• 1
  • 2
2014-12-28, 15:18
Medlem
Upplever du bilen bara lite "sladdig" så är det extremt bra sommardäck du fått!

Åkte med en polare och köpte en bil i Malmö i Januari för något år sedan, där nere i södra europa är det som bekant sommar året runt så då fungerade sommardäck utmärkt, men när vi började närma oss norrland blev det jobbigare och jobbigare att köra. Vi körde fast på en isfläck när vi skulle tanka norr om stockholm och det var helt omöjligt att få grepp.

På motorvägen var det okej grepp, men när vi svänga av in i våran stad där det var ett tunt lager snö och is på alla gator var det totalt omöjligt att ta sig fram. Bilen var inte bara "sladdig" utan det gick inte ens att köra framåt.

Sommardäcken var av ett bra märke och bra mönsterdjup.
Citera
2014-12-28, 19:42
Medlem
jolfsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi kan nog bena ut det här:

Först det straffrättsliga: Det åvilar föraren av bilen att förvissa sig om att den är i lagligt skick. Att kontrollera ljus och däck innan man tar bilen till Snöhelvetet är en självklarhet. Så (som redan sagts), om länsman hindrar vidare framfart därför man har sommarsulor på bilen, så får man hoppas på dennes nåd och medmänsklighet, om inte, blir det böter. (Jag skulle kunna tänka mig att polisen skulle kunna lyssna på invändningen att man hyrt bilen och trodde sig fått lagliga däck, men att färden skulle få fortsätta finns ju inte).

Gentemot hyrfirman gäller ju ett civilrättsligt avtal, dvs man har avtalat om något man inte fått. Här har man ju först att läsa avtalet och leta rätt på det finstilta. Men i normalfallet svarar ju den part som lovat något för att detta uppfylles.

Så, nu ställer vi oss frågan: Hur har du skadats? Har du inte kunnat åka till Sälen? Det har du ju uppenbarligen gjort, så där får du inget skadestånd. Du har heller inte fått böter för dåliga däck, uppenbarligen, så där har du heller inte lidit skada.

Nu verkar du fråga dig om det finns möjlighet att pressa Rent-A-Wreck på pengar, därför att DU kört en bil, (visserligen som de hyrt ut till dig; vad hette firman, sade du?) med dåliga däck till Sälen och tillbaka, utan att det egentligen uppstått några problem.

Det blir ju inte lätt.

De som jag mest bryr mig om är att på hyravtalet står de vinterdäck. Men de va inte de på den?

Men från Skåne till Malung va de typ bra vägar det var därför vi inte märkte något tidigare.
Citera
2014-12-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi kan nog bena ut det här:

Först det straffrättsliga: Det åvilar föraren av bilen att förvissa sig om att den är i lagligt skick. Att kontrollera ljus och däck innan man tar bilen till Snöhelvetet är en självklarhet. Så (som redan sagts), om länsman hindrar vidare framfart därför man har sommarsulor på bilen, så får man hoppas på dennes nåd och medmänsklighet, om inte, blir det böter. (Jag skulle kunna tänka mig att polisen skulle kunna lyssna på invändningen att man hyrt bilen och trodde sig fått lagliga däck, men att färden skulle få fortsätta finns ju inte).

Gentemot hyrfirman gäller ju ett civilrättsligt avtal, dvs man har avtalat om något man inte fått. Här har man ju först att läsa avtalet och leta rätt på det finstilta. Men i normalfallet svarar ju den part som lovat något för att detta uppfylles.

Så, nu ställer vi oss frågan: Hur har du skadats? Har du inte kunnat åka till Sälen? Det har du ju uppenbarligen gjort, så där får du inget skadestånd. Du har heller inte fått böter för dåliga däck, uppenbarligen, så där har du heller inte lidit skada.

Nu verkar du fråga dig om det finns möjlighet att pressa Rent-A-Wreck på pengar, därför att DU kört en bil, (visserligen som de hyrt ut till dig; vad hette firman, sade du?) med dåliga däck till Sälen och tillbaka, utan att det egentligen uppstått några problem.

