2024-05-20, 00:29
  #3625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ollzone
Tycker det mod teamet har tagit sig lite väl stora friheter med hur dom designat om dungeons och sådant. I deras senaste uppdateringsvideo visade dom hur dom ändrat utseendet på ayleid ruins totalt och skapat nya fiender för just såna ruiner.
Jo jag har märkt det också, och allt ska vara unikt också tydligen, olika rustningar, vapen och utseende på många NPCs, speciellt goblins och sånt.

Jag kommer även ihåg då allt var en exakt kopia på varandra, speciellt Ayleid ruins och Dungeons, men det blir för mycket också på samma gång. Undra hur stort moddet kommer att vara.

I Oblivion så la dom ner tid på att skriva quests och dialoger medans instanser var en copy paste utav varandra och i Skyrim la dom ner tid på att göra instanser medans quests bara vara copy paste.

Edit, speciellt det där med Ayleid ruins också tror jag ska kännas helt nytt.. Det finns ett quest i Imperial city den där rika dark elf som betalar för Ayleid artifacts som finns i slutet på varenda ruin och det var ganska tråkigt efter 2-3 ruiner för det var ju samma sak förutom något unikt pussel.
__________________
Senast redigerad av danichea1 2024-05-20 kl. 00:37.
Citera
2024-11-16, 19:01
  #3626
Moderator
Arne.Ankas avatar
video på skyblivion, hoppas dom fixar det sönderkukade fiendesystemet som originalet hade.
https://youtu.be/hQohYRzybBg
Citera
2024-12-22, 12:17
  #3627
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
video på skyblivion, hoppas dom fixar det sönderkukade fiendesystemet som originalet hade.
https://youtu.be/hQohYRzybBg
Lite komiskt att Skyblivion utvecklats i över tio år och nu ryktas det om att Bethesda kommer med en remake av Oblivion tänkt att lanseras 2025 - samma år som Skyblivion är tänkt att släppas.
https://80.lv/articles/rumor-the-eld...ced-next-month

Tänker att Skyblivion borde per definition fixa fiendesystemet (där monstren scalade med leveln) eftersom man använder Skyrim-motorn.
Lite oklart om en tänkt Bethesda-remake gör detsamma. Nu för tiden tycks det knappt ändras något i så kallade "remakes" (läs GTA III, VC och SA eller WC3). Så har inte några större förhoppningar på att en Bethesda remake kommer vara bättre än Skyblivion.
__________________
Senast redigerad av FemKiloGuld 2024-12-22 kl. 12:19.
Citera
2024-12-22, 12:30
  #3628
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Lite komiskt att Skyblivion utvecklats i över tio år och nu ryktas det om att Bethesda kommer med en remake av Oblivion tänkt att lanseras 2025 - samma år som Skyblivion är tänkt att släppas.
https://80.lv/articles/rumor-the-eld...ced-next-month

Tänker att Skyblivion borde per definition fixa fiendesystemet (där monstren scalade med leveln) eftersom man använder Skyrim-motorn.
Lite oklart om en tänkt Bethesda-remake gör detsamma. Nu för tiden tycks det knappt ändras något i så kallade "remakes" (läs GTA III, VC och SA eller WC3). Så har inte några större förhoppningar på att en Bethesda remake kommer vara bättre än Skyblivion.

Du blandar ihop remakes med remasters. En remaster ändrar på sin höjd grafiken lite, bättre texturer och kanske är några modeller lite bättre. En remake betyder att spelet byggs upp från grunden igen med ny AI, modernare grafikmotor etc. Remakes är ovanliga. När läckan kom ut från Bethesda om Oblivion så stod det att det var en remaster, inte remake. Ryktet (2 fd anställda som pratade om det på reddit) är att man ska använda Unrealmotorn för grafiken dock, med deras egen motor i grunden till allt annat (engine layering brukar man kalla det) så det gränsar väl till en remake.

Allt som kan fixas med Oblivion i övrigt, scaling, det fixade man med moddar väldigt snabbt. AI'n fixade man också eftersom den var nedskalad ganska mycket. Man ska såklart spela alla deras spel på PC så man kan dra nytta av alla fixar/moddar. Tycker synd om de som spelade Oblivion på konsol, för det är verkligen bara en hundradel av vad spelet kan vara på PC med ~100 moddar...
__________________
Senast redigerad av NegroidMongoloid 2024-12-22 kl. 12:37.
Citera
2024-12-22, 12:36
  #3629
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Du blandar ihop remakes med remasters. En remaster ändrar på sin höjd grafiken lite, bättre texturer och kanske är några modeller lite bättre. En remake betyder att spelet byggs upp från grunden igen med ny AI, modernare grafikmotor etc. Remakes är ovanliga. När läckan kom ut från Bethesda om Oblivion så stod det att det var en remaster, inte remake. Ryktet (2 anställda som pratade om det på reddit) är att man ska använda Unrealmotorn för grafiken dock, med deras egen motor i grunden till allt annat (engine layering brukar man kalla det) så det gränsar väl till en remake.

Allt som kan fixas med Oblivion i övrigt, scaling, det fixade man med moddar väldigt snabbt. AI'n fixade man också eftersom den var nedskalad ganska mycket. Man ska såklart spela alla deras spel på PC så man kan dra nytta av alla fixar/moddar.
Tack för förtydligandet.

Är själv inte så mycket för modding. Testade Oblivion med en ganska omfattande overhaul. Vet inte om jag tycker spelet blev så mycket bättre.
Tycker väl i regel om att bara köra vanilla. Använder bara grafikmoddar på sin höjd.
Citera
2024-12-22, 12:39
  #3630
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Tack för förtydligandet.

