Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-26, 04:23
  #1
Medlem
Jag har en kompis som är jävulskt förbannad på mig för att jag lovade att avslöja hans "hyss" som i mina ögon är klassat som allmänfarlig ödeläggelse.

Kompisen hittade en länk till en rökbomb: http://www.pyrogate.eu/smoke-grenade...omb-dm-11.html

Man måste väl vara fullständigt från vettet om man avfyrar en sådan sak i en hockeyarena, vilket var hans mål med sitt lilla "bus"?

Han är förbannad på mig för att han anser att jag förstört hans bus, men jag är orolig att hans bus kan orsaka panik. Är det jag som är mesig, eller har jag rätt?
Citera
2014-11-26, 04:30
  #2
Medlem
dr-snuggles avatar
Video på den

https://www.youtube.com/watch?v=1LAFyswFpxs

tror inte den kommer hinna brinna så länge så hela utlöses.
__________________
Senast redigerad av dr-snuggle 2014-11-26 kl. 04:33.
Citera
2014-11-26, 04:42
  #3
Avstängd
jo du har rätt om din kompis ts.Stå på dig!
Citera
2014-11-26, 04:46
  #4
Medlem
Jag vet inte vad det är för rök som puttrar ur den där konservburken, men det håller ju för fan på i åtta minuter?

Även om röken är ofarlig så lär det ju skapa panik?

Nu har jag röknisse samt hans flickvän helt oförståendes över varför jag vill förstöra deras lilla skämt.
Citera
2014-11-26, 05:32
  #5
Medlem
Prollus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Jag vet inte vad det är för rök som puttrar ur den där konservburken, men det håller ju för fan på i åtta minuter?

Även om röken är ofarlig så lär det ju skapa panik?

Nu har jag röknisse samt hans flickvän helt oförståendes över varför jag vill förstöra deras lilla skämt.

Do not inhale står det, så förmodligen inte allt för bra rök o inandas
Citera
2014-11-26, 07:46
  #6
Medlem
Rök består av partiklar och partiklar är aldrig bra att andas in.
Inomhus blir exponeringen mycket värre och rök från 1,3 kg sats är mycket, även i en så stor lokal som en hockyarena. Dessutom brukar ventilationen inte vara särskilt effektiv på sådana ställen.

Berätta för din vän att experter bedömer hans idé inte bara som olaglig och idiotisk utan även definitivt allmänfarlig!
Citera
2014-11-26, 09:22
  #7
Medlem
kinesarsles avatar
Jag skulle tro att röken i sig inte är extremt farlig, men det vet jag inte. Paniken som kan utbryta kan dock vara det. Att utrymma en hockeyarena är inte trivialt.
Citera
2014-11-26, 19:30
  #8
Medlem
Forzos avatar
Hittade samma pjäs på någon sida som hette pyrofire.eu. Där kan man läsa följande:
Citat:
Safety distance: In the open area smoke is not unhealthy at a distance at least 20 meters or more. Up to 20 metres (means direct contact with smoke) use gas mask.

Så det låter som det kanske inte är världens bästa idé att dra av en sådan inne i en hockeyarena...
Citera
2014-11-26, 22:30
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Vad blir det för godsaker i röken från en sådan? Det är kanske inte vanlig salpeter+socker i de där burkarna. På http://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_composition står det

Citat:
The most common smoke composition for pyrotechnic generation of smoke screens is the zinc chloride smoke mixture (HC)

Zinc chloride smoke is grey-white and consists of tiny particles of zinc chloride. The most common mixture for generating these is the zinc chloride smoke mixture (HC), consisting of hexachloroethane, grained aluminium and zinc oxide. The smoke consists of zinc chloride, zinc oxychlorides, and hydrochloric acid, which absorb the moisture in the air. The smoke also contains traces of organic chlorinated compounds, phosgene, carbon monoxide, and chlorine.

Its toxicity is caused mainly by the content of strongly acidic hydrochloric acid, but also due to thermal effects of reaction of zinc chloride with water. These effects cause lesions of the mucous membranes of the upper airways. Damage of the lower airways can manifest itself later as well, due to fine particles of zinc chloride and traces of phosgene. In high concentrations the smoke can be very dangerous when inhaled. Symptoms include dyspnea, retrosternal pain, hoarseness, stridor, lachrymation, cough, expectoration, and in some cases haemoptysis. Delayed pulmonary edema, cyanosis or bronchopneumonia may develop. The smoke and the spent canisters contain suspected carcinogens.

The prognosis for the casualties depends on the degree of the pulmonary damage. All exposed individuals should be kept under observation for 8 hours. Most affected individuals recover within several days, with some symptoms persisting for up to 1-2 weeks. Severe cases can suffer of reduced pulmonary function for some months, the worst cases developing marked dyspnea and cyanosis leading to death.

Respirators are required for people coming into contact with the zinc chloride smoke.

Öh, det där lät lite väl farligt. Jag hoppas det gäller något för militärt bruk och att den aktuella burken innehåller något mindre farligt.
Citera
2014-11-27, 11:18
  #10
Medlem
Sannolikt är det en variant baserad på klorat, laktos och salmiak, kanske förstärkt med stearin/paraffin/vax. Den röken är inte direkt toxisk men kan ändå vara starkt irriterande i hög koncentration.

Den militära röken av HC-typ är mycket värre och har krävt många liv genom åren, både under övning i slutna utrymmen och när man "lekt" med rökhandgranater på diskotek och liknande.
Citera
2014-11-27, 14:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Jag vet inte vad det är för rök som puttrar ur den där konservburken, men det håller ju för fan på i åtta minuter?

Även om röken är ofarlig så lär det ju skapa panik?

Nu har jag röknisse samt hans flickvän helt oförståendes över varför jag vill förstöra deras lilla skämt.

Det är bara att säga upp bekantskapen med dessa två, de verkar inte vara värda vare sig din tid eller ditt huvdbry.

Genpoolen behöver uppenabrligen mer klorin...
Citera
2014-11-27, 19:35
  #12
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede

Den militära röken av HC-typ är mycket värre och har krävt många liv genom åren, både under övning i slutna utrymmen och när man "lekt" med rökhandgranater på diskotek och liknande.

Jag googlade nyss på namnet och det verkar som risken finns att det kan vara en gammal sovjetisk pjäs från kalla kriget. Finns med på sida 41 i den här pdfen http://www.governmentattic.org/8docs...F_1977-015.pdf och benämns "Soviet DM-11 smoke pot".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback