• 1
  • 2
2014-12-27, 10:41
Medlem
jolfsons avatar
Hejsan!

Jag hyrde en bil hos rent a wreak,
Vi skulle på skidsemester i Sälen, vi gav information till uthyraren att vi ville ha dubbdäck på bilen, tyvärr hade dom inte det så vi skulle vi fina Friktions däck på.

Vi körde och hämta bilen hos dom en tidigt morgon och begav oss upp mot Sälen,
När vi väl var uppe så märke vi att bilen va väldigt "sladdig", vi tänkte det var dåliga däck vi fått.

När vi väl var uppe så kollade jag igenom däcken , det var vääääldigt dåliga sommardäck på.
Dom hade alltså inte Bytat däck på bilen och skickat upp en familj som ett brev till döden kan man milt uttrycka det.

Nu är frågan?
Hur skall man gå tillväga i denna situation , har hört att det är väldigt straffbart för uthyraren att göra på detta viset, han har riskerat en familjs liv med små barn osv.

Jag själv anser att vi inte skall betala för detta!

Hur ser ni på det?

Ursäkta stavfel osv.

Med vänlig hälsning
Citera
2014-12-27, 10:58
Medlem
kinesarsles avatar
Jag är lite osäker på vad som gäller här. Ni har ju inte fått vad ni har beställt, men å andra sidan kan man argumentera för att ni borde ha undersökt däcken innan.

Beträffande straffansvar så tror jag det ligger på föraren. En förare kan inte skylla på någon annan för att denne inte kör med vinterdäck när detta är påbjudet.
Citera
2014-12-27, 11:02
Medlem
jolfsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag är lite osäker på vad som gäller här. Ni har ju inte fått vad ni har beställt, men å andra sidan kan man argumentera för att ni borde ha undersökt däcken innan.

Beträffande straffansvar så tror jag det ligger på föraren. En förare kan inte skylla på någon annan för att denne inte kör med vinterdäck när detta är påbjudet.

Jag precis! Det är ju lite så, man litar lite för mkt på folk.
Jag menar inte att man ska skylla på uthyraren om man blir tagen av länsman, mest om det är straffbart att lämna ut en bil som inte är godkänd att köra med. Om han kan straffas för en sådan sak.
Senast redigerad av jolfson 2014-12-27 kl. 11:07.
Citera
2014-12-27, 12:34
Medlem
Raggdoll3s avatar
Man är skyldig att kolla bilen innan man kör den, missade du den lektionen på körskolan

...men tack för varningen, där ska man inte hyra bil
Citera
2014-12-27, 12:44
Medlem
jolfsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Man är skyldig att kolla bilen innan man kör den, missade du den lektionen på körskolan

...men tack för varningen, där ska man inte hyra bil

Haha ja det är helt rätt!

Men man hyrde den i god tro om man kan säga så!

Det är en svår fråga! I lagens namn ör de ju vår skyldighet som förare! MÄN! Der jag undrar över mest är om han kan kräva full betalning för en tjänst han erbjudit men inte gjort,

Typ om du tar hem en snickare och han gör ett jobb till dig, men han sätter bara in halva köket. Och tar full betalt för det!
Citera
2014-12-27, 12:50
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolfson
Haha ja det är helt rätt!

Men man hyrde den i god tro om man kan säga så!

Det är en svår fråga! I lagens namn ör de ju vår skyldighet som förare! MÄN! Der jag undrar över mest är om han kan kräva full betalning för en tjänst han erbjudit men inte gjort,

Typ om du tar hem en snickare och han gör ett jobb till dig, men han sätter bara in halva köket. Och tar full betalt för det!
Tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt. En annan jämförelse är att du beställer mat på en restaurang, äter upp maten och först därefter påpekar ett fel.

Jag vet inte vad som gäller här. Du har en undersökningsplikt, men det är ett mycket märkligt agerande att hyra ut en bil med sommardäck den här årstiden.
Citera
2014-12-28, 02:02
Medlem
lrad070142s avatar
Lagen är glas-klar, som förare ansvarar du för fordonet. Punkt. Spelar ingen roll om du har lånat, hyrt eller vunnit bilen på Lotto. Det är helt och hållet ditt ansvar som förare att se till att den är laglig och i kördugligt skick. Och - tänk efter nu - det är ganska rimligt, eller hur?
Citera
2014-12-28, 03:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Lagen är glas-klar, som förare ansvarar du för fordonet. Punkt. Spelar ingen roll om du har lånat, hyrt eller vunnit bilen på Lotto. Det är helt och hållet ditt ansvar som förare att se till att den är laglig och i kördugligt skick. Och - tänk efter nu - det är ganska rimligt, eller hur?
Om man åker fast i en poliskontroll så är det givetvis så ja. Man åker på böter men det befriar ju inte uthyraren ifrån ansvar om han inte levererar det som avtalats så jag tycker nog att man borde få reduktion på bilhyran för även den som hyr ut en bil bör ju ha ett ansvar både att leverera det som faktiskt avtalats och att en bil som hyrs ut är laglig att köra med.
Citera
2014-12-28, 12:52
Medlem
Rubrik01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
jag tycker nog

