• 1
  • 2
2005-09-18, 03:17
Medlem
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=233700

Hulthén (s) tror på biltullar

Biltullar kan komma att införas i Göteborg. Kommunalrådet Anneli Hulthén (s) befarar att det blir nödvändigt för att klara luftkvalitén. Nästa år skärps miljökraven.

Egentligen är Anneli Hulthén motståndare till att bestraffa bilisterna med nya avgifter för att åstadkomma en bättre miljö.
- Jag vill mycket hellre fortsätta att använda "morötter". Ett bra exempel är fri parkering för alla som kör miljövänligt. Men jag är tveksam till om det räcker.
---
Är ni positiva eller negativa till biltullar i Göteborg? Själv hoppas jag jag slipper ett bra tag här i gurkstaden. Känns inte som trafiken här ännu motiverar något sådant, det kommer nog snarare gå back om det införs
Citera
2005-09-18, 03:31
Medlem
M2ks avatar
Göteborg är kaos redan. Under rusningstid på morgon och kväll.
Dom bygger ut E6:ans infart norrifrån, men när alla filer strutas in mot två
genom Tingstadstunneln, så är det kört.

Det finns tre städer i Sverige som inte fattat trafikmönstret:
-Fjollträsk
-Göteborg
-Borås

Dessa tre idiotstäder leder trafiken genom city. Troligen unikt,
i ett större perspektiv. Och makabert, med tanke på att sossarna beviljat
jätteanslag till Norrbottniabanan, Haparandabanan och Höga-Kusten-broar,
med svindyra anslutningar. Där ensliga bärplockarresenärer betalar 1/100-del
av den verkliga kostnaden.
Citera
2005-09-18, 09:16
Medlem
labtecs avatar
Njaae..

Som Stockholmare så är jag helt oförstående till biltullarna i innerstaden, helt otroligt att man får göra investeringar och påverka de boende i den här magnuituden utan att ha en folklig förankring..

MEN å andra sidan så ska det väl vara nån slags konsekvens i galenskapen, så inför försök i Göteborg och Malmö också!

För övrigt håller jag med M2K, anser att man borde investera skattepengarna i vägbyggen där det behövs mest, eller har jag missat nåt viktigt här?
Citera
2005-09-18, 13:48
Medlem
Fredrikb82s avatar
Vad som behövs är ett göteborgspaket, till att börja med behövs en till älvförbindelse.

Jag bor i västra Göteborg (södra Askim*) det tar 45min att ta sig till torslanda på morgonen. åker man när de inte är så mycket trafik tar det mindre än 20 min.

158:an mellan brotkärsmotet och järnborotrsmotet behöver vidgas med 1 fil i vardera riktningar då den redan idag är överbelastad och det byggs mycket nya bostäder i södra Askim. Tusentals nya bostäder byggs eller är planerade att byggas.

En ringled runt göteborg skulle behövas så man inte leder trafiken så centralt

*och nej jag är ingen bratt bor i ett vanligt radus....
Citera
2005-09-30, 03:14
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
Vad som behövs är ett göteborgspaket, till att börja med behövs en till älvförbindelse.

Jag bor i västra Göteborg (södra Askim*) det tar 45min att ta sig till torslanda på morgonen. åker man när de inte är så mycket trafik tar det mindre än 20 min.

158:an mellan brotkärsmotet och järnborotrsmotet behöver vidgas med 1 fil i vardera riktningar då den redan idag är överbelastad och det byggs mycket nya bostäder i södra Askim. Tusentals nya bostäder byggs eller är planerade att byggas.

nuförtiden är man ingen brat om man bor i askim. det var bättre förr
Citera
2005-09-30, 09:09
Medlem
volvo 240s avatar
Vad är det för fel på att leda trafiken genom staden?

Bor i Borås och tycker det fungerar ypperligt.
Citera
2005-09-30, 11:24
Medlem
Hur många hundratusen/miljoner bor det i borås?
Citera
2005-09-30, 12:26
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Hur många hundratusen/miljoner bor det i borås?
98.000...
Citera
2005-09-30, 12:46
Medlem
Finns det någon Malmöbo här? Vad jag har hört så har Malmö lyckats sällsynt bra med sin trafikplanering, och man slipper köa på vägen till jobbet.. (Med följden att Malmöiter på besök i Stockholm blir smått chockade av alla köer.)
Citera
2005-09-30, 13:44
Medlem
Memnoks avatar
Jag skiter egentligen i om det blir biltullar, jag kommer ändå att bo innanför dem. Men vad jag är ute efter är en lösning på E6:ans ständiga trafikstockningar, det är omöjligt att ta sig fram under rusningstid och alla de skattepengar vi ständigt slänger in borde räcka för en utbyggnad så man kan ta hand om den trafiken som finns i dagsläget.
Citera
2005-10-02, 10:20
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82

En ringled har vägverket försökt få till stånd i över 30 år. Tyvärr så har dom bara fått igenom Söderleden och norrleden hitills. Tanken är att det skall gå en fyrfilig väg från Mölndal (Åbromotet) upp till Lerum, via Mölnlycke-Landvetter. Detta har aldrig kommit till skott då särintressen har fått stå i vägen för samhällsbyggnationen (träskallar som överklagar saker dom inte berörs av eller har att göra med) i Göteborg under 2 decennier. För att lösa problemet med Tingstadtunneln så finns det bara en väg att gå. 9 filer till över ellelr under älven
Citera
2005-10-02, 10:57
Medlem
Det som behövs är en ny bro över Göta Älv samt att jättekomplexet Götaleden blir färdigbyggd nångång, jag hade även sett att dom grävt ner de flesta spårvägslinjer under marken i city.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in