• 1
  • 2
2014-11-21, 03:45
Medlem
Sopgubbes avatar
Ska köra 1 mil 2ggr per vecka framöver. Är student och står mellan billig bil och moped i princip.

Får gärna vara driftsnål och behöver inte vara snabb eller vacker öht.

Ska säljas om ~2 år och hade gärna haft så mycket pengar som möjligt kvar på kontot då för att sammanfatta det hela.

Vet med tanke på detta inte om det är värt att köpa en bil med lite andrahandsvärde eller om man ska köpa en bil utan andrahandsvärde som man bara skrotar sen.
Tips mottages gärna!
Citera
2014-11-21, 03:46
Medlem
Kolla på Saab 900 eller lite äldre japanska bilar (Toyota Corolla, Mazda 323, Mitsubishi Colt med flera). Dessa går att köra snålt - i synnerhet japanarna. Reservdelar finns ofta lättillgängligt och de är inte dyra i övriga kostnader heller för den delen.

Kanske kan vara något att kolla på?
Citera
2014-11-21, 04:02
Medlem
Sopgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Kolla på Saab 900 eller lite äldre japanska bilar (Toyota Corolla, Mazda 323, Mitsubishi Colt med flera). Dessa går att köra snålt - i synnerhet japanarna. Reservdelar finns ofta lättillgängligt och de är inte dyra i övriga kostnader heller för den delen.

Kanske kan vara något att kolla på?

Okej, ja det får man säga, tack. Äldre japanska bilar verkar vara ett genomgående tips här för billigare bilar. Något annat tips?
Citera
2014-11-21, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Okej, ja det får man säga, tack. Äldre japanska bilar verkar vara ett genomgående tips här för billigare bilar. Något annat tips?

Nu kommer väl säkert Oddball att slå mig på fingrarna när jag säger äldre modeller av Volvo. De är billiga och reservdelar finns - däremot så slukar de tämligen mycket bensin i förhållande till den faktiskt drifteffektiviteten du får av dem. Men som sagt så är de oftast väldigt billiga i inköp och driftkostnader överlag, med undantaget för själva bränsleförbrukningen.

Opel Vectra kanske kan vara något? Annars har du Skoda av lite äldre modeller som kanske skulle kunna fungera.

Sedan har du en riktigt perfekt billig liten bil och det är Golf III. Jag hade själv en Golf III förr som var extremt hållbar trots att den användes mycket till allt möjligt. Både mycket skjutsande av personer i olika åldrar till och från träningar, lastande och körande i alla väder som kan tänkas existera. Den drog inte mycket bensin och var extremt billig i drift. Så vitt som jag kommer ihåg var det enda som gick sönder på den generatorn under den tiden som jag hade den - vilket var väldigt lätt att byta ändå.
Citera
2014-11-21, 04:12
Medlem
Raxbahns avatar
20 km i veckan låter lite. 100 mil om året...

Det är inte lönsamt att ha bil för så få kilometer. Om det inte funkar med cykel och att åka buss vid dåligt väder så tycker jag du ska ta mopeden.

En bil för 5k lär inte gå igenom en besiktning problemfritt och då tillkommer alltså kostnader under dessa två åren.
Citera
2014-11-21, 04:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raxbahn
20 km i veckan låter lite. 100 mil om året...

Det är inte lönsamt att ha bil för så få kilometer. Om det inte funkar med cykel och att åka buss vid dåligt väder så tycker jag du ska ta mopeden.

En bil för 5k lär inte gå igenom en besiktning problemfritt och då tillkommer alltså kostnader under dessa två åren.
lycka till o köra moped i snö
Citera
2014-11-21, 06:00
Medlem
Har själv en 900 som nämnts i tråden. Tänk på att det kommer kosta minst 5k om året (Skatt 2, halvförsäkring 3)+ Besiktning.

Är du under 26 är försäkringen dessutom dyrare pga "riskgrupp".

Moped är nog bättre alternativ för så korta avstånd.
Citera
2014-11-21, 06:01
Medlem
Parrehs avatar
Med tanke på din budget tycker jag att du ska slå till på en Saab, oftast mycket bil för lite pengar.
Citera
2014-11-21, 06:10
Medlem
Jag skulle satsa på en japanare, hade själv en nissan sunny för några år sedan som jag köpte av ett äldre par med 22000 mil på mätaren + full service bok för 950 e alltså ca 8500 kr. Körde med den ett år och ända vad jag bytte var en stötdämpare och alla oljor och filter och gör man det själv e det nästan gratis, sålde den året efter och fick 850 e. En av dom bättre bil affärer jag har gjort iallafall billen bara gick och gick, och inte ett enda fel på besiktningen.

Annars köp en moppe.
Citera
2014-11-21, 07:11
Medlem
gniff754s avatar
I den prisklassen skulle jag titta efter en välhållen bil ca 1995 eller äldre som inte gått alltför långt, typ en pensionärskörd bil som skötts väl. Skulle bry mig mer om skicket än märket. Vissa bilmärken och modeller är mer populära än andra (som Volvo, BMW, Golf) och jag tror att det kan vara svårt att hitta något vettigt i den prisklassen. Väljer du ett mindre populärt bilmärke som Nissan kan det nog gå att hitta hyggligt fräscha exemplar.

Men som någon skrev så får du räkna med några tusenlappar i driftkostnader varje år, så i det perspektivet kanske man kan funder om det är värt att lägga lite mer på inköpspriset, om det kan ge lägre driftkostnader
Citera
2014-11-21, 12:08
Medlem
Provocative2.0s avatar
De tipsen om Saab skulle jag inte lyssna på. Riktigt gamla Saabar är inga roliga saker.
Men om du tittar på min bil. Nu ska jag inte sälja den till dig då en bilfirma fick hjärnsläpp o erbjöd mig 7000kr i inbyte, osedd.
Det är en Volvo V40 med en nyfixad parkeringsskada samt ett irriterande skitfel på startspärren samt V40-rost. En bil som gått straxt över 15 000mil. Maskinellt är den helt ok o gick igenom besiktningen med blankt papper. Finns även en liten turbo i den.
Hade jag lagt ut den på Blocket hade jag satt ut den för 10 000kr med prutmån. Efter ett par veckor hade du fått den för din 5 000kr.
När jag kollar på Blocket finns det fler i samma läge. Dvs samma modell i samma prisklass som legat ute ett tag. Jag är övertygad om att någon av dessa insett att de inte lär bli av med bilen den närmaste veckan.
Samma sak med Ford Mondeo innan -00. Den modellen är behäftad med småfel men helt klart ett bra köp när man kan få loss dem för 5000kr.

Det felet du gör är att du letar en bil du ska sälja om två år. Om du köper en bil för 5000kr i dag. Vad tror du att du får ut om två år?
Köp dig en billig bil. Men ha inställningen att du antingen skrotar den eller ger bort till en släkting med nytaget körkort. Det är inte värt pengarna att annonsera samt vänta på köpare,
Citera
2014-11-21, 13:15
Medlem
Skoda Felicia kanske? En jobbarkompis köpte en sån för 6000 kr, bara 13000 mil och helt okej skick.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in