en del bostadsrätter där men fortfarande är det för det mesta hyresrätter. Vilken förening är det som din kollegas syster hyr av?

Hon hyr inte, hon äger. Det är som sagt en Brf. Ingen aning om vad den heter faktiskt, så bra känner vi inte varandra.
Citera
2015-01-18, 17:41
  #26
Medlem
arereds avatar
Tänkte göra ett försökt med att dra igång tråden igen och jag har en ny fråga nu. Hur ser fördelningen ut mellan Svenskar/Invandrare i Hagalund?
Citera
2015-01-24, 22:04
  #27
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Tänkte göra ett försökt med att dra igång tråden igen och jag har en ny fråga nu. Hur ser fördelningen ut mellan Svenskar/Invandrare i Hagalund?

I hyresrätterna typ 30/70 ju äldre åldersgrupper desto fler svenskar som brukligt. Rätt stor spridning på invandrarna allt från 60-tals greker till afrikaner som just stigit av banan-båten.
Citera
2015-02-09, 18:09
  #28
Medlem
Hagalund är ett blandat åmråde med många intryck. För en vanlig svennson så går det bra att bo där. Men om du tänker skaffa barn så kommer barnen med stor del få upptäcka allt krimminelt som rör sig i området

Jag har vuxit upp där

Nu är jag 18 år
Citera
2016-02-28, 03:34
  #29
Medlem
Kan säga såhär har bott här i över 15 år, Hagalund är inte som många tror det är sjukt mycket underground kriminalitet, Bland annat Öppen drog försäljning från alkohol till kokain,marijuana,hasch osv.
Har själv bevittnat folk bli knivhuggna framför ögonen på mig och flertals gånger misshandel. Har sätt hur ungdomsgäng slagits och försökt skjuta varandra men mycket av dessa grejer blir inte hörd eftersom man inte vill att hagalund (solna) ska smutskastas och bli ett område som klassas kriminellt eftersom man har så mycket planer för hagalund bland annat o bygga nya hus. Speciellt på sommaren då är varje ungdom ute och busar. från fyrhjuling till cross åkning på öppen gata smitandes från snuten. Det är ett område för dom som klarar av
Citera
2016-02-28, 04:04
  #30
Medlem
Med Hagalund brukar man ju mena "Blåkulla" - där förekommer diverse sociala problem, fast jag har en känsla av att dessa är i avtagande. Det var länge sedan området fylldes på med unga familjer och därtill hörande stökiga tonåringar. Hade en kompis som bodde där, som jag besökta ibland. En vacker dag var hissen full med kulhål i taket och på väggarna. Men lägenheterna var fina och välplanerade i området.
Nya bostadsområdet på Ing 1:s gla område vet jag inget om.

Om du räknar med Råsunda i din fråga så blir svaret betydligt med positivt. Hela området som gränsar till Råsundavägen - i stort sett från Solna jvgstation och ned till Sumpangränsen - är en veritabel idyll - en egen liten småstad med storstadens attityd. Dit flyttar man för att stanna hela livet.
Citera
2019-02-28, 08:39
  #31
Medlem
Forkss avatar
Anna-Lena Löfgrens låt Lyckliga Gatan från 1967 tog mig till denna tråd. Är det fortfarande en lycklig gata? Tycks ha gått åt helvete från år till år där? Haha
Citera
2019-02-28, 08:47
  #32
Medlem
Forkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehill169
Kan säga såhär har bott här i över 15 år, Hagalund är inte som många tror det är sjukt mycket underground kriminalitet, Bland annat Öppen drog försäljning från alkohol till kokain,marijuana,hasch osv.
Har själv bevittnat folk bli knivhuggna framför ögonen på mig och flertals gånger misshandel. Har sätt hur ungdomsgäng slagits och försökt skjuta varandra men mycket av dessa grejer blir inte hörd eftersom man inte vill att hagalund (solna) ska smutskastas och bli ett område som klassas kriminellt eftersom man har så mycket planer för hagalund bland annat o bygga nya hus. Speciellt på sommaren då är varje ungdom ute och busar. från fyrhjuling till cross åkning på öppen gata smitandes från snuten. Det är ett område för dom som klarar av

Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Med Hagalund brukar man ju mena "Blåkulla" - där förekommer diverse sociala problem, fast jag har en känsla av att dessa är i avtagande. Det var länge sedan området fylldes på med unga familjer och därtill hörande stökiga tonåringar. Hade en kompis som bodde där, som jag besökta ibland. En vacker dag var hissen full med kulhål i taket och på väggarna. Men lägenheterna var fina och välplanerade i området.
Nya bostadsområdet på Ing 1:s gla område vet jag inget om.

Om du räknar med Råsunda i din fråga så blir svaret betydligt med positivt. Hela området som gränsar till Råsundavägen - i stort sett från Solna jvgstation och ned till Sumpangränsen - är en veritabel idyll - en egen liten småstad med storstadens attityd. Dit flyttar man för att stanna hela livet.


Någon annan som märker av lite för mycket lokalpatriotism här? Luktar californska gäng enligt mig. Undrar hur det ser ut idag om dessa ändå trevliga och tillmötesgående herrar identifierar sig som Bluehilll169 på internet. Detta var ett tag sen. Vad kan man tänka sig händer där idag?
__________________
Senast redigerad av Forks 2019-02-28 kl. 08:49.
Citera
2019-02-28, 08:57
  #33
Medlem
Pershagen76s avatar
Min fru har släkt där och vi har varit och hälsat på några gånger, jag har fåt en lugnt känsla och inte sett några som helst problem.

Sen tror jag att det är en stark kandidat till att gentriferas så som Sumpan centrum har gjort de senaste 10-15 åren.
Citera
2019-03-03, 12:20
  #34
Medlem
Bor söder om stockholm (Om nu haninge räknas till sthlm..) nu men letar lite norr om stan. Tror ni hagalund (blåkulla) kan vara en bra investering? Priserna är ju betydligt lägre än Råsunda som i princip erbjuder samma läge men iofs lite mysigare kvarter. Risk att hela skiten rivs tillochmed?
Citera
2019-03-03, 15:10
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forks
Någon annan som märker av lite för mycket lokalpatriotism här? Luktar californska gäng enligt mig. Undrar hur det ser ut idag om dessa ändå trevliga och tillmötesgående herrar identifierar sig som Bluehilll169 på internet. Detta var ett tag sen. Vad kan man tänka sig händer där idag?


Jaaadu den senaste skottlossningen var för ungefär 3 veckor sedan där en man blev skjuten i båda sina ben så jävligt bra är det inte kan jag säga.
Citera
2019-03-03, 15:13
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Bor söder om stockholm (Om nu haninge räknas till sthlm..) nu men letar lite norr om stan. Tror ni hagalund (blåkulla) kan vara en bra investering? Priserna är ju betydligt lägre än Råsunda som i princip erbjuder samma läge men iofs lite mysigare kvarter. Risk att hela skiten rivs tillochmed?



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kjuten-i-solna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in