2014-12-21, 22:35
Medlem
Tjena!

Har länge velat ha en surfplatta och nu är det dags! Har letat runt lite på prisjakt och märker vad novis man är på området. Jag hade tänkt använda surfplattan till att surfa samt att titta på film (typ från sweflix osv).

Mina krav är väl att jag vill ha en surfplatta med hög upplösnings osv. Den får gärna vara vattentät. Inte för att jag har tänkt att bada med den, men det är skönt att veta att man inte måste vara alltför försiktig när man är i närheten av vatten. Äger för närvarande en Z2 (mobil) och har kikat lite på deras surfplatta. Den verkar bra, men jag är rädd för att jag kmr tröttna på Sonys UI. Hur är deras surfplatta?

Vad gäller skärmstorlek så hade jag tänkt mig en 10"... 10" känns lagom. Går det bra att två ser på film samtidigt på en 10" eller är det för litet?

Vill gärna ha tips på surfplattor. Är det några nya surfplattor på G. Tycker ni att jag ska vänta?

Med vänlig hälsning Simpeel
Citera
2014-12-25, 12:07
Medlem
Spaders avatar
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2869420
Köpte denna under Black Friday och är helnöjd. Kostar lika mycket nu som den gjorde då (2990 SEK)

Specs:
64 GB hårddisk
2GB RAM @ 1600 MHz
Intel Atom Z3735F, 1,33 GHz - Quad Core
10" skärm med Full-HD upplösning (1080p - 1980x1080 pixlar)
Windows 8.1 - 32bit (ej RT! Installera vad du vill, emulera Android, etc)
Medföljande tangentbordsdocka
Micro-USB och Micro-HDMI
Stöd för SD-kort (upp till 64GB)
ca 7 timmars batteritid

Denna är dessutom ny: kom till svenska handeln i mitten på November.
Jag har även skaffat ett 64GB SD-kort för extra space. Utöver detta så kan du även flytta recovery partition till en USB-sticka samt ta bort hibernate -filen (hiberfil.sys) för ca 10-13 GB mer uttrymme.
Senast redigerad av Spader 2014-12-25 kl. 12:14.
Citera
2014-12-26, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2869420
Köpte denna under Black Friday och är helnöjd. Kostar lika mycket nu som den gjorde då (2990 SEK)

Specs:
64 GB hårddisk
2GB RAM @ 1600 MHz
Intel Atom Z3735F, 1,33 GHz - Quad Core
10" skärm med Full-HD upplösning (1080p - 1980x1080 pixlar)
Windows 8.1 - 32bit (ej RT! Installera vad du vill, emulera Android, etc)
Medföljande tangentbordsdocka
Micro-USB och Micro-HDMI
Stöd för SD-kort (upp till 64GB)
ca 7 timmars batteritid

Denna är dessutom ny: kom till svenska handeln i mitten på November.
Jag har även skaffat ett 64GB SD-kort för extra space. Utöver detta så kan du även flytta recovery partition till en USB-sticka samt ta bort hibernate -filen (hiberfil.sys) för ca 10-13 GB mer uttrymme.

Tack för svar!
Ja.. Jag har faktiskt varit mer och mer inne på att köpa en platta med riktiga windows 8 på.

Har kikat på denna faktiskt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2887364
Är det något att ha?

Den du köpte verkar också bra. Läste något om att tangentbordet + plattan är kass på den. Delar du den uppfattningen?
Citera
2014-12-26, 11:42
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Tack för svar!
Ja.. Jag har faktiskt varit mer och mer inne på att köpa en platta med riktiga windows 8 på.

Har kikat på denna faktiskt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2887364
Är det något att ha?

Den du köpte verkar också bra. Läste något om att tangentbordet + plattan är kass på den. Delar du den uppfattningen?
Den plattan verkar nästan identisk. Annan tangentbordstyp och snäppet längre batteritid. Fråga då är ju om dessa egenskaper är värda 300 kronor.

Gällande tangentbordet så har det lite brister ja. Jag upplever det som att knapparna inte är så responsiva: jag får trycka lite hårdare på dem för annars blir det att tecken inte registreras. Så när jag exempelvis chattar och blir lite ivrig så inträffar detta. En annan grej jag inte gillade är layouten uppe i vänster hörn. Eftersom escape och paragrafknappen är intryckta bredvid sifferraden så är alla siffror offsettade ett steg till höger, vilket kan vara lite smådrygt att "lära sig".

Sen är det nå jävla window flicks aktiverat (gester på svenska) som gör att jag ibland - av misstag - råkar zooma i webläsaren m.m. Men det senare är ett mjukvaruproblem och har inget med tangentbordet i sig att göra. (Jag har inte lyckats hitta inställningarna för detta ännu, men jag brukar alltid stänga av den skiten på laptops - vill liksom inte ha klick/dubbelklick på den där lilla musytan eftersom det bara stör). Jag är osäker på om jag även med denna insikt hade pröjsat 300 kronor extra för den där Acer-datorn. Kanske, kanske inte... Då vill jag nog känna på Acern i butik först så jag är övertygad om att tangentbordet verklige är bättre.

EDIT: Jag betalade 350 kr för detta 64GB SD kort:
http://www.inet.se/produkt/5331216/s...kl-usb-adapter
...så jag ser det som att jag fick mer space istället för ett bättre tangentbord!
Senast redigerad av Spader 2014-12-26 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in