Det blir ju inte lätt.

Fast kan det verkligen åligga varje förare att kunna avgöra ifall man faktiskt har friktionsdäck eller ej? Det är väl inte det lättaste att avgöra för alla (även om TS uppenbarligen har kompetensen). Han har ju blivit lovad detta av de som bör veta! Vad skulle hända ifall man bad någon bilverkstad installera friktionsdäck åt en och det senare visar sig inte vara friktionsdäck. Kan man fortfarande få böter och stå till ansvar för andra följder därav, t.ex. olyckor? Man har ju faktiskt gjort så gott man bara rimligen kunnat, utan att vara expert på däck. Gäller detsamma övriga komponenter i bilen eller är däck på något vis speciellt? Det måste ju finnas en grad av rimlighet av hur långt ens kompetens kan förväntas sträcka sig och hur långt man bör få lov att lita på fackmän. Kan biluthyrare förväntas vara fackmän på samma sätt som bilmekaniker?

Sen så har jag inte uppfattat om han har tagit sig tillbaka från Sälen än, men om inte så låter det rimligaste att ta kontakt med bilfirman om avhjälpning, och ifall de ej bistår, hyra en annan bil från annan firma och sedan eventuellt fakturera merkostnad åt första firma och inte betala en krona till dem.
Citera
2014-12-28, 23:37
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Fast kan det verkligen åligga varje förare att kunna avgöra ifall man faktiskt har friktionsdäck eller ej? Det är väl inte det lättaste att avgöra för alla (även om TS uppenbarligen har kompetensen).

Ja, det framgår av Trafikförordningen (se 14 kap. 3 § 2 st) att det är föraren av fordonet som är ansvarig. Sedan är det så att däcket ska vara märkt med M+S, eller liknande kombination för Mud and Snow, för att det ska vara godkänt (läs mer på Trafikverkets hemsida).

Skulle däcket vara märkt, men inte framtagen för vinterkörning och därför inte godkänt samt att du har hyresavtal där det står att bilen ska vara utrustad med vinterdäck. Ja, då kanske du kan lyckas klara dig undan böter. Men saknas märkningen, då kan jag inte se att det räcker med att vifta med ett hyresavtal om inte polisen råkar vara på väldigt gott humör vid tillfället.
Citera
2014-12-28, 23:41
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Det är ett tudelat ansvar. Eventuella böter (om man t.ex kör på sommardäck på vintern) åligger ju helt klart föraren. Allt annat vore ju helt löjligt. Det skulle ju vara som att skylla på hyrfirman om man kör för fort ("de lovade att bilen var laglig!!").

Vill man göra ett civilmål av saken, så ska man nog först läsa avtalet väldigt noga. Få gör det, man kladdar bara ner en "kråka" på blanketten utan att tänka sig för. Och sedan gråter man ut i pressen när det har gått snett...

Fast såvitt jag ser det har INTE det straffrättsliga med frågeställningen att göra egentligen. TS frågar inte vad han ska ansvara för vid en eventuell poliskontroll.
Han undrar om han kan hålla biluthyraren ansvarig för att hyra ut en produkt som inte stämmer överens med avtalet...
Vad man bör diskutera är väl därför om en bil, som inte ens är laglig att köra för någon, är civilrättsligt okej att hyra ut till en konsument. Det straffrättsliga har TS inte visat ett dugg intresse av. Det är något ni snöat in på.
Senast redigerad av wh0re 2014-12-28 kl. 23:45.
Citera
2014-12-29, 07:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Fast kan det verkligen åligga varje förare att kunna avgöra ifall man faktiskt har friktionsdäck eller ej? Det är väl inte det lättaste att avgöra för alla (även om TS uppenbarligen har kompetensen). Han har ju blivit lovad detta av de som bör veta! Vad skulle hända ifall man bad någon bilverkstad installera friktionsdäck åt en och det senare visar sig inte vara friktionsdäck. Kan man fortfarande få böter och stå till ansvar för andra följder därav, t.ex. olyckor? Man har ju faktiskt gjort så gott man bara rimligen kunnat, utan att vara expert på däck. Gäller detsamma övriga komponenter i bilen eller är däck på något vis speciellt? Det måste ju finnas en grad av rimlighet av hur långt ens kompetens kan förväntas sträcka sig och hur långt man bör få lov att lita på fackmän. Kan biluthyrare förväntas vara fackmän på samma sätt som bilmekaniker?

