Citat:
Nu får jag bannemig lägga mig i. Du glömmer helt bort corioliseffekten som uppstår i och med att jorden roterar. Människan som hoppar har samma hastighet som jordskorpan, men massa närmare mitten av jorden har lägre hastighet. Om man för ett slag antar att jorden är platt samt roterar runt en axel vinkelrät mot jorden blir detta tydligt: vinkelhastigheten är samma över hela jordskivan, men ju längre från jordens mitt - Antarktis - man befinner sig desto längre blir sträckan för att förflytta sig samma antal grader. Med detta i åtanke kan man tillbaka på den sfäriska jorden dra slutsatsen att man väger mindre vid ekvatorn än vid polerna p.g.a. centrifugalkraften.
När man faller ner i hålet vid ekvatorn kommer man alltså slå in i östra väggen efter ett litet tag, eftersom ens momentum från jordytan i östlig riktning bevaras, men massan inuti jorden har lägre hastighet. Sträckan tills man krockar bör följa sambandet s ∝ 1/(|sin(φ + 90)|), där φ avser latitud i grader. På samma sätt bör en jord med bevarad massa, men som man kan falla fritt igenom (ett högst hypotetiskt fall) ge upphov till att man hamnar i en omloppsbana i form av en ellips runt jordens barycenter, vars excentricitet är proportionell mot latituden + 90 på platsen man befann sig på innan jorden förlorade sin normalkraft.
Läs detta om du tror att du är smart (i så fall kommer du ändra dig):
www.researchgate.net