Grattis TS, där har du en rättskälla som kommer hålla ända upp till HD.
Citera
2014-12-28, 14:13
Medlem
Bergakungens avatar
Vi kan nog bena ut det här:

Först det straffrättsliga: Det åvilar föraren av bilen att förvissa sig om att den är i lagligt skick. Att kontrollera ljus och däck innan man tar bilen till Snöhelvetet är en självklarhet. Så (som redan sagts), om länsman hindrar vidare framfart därför man har sommarsulor på bilen, så får man hoppas på dennes nåd och medmänsklighet, om inte, blir det böter. (Jag skulle kunna tänka mig att polisen skulle kunna lyssna på invändningen att man hyrt bilen och trodde sig fått lagliga däck, men att färden skulle få fortsätta finns ju inte).

Gentemot hyrfirman gäller ju ett civilrättsligt avtal, dvs man har avtalat om något man inte fått. Här har man ju först att läsa avtalet och leta rätt på det finstilta. Men i normalfallet svarar ju den part som lovat något för att detta uppfylles.

Så, nu ställer vi oss frågan: Hur har du skadats? Har du inte kunnat åka till Sälen? Det har du ju uppenbarligen gjort, så där får du inget skadestånd. Du har heller inte fått böter för dåliga däck, uppenbarligen, så där har du heller inte lidit skada.

Nu verkar du fråga dig om det finns möjlighet att pressa Rent-A-Wreck på pengar, därför att DU kört en bil, (visserligen som de hyrt ut till dig; vad hette firman, sade du?) med dåliga däck till Sälen och tillbaka, utan att det egentligen uppstått några problem.

Det blir ju inte lätt.
Citera
2014-12-28, 14:56
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om man åker fast i en poliskontroll så är det givetvis så ja. Man åker på böter men det befriar ju inte uthyraren ifrån ansvar om han inte levererar det som avtalats så jag tycker nog att man borde få reduktion på bilhyran för även den som hyr ut en bil bör ju ha ett ansvar både att leverera det som faktiskt avtalats och att en bil som hyrs ut är laglig att köra med.

Det är din skyldighet som förare att se till att fordonet är lagligt/kördugligt. Punkt. Tänk så här då: du lämnar tillbaks bilen, och uthyraren säger "Oj, oj, oj - en rispa på kofångaren, det kostar nog minst 6.000". Ångrar du dig inte då, att du inte kollade bilen noga innan du hyrde den (dvs skrev på avtalet)?

Jag har väldigt ofta hyrt bilar, "i tjänsten". Det första jag gör är att ta med mig "uthyraren" och avtalet och kollar bilen. Seriösa företag skriver in "kända skador" i avtalet, men det glöms ibland bort (människor är felbara). Och i efterhand är det inte lätt att argumentera för att "bucklan på framskärmen fanns ju redan där!". Sådant ska man reda ut innan man skriver under hyresavtalet.

Nej, jag är inte paranoid! Men jag läser avtal innan jag skriver under dem, det är en bra vana..
Senast redigerad av lrad070142 2014-12-28 kl. 14:58.
Citera
2014-12-28, 15:09
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu verkar du fråga dig om det finns möjlighet att pressa Rent-A-Wreck på pengar, därför att DU kört en bil, (visserligen som de hyrt ut till dig; vad hette firman, sade du?) med dåliga däck till Sälen och tillbaka, utan att det egentligen uppstått några problem.

Det blir ju inte lätt.

Det är ett tudelat ansvar. Eventuella böter (om man t.ex kör på sommardäck på vintern) åligger ju helt klart föraren. Allt annat vore ju helt löjligt. Det skulle ju vara som att skylla på hyrfirman om man kör för fort ("de lovade att bilen var laglig!!").

Vill man göra ett civilmål av saken, så ska man nog först läsa avtalet väldigt noga. Få gör det, man kladdar bara ner en "kråka" på blanketten utan att tänka sig för. Och sedan gråter man ut i pressen när det har gått snett...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in