Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Ja, under normala förhållanden finns det friktion. Men det är inte speciellt praktiskt möjligt att falla igenom jorden genom att ha tillräckligt hög hastighet (om ens c är tillräckligt?) och då är det enda sättet att falla igenom den genom att utnyttja tunneleffekten. Jag är inte säker, men jag antar att det inte finns någon frktion när man tunnlar. Tunneleffekten säger att en partikel kan ta sig igenom en ändlig vägg utan att ha tillräckligt med energi för att egentligen ta sig igenom väggen. Då borde det väl inte finnas någon friktion?
Har du en aning om vad du pratar om? "Tillräckligt hög hastighet"? Det spelar ingen roll vilken hastighet du faller med, du kommer ändå att fortsätta till centrum av jorden och sedan lika långt som du redan fallit, eftersom dragningskraften mot centrum är densamma åt vilket håll du än faller. När du faller mot centrum accelererar den dig; när du faller från centrum bromsar den dig.
Tunneleffekten är ett kvantfysiskt fenomen, och påverkar inte på något sätt hur du faller genom ett hål. Jag tycker att du borde läsa en fysikbok, lämpligen gymnasienivå, och läsa lite om gravitation, fritt fall, kraft och motkraft.