Är själv inte så mycket för modding. Testade Oblivion med en ganska omfattande overhaul. Vet inte om jag tycker spelet blev så mycket bättre.
Tycker väl i regel om att bara köra vanilla. Använder bara grafikmoddar på sin höjd.

Allting från scaling, fiende AI, NPC AI till dåliga animeringar osv kan fixas med moddar, jag tycker det är en helt extrem skillnad. I mitt spel hade jag te.x andra äventyrare som knallade runt precis som mig, man kunde strida mot dom eller värva folk från gruppen m.m. Det blev ett väldigt mycket djupare rollspel på alla sätt. Alla i spelet behövde dessutom mat så de gick runt och jagade eller gick och köpte mat osv, riktigt coolt.
Citera
2024-12-22, 12:42
  #3631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Lite komiskt att Skyblivion utvecklats i över tio år och nu ryktas det om att Bethesda kommer med en remake av Oblivion tänkt att lanseras 2025 - samma år som Skyblivion är tänkt att släppas.
https://80.lv/articles/rumor-the-eld...ced-next-month

Tänker att Skyblivion borde per definition fixa fiendesystemet (där monstren scalade med leveln) eftersom man använder Skyrim-motorn.
Lite oklart om en tänkt Bethesda-remake gör detsamma. Nu för tiden tycks det knappt ändras något i så kallade "remakes" (läs GTA III, VC och SA eller WC3). Så har inte några större förhoppningar på att en Bethesda remake kommer vara bättre än Skyblivion.

Det där fanns det ju mods som fixade i Oblivion också. Minns att jag hade en sådan där alla fiender i spelet hade en fast level. Tycker även Skyrim kräver lite moddande för att få det bra.

Men vad är poängen med Skyblivion egentligen? Det är ju ingen större grafisk skillnad mellan Oblivion och Skyrim som borde motivera det tycker jag och resten kan man använda vanliga oblivion-mods för att fixa det som man vill ha?
Citera
2024-12-22, 12:45
  #3632
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det där fanns det ju mods som fixade i Oblivion också. Minns att jag hade en sådan där alla fiender i spelet hade en fast level. Tycker även Skyrim kräver lite moddande för att få det bra.

Men vad är poängen med Skyblivion egentligen? Det är ju ingen större grafisk skillnad mellan Oblivion och Skyrim som borde motivera det tycker jag och resten kan man använda vanliga oblivion-mods för att fixa det som man vill ha?
Har du startat Oblivion på länge? Det är enorm grafisk skillnad på Skyrim och Oblivion.
Sen är ju fysiken mycket bättre i Skyrim. I Oblivion kunde ju objekt falla ner från luften när man gick in i ett rum därför att speldesigners satt objekten lite för högt från hyllor och bord i mapeditorn.

Skyrim-motorn över lag är mycket mer avancerad och kraftfull än vad Oblivion-motorn är. Så ser nog mer fram emot Skyblivion än något annat.
Citera
2024-12-22, 15:04
  #3633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Har du startat Oblivion på länge? Det är enorm grafisk skillnad på Skyrim och Oblivion.
Sen är ju fysiken mycket bättre i Skyrim. I Oblivion kunde ju objekt falla ner från luften när man gick in i ett rum därför att speldesigners satt objekten lite för högt från hyllor och bord i mapeditorn.

Skyrim-motorn över lag är mycket mer avancerad och kraftfull än vad Oblivion-motorn är. Så ser nog mer fram emot Skyblivion än något annat.

Ok, vi har nog lite olika referensramar. Hoppet i grafik mellan Daggerfall och Morrowind var stort. Mellan Morrowind och Oblivion skulle det fortfarande vara en poäng att göra om allt. Men de två senaste är så liten skillnad att jag knappt märker det. Absolut att Skyrim är snyggare, men så mycket att det är värt att återskapa spelet? Inte i min värld.
__________________
Senast redigerad av GrayPagan 2024-12-22 kl. 15:07.
Citera
2024-12-22, 15:23
  #3634
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Har du startat Oblivion på länge? Det är enorm grafisk skillnad på Skyrim och Oblivion.
Sen är ju fysiken mycket bättre i Skyrim. I Oblivion kunde ju objekt falla ner från luften när man gick in i ett rum därför att speldesigners satt objekten lite för högt från hyllor och bord i mapeditorn.

Skyrim-motorn över lag är mycket mer avancerad och kraftfull än vad Oblivion-motorn är. Så ser nog mer fram emot Skyblivion än något annat.

Det är samma i Skyrim om du ser efter. Typiskt är att om du interagerar med något på t.ex. ett bord så "trillar" allt annat på bordet ner på det. Att saker spawnar mid-air förekommer också frekvent, typ regnande getter och så.

Jag håller helt med om att Skyrim är bra mycket snyggare än Oblivion, men rent tekniskt är det i princip samma spel. Creation är inget väsenskilt från Gamebryo, Bethesda valde att driva Gamebryo vidare i egen regi och det blev Creation. Nyare hårdvara ger mer möjligheter som Bethesda (helt rimligt) inte tog höjd för när de gjorde Oblivion, så mycket av det som sticker ut när man ser på det 2024 är inte tillkortakommanden rent tekniskt utan har att göra med hur de valde att göra spelet.

Jag har också höga förhoppningar på Skyblivion, men mer på grund av att det görs av eldsjälar än att det är Creation engine bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in