Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-12-09, 16:41
Medlem
Vilka likheter/skillnader finns det mellan socialliberalismen och nyliberalismen (libertarianism) i synen p vad som r statens uppgift?
Citera
2014-12-09, 16:47
Medlem
OliverCromwells avatar
Skillnaden r att socialliberaler r kulturmarxister, medan att nyliberaler r inte det.
Citera
2014-12-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Skillnaden r att socialliberaler r kulturmarxister, medan att nyliberaler r inte det.
Hur menar du nu?
Citera
2014-12-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Hur menar du nu?

Haha, tnkte lite samma sak.
Citera
2014-12-09, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Sakta i backarna. En socialliberal behver inte vara kulturmarxist. En libertarian(nyliberal) kan vara kulturmraxist d det inte bryter mot NAP om det r "frivilligt".
Citera
2014-12-23, 21:53
Medlem
trattratts avatar
Socialliberalismen begrnsar den ekonomiska friheten mer d man accepterar mer av en statlig inblandning i ekonomin fr ett starkare socialt skyddsnt(de r allts fr positiva rttigheter medan nyliberaler enbart stdjer de negativa). Kortfattat kan man sga att socialliberalism r mer vnster i jmfrelse med nyliberalismen.
Citera
2014-12-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattratt
Socialliberalismen begrnsar den ekonomiska friheten mer d man accepterar mer av en statlig inblandning i ekonomin fr ett starkare socialt skyddsnt(de r allts fr positiva rttigheter medan nyliberaler enbart stdjer de negativa). Kortfattat kan man sga att socialliberalism r mer vnster i jmfrelse med nyliberalismen.

Jag hller med om din formulering i brjan, men eftert ser jag det som lite problematiskt.

Frst, frgan r om statens vlfrdsnt skulle vara bttre n ett privat sdant. Ja, starkare i meningen att staten skulle lgga ned pengar p det, vilket en nyliberal stat inte skulle gra. Men i ett nyliberalt samhlle skulle ha andra vlfrdsinstitutioner (freningar, frskringar, familj, vlgrenhet osv) som skulle ta den roll som staten idag har. Dagens politik har en hel del problem: alla fr inte hjlp (hemlsa och alla som inte fr hjlp ifrn a-kassan eller frskringskassan exempelvis), staten slr ned p eget sparande vilket gr folk beroende av staten, hindrar utveckling och gr att mnga inte knner sig s skra idag (fr att de har s f resurser).

http://rothbardinstitutet.se/problem...sakringskassan
https://www.youtube.com/watch?v=No5frr2mxaE

Sedan, om det r oskert att den socialliberala lsningen faktiskt r bttre n den helt privata, r det d skert att de str fr positiva rttigheter? Som, sg att jag tror du har en positiv rttighet till en dator. Jag gr sedan och reglerar ditt beteende, minskar din frmgenhet med 1000 kr och ger dig sedan 500, frn att ha tagit av Robert. Nr jag tog ifrn Robert s gjorde jag det med argumentet att det skulle gynna dig, men om jag totalt sett frsmrar dina positiva rttigheter s fljer jag ju inte de rttigheterna utan gr emot dem.

Ett annat problem med att sga att socialliberaler str fr positiva rttigheter r att de inte definierar hur de kommer fram till vad en positiva rttighet egentligen r. En positiv rtt r rtten att f ens vrdbehov tillfredsstllda. Gissningsvis minskar min positiva rtt till skerhet ifall staten tar mina pengar fr att ge mig sjukvrd. Hur skall man mta de hr rttigheterna s att man kan veta ifall ngons rttigheter totalt sett tillfredsstlls eller frsmras? Det finns, svitt jag vet, inte ngon sdan mall, s "positiva rttigheter" r mest ett kodord fr: "Vi skall ha rtten att ta pengar ifrn dig, fr ett ml som vi tror, men inte kan bevisa, bst uppns genom vrt agerande."

S, skillnaden mellan nyliberalism och socialliberalism r:

Nyliberaler vill ha en otroligt minimal stat, som knappt har ngra begrnsningar p folks beteenden och om den beskattar folk s r det vldigt lgt.
Socialliberaler vill ha en vlfrdsstat, som beskattar folk fr att tillhandahlla diverse specifika socialfrskringar och bidrag till folk.

Nyliberaler tror att deras politik r den enda dr folk kan uppn frihet frn tvng.
Socialliberaler tror att deras politik r den enda som kan skra att varje individ fr ett tillrckligt skydd ifrn olyckor och dylikt.

Bda grupper tror att deras politik r den som leder till strst lycka fr befolkningen.

