Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-12-10, 10:14
Medlem
Megalogics avatar
Hej.

Jag har ärvt en stor och gammal oljemålning på duk som är målad i impressionistisk stil och verkar vara någon avbildning på Babylons torn.

Den är ärvd av min avlidne morfar som köpt tavlan på auktion på 70 talet.

Jag kontaktade ett företag för online värdering, men dem kunde inte fastställa konstnären men tyckte målningen såg intressant ut och bad mig att komma in med tavlan till dom så dom kunde ta en närmare titt på den.

igår så besökte jag dem efter avtalad tid men denne man kunde inte fastställa konstnären så jag lämnade in målningen så han kunde ta konsultation av sina medarbetare.

men han trodde tavlan var ca 100 år gammal och att den kanske var målad av konstnären Cleve.

Jag får troligen svar någon gång denna veckan eller början på nästa men är otålig och vill få reda på vem konstnären är nu!!

kolla länken och se ifall du kan känna igen konstnären bakom monogrammet.
http://i61.tinypic.com/13zmyjr.jpg

MVH MEGAL
Citera
2014-12-10, 10:32
Medlem
NisseGhandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalogic
Hej.

Jag har ärvt en stor och gammal oljemålning på duk som är målad i impressionistisk stil och verkar vara någon avbildning på Babylons torn.

Den är ärvd av min avlidne morfar som köpt tavlan på auktion på 70 talet.

Jag kontaktade ett företag för online värdering, men dem kunde inte fastställa konstnären men tyckte målningen såg intressant ut och bad mig att komma in med tavlan till dom så dom kunde ta en närmare titt på den.

igår så besökte jag dem efter avtalad tid men denne man kunde inte fastställa konstnären så jag lämnade in målningen så han kunde ta konsultation av sina medarbetare.

men han trodde tavlan var ca 100 år gammal och att den kanske var målad av konstnären Cleve.

Jag får troligen svar någon gång denna veckan eller början på nästa men är otålig och vill få reda på vem konstnären är nu!!

kolla länken och se ifall du kan känna igen konstnären bakom monogrammet.
http://i61.tinypic.com/13zmyjr.jpg

MVH MEGAL

Kan du inte visa en bild på hela tavlan?
Citera
2014-12-10, 10:35
Medlem
Megalogics avatar
sorry, här kommer den

http://i61.tinypic.com/30dfnk9.jpg
Citera
2014-12-10, 10:55
Medlem
NisseGhandis avatar
tyvärr, hittar inte något. Trevlig tavla dock.
Citera
2014-12-10, 11:04
Medlem
Megalogics avatar
Synd, men tack för att du tog dig tiden att kolla efter!

jag skriver i tråden sen när jag fått reda på vem konstnären är

mvh MegaL
Citera
2014-12-10, 11:29
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
sorry, här kommer den

http://i61.tinypic.com/30dfnk9.jpg

Jag tror inte att det är en Oscar Cleve pga att din tavla är kubistisk, färgerna för dova och monogrammet inte alls likt Cleves som har ett zick zack monogram.

Om man gör en okvalificerad gissning genom att utgå från tavlans kubism, hans levnadsår, hans tid i franska främlingslegionen(babylonien), hans vistelse i nordafrika, och inte minst monogrammet, blir en gissning på Dick Beers inte så hejvild.

Du kanske ska jobba efter uteslutningsmetoden och kontakta någon Dick Beers-kännare.
Citera
2014-12-10, 11:59
Medlem
Megalogics avatar
Jag kollade lite bilder på Dick Beers målningar och det var väldigt liknande min.
Jag hoppas du har rätt för då kan den faktiskt vara värd något.

OM det nu var så att det är Dick Beer som är konstnären av tavlan, vad tror du det uppskattade värdet på tavlan kan vara?
storleken på målningen är 107cm*72cm exkl ram

mvh
Citera
2014-12-10, 12:39
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Jag kollade lite bilder på Dick Beers målningar och det var väldigt liknande min.
Jag hoppas du har rätt för då kan den faktiskt vara värd något.

OM det nu var så att det är Dick Beer som är konstnären av tavlan, vad tror du det uppskattade värdet på tavlan kan vara?
storleken på målningen är 107cm*72cm exkl ram

mvh

Det är nog större chans att det är av en okänd förmåga om man ska ta oddsen realistiskt. Men om mot förmodan är en äkta DB, blir du mig skyldig en middag på Grand Hotel.

http://auktionsverket.se/auction/mod...ruth-i-fatolj/
Citera
2014-12-10, 12:48
Medlem
Megalogics avatar
Deal!

Jag har inte några höga förväntningar men man kan ju alltid hoppas!!
Citera
2014-12-10, 16:21
Medlem
Cleve är ingen oskolat gissning här - men Agnes Cleve förstås. Hon och hennes man John Jon And var ju ett par klart lysande stjärnor på mellankrigstidens modernistiska konstscen.

Ytterst tveksamt att hon skulle vara inblandad här. Hoppas jag har fel - i så fall - grattis.
Agnes C och J Jon-And återupptäckters under 1990-talet och tog ett bra skutt på den dåtida konstmarknaden.
Citera
2014-12-10, 22:23
Medlem
Slottsherres avatar
Spännande! Men jag tror varken på Dick Beer eller Agnes Cleve. Båda signerade normalt med sitt namn, och jag tycker inte målningen verkar typisk för någon av dom.
Tyvärr har jag inget alternativ att föreslå, men ska luska lite.
Lova att tala om resultatet av undersökningen, men hoppas inte på en massa pengar. Det är bara praktverken som drar iväg ordentligt, även för ett namn som Dick Beer. Medelgoda målningar av honom ger inte så hemskt många tusenlappar.
Men roligt nog om det visar sig vara en känd konstnär. Helt klart värt att undersöka.
Citera
2014-12-11, 08:30
Medlem
Megalogics avatar
Jag har alltid en låg förväntan som mental inställning till det mesta, då slipper man bli besviken så ofta.
Jag förväntar mig inte att tavlan är värd hundra tusentals kronor men man kan givetvis hoppas.

Mannen som skulle värdera tavlan skulle höra av sig under dagen idag, så jag antar att jag får reda på svaret idag. Både vem konstnären är och värdet på målningen.

Det hade vart roligt om ni ville gissa värdet.

själv gissar jag på blygsamma 4 000 kr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in