• 1
  • 2
2014-12-25, 08:33
Medlem
Å ena sidan har vi en sansad ton från Kudrin, the Committee of Civic Initiative och den unga och utbildade medelklassen; å anda sidan har vi fradgande vansinne från Girkin/Strelok/Strelkov, Dugin och nationalromantiska potatisfascister.

Däremellan finns en nation - oavsett vad jag tycker om handlingarna mot Ukraina - som är vacker, betydelsefull och fascinerande. Med kärnvapen och världens största naturresurser kan inte Ryssland ignoreras.

(även om jag hatar honom) Just nu håller personkulten kring Putin ihop Ryssland... men det kommer inte att vara för evigt, det externa trycket ökar, mycket Putin byggde upp håller på att raseras, och jag tror Putins sorti kommer både snabbt och oväntat.

MEN vad fan händer då? Vilka tar över och vilken riktning kommer Moder Ryssland att röra sig i?
Citera
2014-12-25, 10:41
Medlem
HerroFruBolls avatar
Eftersom Ryssland inte är en demokrati i västerländsk mening är det omöjligt att gissa dels hur Putin faller, dels vem som får efterträda honom. Kraschar Rysslands ekonomi fullständigt är det väl bara Kudrin som skulle kunna rädda landet.
Citera
2014-12-25, 12:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag pessimistisk vad gäller den Ryska Federationens framtid. Landet är alldeles för stort för sitt eget bästa, så det kommer säkert att falla sönder i, i hur många stater kan diskuteras.

För att det som blir kvar inte skall, än en gång, ta ett nytt varv i det ryska historiska cirkulära eländet så måste befolkningen vakna upp, precis som ukrainarna har gjort. Dock har Ryssland, i motsatts till större delen av Ukraina, inte upplevt renässansen och upplysningstiden, så sannolikheten för att detta uppvaknande skall ske snart är ganska liten.
Citera
2014-12-25, 12:31
Medlem
Själv tror jag på ryssarnas kraft om det skulle bli social oro. Ett ryskt maidan som när vågskålen tippar över får ryssarna att manstark gå ut och massdemonstrera. Små rännilar blir till en flod. Den makthavare som inte lyssnar då är körd, det har vi ju sett bevis på lite varstans i världen. Dessutom, ingen är ensammare är en maktfullkomlig ledare när oron sprider sig.
Citera
2014-12-25, 12:38
Medlem
jag tror kapitalet blir avgörande. om oligarker och näringslivseliten vänder sig emot putin - och om det finns ett starkt alternativ, t.ex. kudrin - så kan en maidan växa snabbt. ryssland är på många sätt ett fantastiskt land och medelklassen är både välutbildad och västvänlig. i storstäderna kan de positiva krafterna vinna.

problemet finns i militären och i de illiterata massorna i provinser utan framtid. om det inte finns en stark och naturlig ledare som alternativ, så finns stora risker för blodiga konflikter.
Citera
2014-12-25, 13:32
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
jag tror kapitalet blir avgörande. om oligarker och näringslivseliten vänder sig emot putin - och om det finns ett starkt alternativ, t.ex. kudrin - så kan en maidan växa snabbt. ryssland är på många sätt ett fantastiskt land och medelklassen är både välutbildad och västvänlig. i storstäderna kan de positiva krafterna vinna.

problemet finns i militären och i de illiterata massorna i provinser utan framtid. om det inte finns en stark och naturlig ledare som alternativ, så finns stora risker för blodiga konflikter.
Militären o säkerhetsappraten är den stora osäkerhetsfaktorn, men om man där ser att det inte finns mera pengar till krigsmakten, landet har kollapsat, ja då kanske man är villig att släppa fram en Kudrin.
Fast det sägs att anledningen till att Kudrin avgick 2011 var att han protesterade mot de stora anslagen till krigsmakten.
Citera
2014-12-25, 16:05
Medlem
DaEzzs avatar
Det enda man kan vara säker på när det gäller att förutspå maktskiften i Ryssland är att man inte kan förutspå en trolig händelseutveckling och att det är högst sannolikt att maktskiftet kommer att gå våldsamt till, med skalan omfattande begränsade utrensningar till inbördeskrig.

Men ska man ändå spekulera så skulle jag sätta mina pengar på att en gruppering av ett begränsat antal av de Ryska oligarker som med fortsatt Putinvälde riskerar att förlora allt, inklusive sina utländska tillgångar på bankkonton och i fastigheter och möjligen även rätten att lämna Ryssland med sina familjer (dvs nekas inresetillstånd till EU och USA) som tar det avgörande steget till slut.
Citera
2014-12-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det enda man kan vara säker på när det gäller att förutspå maktskiften i Ryssland är att man inte kan förutspå en trolig händelseutveckling och att det är högst sannolikt att maktskiftet kommer att gå våldsamt till, med skalan omfattande begränsade utrensningar till inbördeskrig.

Men ska man ändå spekulera så skulle jag sätta mina pengar på att en gruppering av ett begränsat antal av de Ryska oligarker som med fortsatt Putinvälde riskerar att förlora allt, inklusive sina utländska tillgångar på bankkonton och i fastigheter och möjligen även rätten att lämna Ryssland med sina familjer (dvs nekas inresetillstånd till EU och USA) som tar det avgörande steget till slut.

ryssland har redan börjat fila på lagar som ska förbjuda statliga bolag (läs: energijättarna) att göra affärer med offshorebolag. det kommer att börja kännas för putins oligarkvänner (om inte skamlös nepotism medger selektiva undantag).
Citera
2014-12-25, 23:29
Medlem
Sunrise01s avatar
Väldigt bra fråga. Vad händer efter Putin i Ryssland, han kommer inte leva för evigt. Alla som följer vad som händer i världen vet om att länder som har "stora/starka" ledare hamnar i kaos så fort ledarn är borta. Redan idag så börjar läget i landet att försämras pga sanktioner.
Citera
2014-12-28, 10:27
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

Man menar ju att Putin bygger sin position på att balansera olika grupper av dels oligarker dels av säkerhetsapparaten inkl militären. The hardliners kväser man nog inte förrän ekonomin kollapsat helt, för först då är det slut på pengar till krigsmakten. Men för stunden tycks Putin favorisera the hardliners, annars borde ju basic economy säga honom "ut ur Ukraina, det kostar för mycket". Det är allmänt omvittnat av f.d. medarbetare att Putin varken förstår sig på ekonomi eller vill sätta sig in i sådana frågor.
Citera
2014-12-28, 11:16
Medlem
Ryssland kommer inte "brytas itu". Ett fritt Tatarstan omringat av ryssar, tillåt mig att skratta. Antingen kommer Putin kuppas bort av medlemmar från sitt eget parti eller så kommer oligarkerna skrida till verket (förutsatt att Putin inte bjussar ur statskassan för att täcka deras förluster).
Citera
2014-12-28, 21:34
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Ryssland kommer inte "brytas itu". Ett fritt Tatarstan omringat av ryssar, tillåt mig att skratta. Antingen kommer Putin kuppas bort av medlemmar från sitt eget parti eller så kommer oligarkerna skrida till verket (förutsatt att Putin inte bjussar ur statskassan för att täcka deras förluster).
Något skäl till att han plötsligt skulle sluta betrakta sig själv som överstekamrer för statskassan? För varje större statsutgift/investering spills det alltid lite till förmån för hans supporters (Sochi OS!!!), och att bevilja kompensation för väst:s elakheter kan säkert lugna många oligarker. Ett tag till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in