I den nyliberala staten skulle folk kunna skapa en frening - Vlfrdsstatens vnner - som tar folks pengar och (eventuellt) stter upp specifika regler fr hur de skall agera. Den nyliberala staten tillter folk att skapa den politik de vill ha, s lnge den r frivillig.
I den socialliberala staten skulle nyliberaler inte kunna skapa en frening dr de behller allt de producerar, s det gr inte att frivilligt g samman med andra och leva efter sina egna regler.
Citera
2014-12-24, 10:33
Medlem
trattratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Jag hller med om din formulering i brjan, men eftert ser jag det som lite problematiskt.

Frst, frgan r om statens vlfrdsnt skulle vara bttre n ett privat sdant. Ja, starkare i meningen att staten skulle lgga ned pengar p det, vilket en nyliberal stat inte skulle gra. Men i ett nyliberalt samhlle skulle ha andra vlfrdsinstitutioner (freningar, frskringar, familj, vlgrenhet osv) som skulle ta den roll som staten idag har. Dagens politik har en hel del problem: alla fr inte hjlp (hemlsa och alla som inte fr hjlp ifrn a-kassan eller frskringskassan exempelvis), staten slr ned p eget sparande vilket gr folk beroende av staten, hindrar utveckling och gr att mnga inte knner sig s skra idag (fr att de har s f resurser).

http://rothbardinstitutet.se/problem...sakringskassan
https://www.youtube.com/watch?v=No5frr2mxaE

Sedan, om det r oskert att den socialliberala lsningen faktiskt r bttre n den helt privata, r det d skert att de str fr positiva rttigheter? Som, sg att jag tror du har en positiv rttighet till en dator. Jag gr sedan och reglerar ditt beteende, minskar din frmgenhet med 1000 kr och ger dig sedan 500, frn att ha tagit av Robert. Nr jag tog ifrn Robert s gjorde jag det med argumentet att det skulle gynna dig, men om jag totalt sett frsmrar dina positiva rttigheter s fljer jag ju inte de rttigheterna utan gr emot dem.

Ett annat problem med att sga att socialliberaler str fr positiva rttigheter r att de inte definierar hur de kommer fram till vad en positiva rttighet egentligen r. En positiv rtt r rtten att f ens vrdbehov tillfredsstllda. Gissningsvis minskar min positiva rtt till skerhet ifall staten tar mina pengar fr att ge mig sjukvrd. Hur skall man mta de hr rttigheterna s att man kan veta ifall ngons rttigheter totalt sett tillfredsstlls eller frsmras? Det finns, svitt jag vet, inte ngon sdan mall, s "positiva rttigheter" r mest ett kodord fr: "Vi skall ha rtten att ta pengar ifrn dig, fr ett ml som vi tror, men inte kan bevisa, bst uppns genom vrt agerande."
Haha denna frklaring r on point!

Annars s har du rtt i det du sger men har aldrig psttt att ett statligt skyddsnt skulle vara bttre
Citera
2015-01-13, 20:09
Medlem
Gaudiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorahemsida1337
Vilka likheter/skillnader finns det mellan socialliberalismen och nyliberalismen (libertarianism) i synen p vad som r statens uppgift?
Her kan dere lese om et filosofisk system, Rasjonalgaudismen (Rational Gaudism), som forenklet kan ses p som en hybrid mellom Objektivismen (tilsvarende nyliberalismen) og sosialliberalismen, hvor man beholder Objektivismens (nyliberalismens) positive tanke om at det ikke skal initieres tvang (maktbruk) mot enkeltindividet, men hvor man samtidig (i moderat form) tar med seg sosialliberalismens tanke om at Staten om ndvendig/nskelig kan bruke midler for hindre at vanskeligstilte grupper faller i det sorte hull.
Citera
2015-01-18, 22:34
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorahemsida1337

Socialliberalerna r etatister! Nyliberalerna (Libertarianerna, hoppas jag att du menar), r det inte!
Citera
2015-02-12, 12:44
Medlem
Att socialliberaler inte r liberaler/libertarianer utan bara sossar som gillar ordet liberal.
Citera
2015-02-20, 14:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14

Bda grupper tror att deras politik r den som leder till strst lycka fr befolkningen.

Bland socialliberaler finns det frvisso mnga utilitarister som anser att mlet med politiken r att se till att den sammanlagda nyttan/lyckan blir s stor som mjligt (ven om det sker p bekostnad av enskilnda individers lycka). Fljderna av detta brukar bli paternalistisk lagstiftning, frdelningspolitik och allt mjligt annat otyg i syfte att 'maximera den totala lyckan'.

Nyliberaler r inte utilitarister, och har inget annat ml med politiken n att den skall vara s liten som mjligt, och skerstla de negativa rttigheterna. Var och en r ansvarig fr sin egen lycka, det r inget som 'nyliberalerna' lgger sig i, utan ett nyliberalt samhller ger mjligheten fr var och en att skapa sin egen lycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in