2022-11-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Till slut balanserar du ut i mitten. Om man kunde skapa ett slutet rör utan motstånd borde du kunna trilla fram och tillbaka i evighet.

Kvittar var du gräver hålet.

Nu får jag bannemig lägga mig i. Du glömmer helt bort corioliseffekten som uppstår i och med att jorden roterar. Människan som hoppar har samma hastighet som jordskorpan, men massa närmare mitten av jorden har lägre hastighet. Om man för ett slag antar att jorden är platt samt roterar runt en axel vinkelrät mot jorden blir detta tydligt: vinkelhastigheten är samma över hela jordskivan, men ju längre från jordens mitt - Antarktis - man befinner sig desto längre blir sträckan för att förflytta sig samma antal grader. Med detta i åtanke kan man tillbaka på den sfäriska jorden dra slutsatsen att man väger mindre vid ekvatorn än vid polerna p.g.a. centrifugalkraften.

När man faller ner i hålet vid ekvatorn kommer man alltså slå in i östra väggen efter ett litet tag, eftersom ens momentum från jordytan i östlig riktning bevaras, men massan inuti jorden har lägre hastighet. Sträckan tills man krockar bör följa sambandet s ∝ 1/(|sin(φ + 90)|), där φ avser latitud i grader. På samma sätt bör en jord med bevarad massa, men som man kan falla fritt igenom (ett högst hypotetiskt fall) ge upphov till att man hamnar i en omloppsbana i form av en ellips runt jordens barycenter, vars excentricitet är proportionell mot latituden + 90 på platsen man befann sig på innan jorden förlorade sin normalkraft.

Läs detta om du tror att du är smart (i så fall kommer du ändra dig):
www.researchgate.net
Citera
2022-11-12, 21:57
Medlem
Om man istället gräver en tunnel som ett U mellan tex Stockholm och Madrid och skapar ett vakuum i tunneln som man har sånt där magnetiskt leveterande tåg i så skulle man kunna åka nästan utan att spendera någon energi alls. Förutom till vakuumpumpen och kylningen av magneterna o sånt men nästan inget till acceleration.
Citera
2022-11-12, 22:10
Medlem
flapjackastrologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Kanske dags att ta en titt på en karta över jordens inre? Att du nått universitetet men inte vet hur jordens inre är uppbyggt är något konstigt.

Känns som du har en lite otrevlig ton. Man lär sig att ifrågasätta saker på universitetet. Har dock inte läst geografi/geologi. Man lär sig hela tiden!
Citera
2022-11-12, 22:21
Medlem
Severlohs avatar
Av ren nyfikenhet, varför tror du att det skulle vara någon skillnad om du gör detta mellan polerna och mellan ekvatorn?
Citera
2022-11-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstroPhysist
Nu får jag bannemig lägga mig i. Du glömmer helt bort corioliseffekten som uppstår i och med att jorden roterar. Människan som hoppar har samma hastighet som jordskorpan, men massa närmare mitten av jorden har lägre hastighet. Om man för ett slag antar att jorden är platt samt roterar runt en axel vinkelrät mot jorden blir detta tydligt: vinkelhastigheten är samma över hela jordskivan, men ju längre från jordens mitt - Antarktis - man befinner sig desto längre blir sträckan för att förflytta sig samma antal grader. Med detta i åtanke kan man tillbaka på den sfäriska jorden dra slutsatsen att man väger mindre vid ekvatorn än vid polerna p.g.a. centrifugalkraften.

När man faller ner i hålet vid ekvatorn kommer man alltså slå in i östra väggen efter ett litet tag, eftersom ens momentum från jordytan i östlig riktning bevaras, men massan inuti jorden har lägre hastighet. Sträckan tills man krockar bör följa sambandet s ∝ 1/(|sin(φ + 90)|), där φ avser latitud i grader. På samma sätt bör en jord med bevarad massa, men som man kan falla fritt igenom (ett högst hypotetiskt fall) ge upphov till att man hamnar i en omloppsbana i form av en ellips runt jordens barycenter, vars excentricitet är proportionell mot latituden + 90 på platsen man befann sig på innan jorden förlorade sin normalkraft.

www.researchgate.net

Än finns det kanske hopp om vår sorgliga art. Fick en hjärnorgasm av detta inlägg, tack.
Citera
2022-11-12, 23:32
Moderator
Ämnen med samma frågeställnig sammanfogade.
Länkar till infogade trådstarter:
Om man gräver genom hela jorden
Brunn rakt genom jorden, vad händer?
Hål genom jorden- vad händer?

/Moderator
Citera
2022-11-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstroPhysist

www.researchgate.net

Jaha, du behöver inte bli så upprörd. Håller helt med
Citera
2022-11-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskPask
Om man istället gräver en tunnel som ett U mellan tex Stockholm och Madrid och skapar ett vakuum i tunneln som man har sånt där magnetiskt leveterande tåg i så skulle man kunna åka nästan utan att spendera någon energi alls. Förutom till vakuumpumpen och kylningen av magneterna o sånt men nästan inget till acceleration.

Varför ska den vara U-formad?
Citera
2022-11-13, 03:42
Medlem
För då faller tåget som i en pendelrörelse hela vägen till Madrid tack vare lägesenergin som omvandlas till rörelseenergi.
Alltså en tunnel som börjar med nerförsbacke o slutar med uppförsbacke.
Senast redigerad av AskPask 2022-11-13 kl. 03:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in