Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-05, 15:44
Medlem
Hej,

Jag vill börja åka längdskidor denna vintern. Är uppvuxen i Göteborg där möjligheterna är få och jag har aldrig åkt längd. Utför har jag åkt mycket, även bott i alperna två säsonger så jag har vana av att stå på skidor. I vinter kommer jag flytta upp till Norge några månader och jag tänkte passa på att åka lite längd!

Jag kollar rätt mycket på tv och har fått ett ganska stort intresse för sporten! Dock har jag inte en aning om vad jag ska köpa för skidor, pjäxor, stavar etc.

Vilket är enligt er roligast, klassiskt eller fristil? Jag tror personligen att jag skulle gilla fristil mer men, jag har som sagt ingen erfarenhet...
Hur går jag till väga för att välja rätt utrustning? Vad ska jag köpa?

Är tacksam för alla tips jag kan få!

/Doomhammer
Citera
2014-12-05, 16:21
Medlem
elmhedens avatar
Kolla Pölder, de har färdiga paket indelat i enkla kategorier. Du kan även byta ut grejer i paketen om du vill.

Satsa på bra grejer, men sköna pjäxor är A & O. Annars blir det inge kul. Men generellt är det som med livet, det är en materialsport. Jag var i din sits förra vintern, notan slutade säkert runt 15' innan allt var inhandlat...
Citera
2014-12-06, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Kolla Pölder, de har färdiga paket indelat i enkla kategorier. Du kan även byta ut grejer i paketen om du vill.

Satsa på bra grejer, men sköna pjäxor är A & O. Annars blir det inge kul. Men generellt är det som med livet, det är en materialsport. Jag var i din sits förra vintern, notan slutade säkert runt 15' innan allt var inhandlat...

Tack för svaret men seriöst, 15k? Haha jag tänkte lägga typ 3 max, är för tillfället student och har verkligen inte råd med mer. Någon som kan hjälpa mig till billigare skidor?
Citera
2014-12-06, 14:27
Medlem
elmhedens avatar
Kolla begagnat, på blocket kan man hitta många bra grejer. Men även så blir det fort pengar.

Skidor, stavar, pjäxor, kläder, valla (köpa och göra själv eller lämna in), resor till och från träning, spåravgifter... Det rasslar iväg, många uppstartsprylar som behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in