2007-08-22, 10:52
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Pga "trycket"? Är det ett hål så är det inget som trycker förutom lufttrycket och det lär knappast vara dödande.
Men Jorden har ju en dragningskraft mot mitten, vilket borde mosa en människokropp ganska lätt. Jag skulle tro att man (om man nu lyckas stanna i mitten och inte smälter) blir en liten kula med kött.
Citera
2007-08-22, 16:05
Medlem
Aloeveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Men Jorden har ju en dragningskraft mot mitten, vilket borde mosa en människokropp ganska lätt. Jag skulle tro att man (om man nu lyckas stanna i mitten och inte smälter) blir en liten kula med kött.
jo, undra vart mitten trycket börjar, antingen som en liten prick, eller att trycket blir så stort att det vidgar ut sig, men man skulle antagligen krossas i tomma intet eller?
Citera
2007-08-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse

Är du mitt inne i jorden så dras du mot ytan i alla riktningar och totala dragningskraften blir då noll.
Citera
2007-08-22, 18:29
Medlem
Alimamas avatar
En gång till
http://www.flashback.org/showthread.php?t=340028
http://www.flashback.org/showthread.php?t=249110
http://www.flashback.org/showthread.php?t=296415
http://www.flashback.org/showthread.php?t=299463
Jag missade garanterat nån.

Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Pga "trycket"? Är det ett hål så är det inget som trycker förutom lufttrycket och det lär knappast vara dödande.
Du är väl medveten om att det lufttrycket skulle motsvara (minst) flera hundra gånger normalt atmosfärstryck?
Citera
2007-08-22, 18:57
Medlem
Quantilhos avatar
Slår ihop denna tråd med en liknande frågeställning.
Citera
2007-08-22, 23:45
Medlem
Dan-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Snarare så att dragningskraften från jordens inre kommer att ta överhand relativt fort mot månens dragningskraft!

Kanske en bit dock ;O.
Ajuste, glömde nämna att kroppen i fråga befinner sig redan exakt i jordens mittpunkt i min hypotes. Annars så vore det ju ganska självklart att man faller mot mitten.
Citera
2007-08-26, 04:04
Medlem
ibumetins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Älgben
Tja, om du hoppar från en hög byggnad ner i ditt hål så kanske det funkar.
Om man bortser från att jordens innanmäte är förbannat varmt och att det råder ett enormt tryck där...

trycket spelar v'äl ingen roll. vårankropp e gjord av vätska. de som påvrkas e våra luftfyllda hålrum som vi ända kan kontrollera? någon annan nämner att gravitationen minskar med ökat djupt. e det inte tvärt om. vi kan hoppa högre på ett berg min inte lika långt på ytan
Citera
2007-08-26, 10:21
Medlem
negerbarns avatar
Trycket spelar stor roll. Har du inte ens testat att dyka ner till botten av en djup bassäng och känt av trycket i öronen? Skulle du yta det tusenfalt så skulle det göra ONT!

EDIT : Förresten så va det väll en ganska onödig bumb...
Citera
2007-08-26, 12:24
Medlem
ibumetins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Trycket spelar stor roll. Har du inte ens testat att dyka ner till botten av en djup bassäng och känt av trycket i öronen? Skulle du yta det tusenfalt så skulle det göra ONT!

EDIT : Förresten så va det väll en ganska onödig bumb...

i vatten på 5meter är d 0,5 bar mätartryck plus atm som redan finns på ytan absoluta trycket blir då 1,5 bar. jag vet inte hur högt atmosfären i innan de inte finns luft som trycker. men iaf, dina luftfyllda hålrum blir 25%mindre( på dina 5meter) vilket e en stor skillnad. mnedans i luft skulle de bli tusentals meter innan det skulle bli samma tryckskillnad. de e isf att man skulle färdas i så hög fart att man inte kanske skulle kunna hinna. men 200km/t i luft hade inte varit några problem. tänk på fallskärmshopparna. inte fan har dom ont i öronen. men därimot i vatten. 10meter i vatten är lite mtcket tryck som trycker när vi är här på ytan. 200km i vatten. hade krossat allas trumhinnor

detta får mig o täbnka på tryckfallssjuka. kroppen kas nke har hunnit suga åt sig kväv som man inte hinner diffurera ut på vägen upp efter manpasserat mitten. innan man ens kommit halvägs skulle vi dö öv blodproppar. där har ni ett svar vad som skulle hända iaf
Citera
2007-08-27, 22:24
Medlem
mesopalmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibumetin
i vatten på 5meter är d 0,5 bar mätartryck plus atm som redan finns på ytan absoluta trycket blir då 1,5 bar. jag vet inte hur högt atmosfären i innan de inte finns luft som trycker. men iaf, dina luftfyllda hålrum blir 25%mindre( på dina 5meter) vilket e en stor skillnad. mnedans i luft skulle de bli tusentals meter innan det skulle bli samma tryckskillnad. de e isf att man skulle färdas i så hög fart att man inte kanske skulle kunna hinna. men 200km/t i luft hade inte varit några problem. tänk på fallskärmshopparna. inte fan har dom ont i öronen. men därimot i vatten. 10meter i vatten är lite mtcket tryck som trycker när vi är här på ytan. 200km i vatten. hade krossat allas trumhinnor

detta får mig o täbnka på tryckfallssjuka. kroppen kas nke har hunnit suga åt sig kväv som man inte hinner diffurera ut på vägen upp efter manpasserat mitten. innan man ens kommit halvägs skulle vi dö öv blodproppar. där har ni ett svar vad som skulle hända iaf
Trycket i hålet blir faktiskt så högt att luften övergår i vätskefas. Man skulle alltså drukna i flytande kväve (om man inte dött av någon annan orsak först)
Citera
2007-08-29, 15:22
Medlem
läste i Fysik A kursen att man är tynglös i mitten av jorden, så borde man inte stann där
Citera
2007-09-30, 12:20
Bannlyst
hål genom jorden?

Hej,

Jag har sökt men inte hittat några trådar ang. ämnet.

Ponera att man kan borra ett hål rakt igenom jorden, i en exeplarisk cylinderformoch så hoppar en människa ner i hålet, ta bort alla egenskaper som på något sätt kan skada denna person.

Vad kommer då hända, borde inte personen hänga i fria luften mitt i kärnan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in