2014-12-03, 15:34
Medlem
L0maxs avatar
Som rubriken lyder, skulle du vid ett eventuellt nyval rösta på ett annat parti än det du röstade på i september som var?
Motivera gärna varför, och förklara hur du röstat tidigare och vilket parti du lutar emot nu ifall du inte kommer lägga din röst på samma parti som du tidigare röstat på.

Som TS och i linje med god sed börjar jag. Jag röstade enfaldigt nog på Piratpartiet nu senast i september, men ångrade mig skapligt omgående. Jag röstade mestadels med hjärtat, och delvis även efter vissa sakfrågor som jag finner viktiga.

Hur som helst är jag dock nu övertygad att jag inte kommer lägga min röst på samma parti som jag röstat på vid senaste valet, men är heller ej säker på vilket parti jag skulle kunna rösta på vid eventuellt nyval. Det blir eventuellt en blank röst, men än röst likväl.

Låt höra! Det torde finnas fler där ute som av en eller annan anledning inte kommer rösta lika som de gjorde den 14:e september i år, och det skulle vara intressant att höra vad som påverkat ert beslut och varför ni nu röstar annorlunda.
Senast redigerad av L0max 2014-12-03 kl. 16:20.
Citera
2014-12-03, 15:39
Medlem
pickledonions avatar
TS, om du ändå skall rösta blankt, varför inte rösta på PP igen då?

Jag valde både då och nu mellan M och SD. Knepigt val för en sådan som mig tyker jag. Vi får väl se hur Batra sköter saker och ting helt enkelt.
Citera
2014-12-03, 15:41
Medlem
Pappersvargens avatar
Nej, blir det extra val tänker jag rösta likadant igen. Finner ingen anledning att ändra min röst.
Citera
2014-12-03, 15:41
Medlem
colibris avatar
SD håller vad dom lovar. Så givetvis blir det SD igen
Citera
2014-12-03, 15:42
Medlem
L0maxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
TS, om du ändå skall rösta blankt, varför inte rösta på PP igen då?

Jag valde både då och nu mellan M och SD. Knepigt val för en sådan som mig tyker jag. Vi får väl se hur Batra sköter saker och ting helt enkelt.

Jag röstar inte lika då jag så här i efterhand insett att partiet (PP) inte är det parti längre jag föreställde mig. Visst jag hade läst en hel del om deras politik inför valet, men jag satt nog fast med samma bild som för 3-4 år sedan. Jag är heller ej säker på att det blir en blank röst ännu, men det är ditåt det lutar just nu.
Citera
2014-12-03, 15:49
Medlem
EBLFs avatar
Kommer rösta exakt likadant som jag gjort de senaste två valen.

Tycker det är tragiskt att så många väljare snöar in på sakfrågor, för mig är ideologin och det samhälle partierna vill nå som är det väsentliga. Tror dessutom att ett nyval inte hade gagnat någon, möjligtvis att SD skulle öka några procent, men samma situation hade nog uppstått igen.
Citera
2014-12-03, 16:03
Medlem
har röstat på ett och samma parti i varje val. så finner ingen anledning till att ändra.
Citera
2014-12-03, 16:04
Medlem
L0maxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
SD håller vad dom lovar. Så givetvis blir det SD igen

Ja det ser ju helt klart så ut, och det är något jag gillar! Tror dock inte att det lutar emot SD, även om jag gillar deras tåga.
Citera
2014-12-03, 16:06
Medlem
Vetenspaks avatar
Jag kommer inte ihåg om jag röstade M eller SD sist. Men nu ska jag rösta V eller S. Får väl singla slant. Att rösta är som att köpa lösgodis. Man vill ju ha blandat i påsen.
Citera
2014-12-03, 16:07
Medlem
PierreKirbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBLF
Kommer rösta exakt likadant som jag gjort de senaste två valen.

Tycker det är tragiskt att så många väljare snöar in på sakfrågor, för mig är ideologin och det samhälle partierna vill nå som är det väsentliga. Tror dessutom att ett nyval inte hade gagnat någon, möjligtvis att SD skulle öka några procent, men samma situation hade nog uppstått igen.

Det här (vanligt förekommande) sättet att resonera är mycket besynnerligt i mina ögon. Naturligtvis är sakfrågor det enda som egentligen spelar någon roll vad gäller politik. Politiker kan tala sig blå i ansiktet om ideologiska doktriner och diverse utopiska samhällsvisioner, men på vilket sätt påverkar det deras faktiska arbete och vardagen för medborgarna över huvud taget? Vad mig anbelangar är det närmast farligt när folk prioriterar ideologi framför pragmatism.
Citera
2014-12-03, 16:07
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Jag röstade inte alls senast, men det blir nog SD vid nyval.
Citera
2014-12-03, 16:08
Medlem
Aragonis avatar
Det blir SD igen. Ingen snack om saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in