Sen så har jag inte uppfattat om han har tagit sig tillbaka från Sälen än, men om inte så låter det rimligaste att ta kontakt med bilfirman om avhjälpning, och ifall de ej bistår, hyra en annan bil från annan firma och sedan eventuellt fakturera merkostnad åt första firma och inte betala en krona till dem.

Det är ett annat scenario än det jag tänkte mig, alldeles riktigt, och då hampar sig saken annorlunda:

Om man innan avtalet fullföljts upptäcker att det man hyrt inte håller måttet har man stora möjligheter att begära rättelse. Vad den rättelsen skulle innebära vet jag inte, men hemresa med tåget, däcksbyte på hyrfirmans bekostnad eller en ny (annan) hyrbil med rätt däck kan man absolut tänka sig.

Min poäng är dock att om man i efterhand upptäcker att man gjort resan på olämpliga däck, så är det svårt att begära skadestånd i form av prisnedsättning.
Citera
2014-12-29, 07:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Fast såvitt jag ser det har INTE det straffrättsliga med frågeställningen att göra egentligen. TS frågar inte vad han ska ansvara för vid en eventuell poliskontroll.
Han undrar om han kan hålla biluthyraren ansvarig för att hyra ut en produkt som inte stämmer överens med avtalet...
Vad man bör diskutera är väl därför om en bil, som inte ens är laglig att köra för någon, är civilrättsligt okej att hyra ut till en konsument. Det straffrättsliga har TS inte visat ett dugg intresse av. Det är något ni snöat in på.

Det är alldeles korrekt, i alla fall delvis .

Här är ju principen enkel, TS skall ersättas för det han gått miste om eller ej fått levererat. Nu tänker ju jag mig att resan är fullbordad och allt gått bra, och då är frågan vad en rimlig ersättning skulle kunna vara. Har inget hänt och allt gått bra är ju ingen skada skedd, och att begära kompensation för att man mot bättre vetande kört med olämpliga (inte nödvändigtvis olagliga, det beror på väglaget, dessutom) däck blir svårt.

Står man däremot strandsatt i Sälen och kan inte köra hem är det en helt annan sak. Då har man drabbats av en verklig olägenhet och det kan man begära kompensation för. Man kanske också upptäckt problemet då man hämtat bilen, och det tagit tid att ordna däck - då hade man kunnat få ett prisavdrag för väntetiden och kanske till och med skadestånd för att man inte kunnat utnyttja hela hyrestiden i Sälen (bostadskostnaden där).

Skadestånd (i svensk rätt) är reparativa, inte punitiva. Man kan alltså inte få skadestånd för något som inte hänt, bara för sådant som verkligen inträffat.
Citera
2015-01-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Ja, det framgår av Trafikförordningen (se 14 kap. 3 § 2 st) att det är föraren av fordonet som är ansvarig.

Vad exakt menar du skulle fråmgå där och vilken sorts av ansvar syftar du på? Fler frågor än svar bland dina påståenden...
Citera
2015-01-02, 20:09
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Vad exakt menar du skulle fråmgå där och vilken sorts av ansvar syftar du på? Fler frågor än svar bland dina påståenden...

Att föraren av ett motorfordon döms till penningböter om denne avsiktligt eller av oaktsamhet inte har vinterdäck eller likvärdig utrustning vid färd när vinterväglag råder under perioden 1 dec - 31 mar. Så det åligger varje förare att kunna avgöra om man har godkända vinterdäck eller ej.
Citera
2015-01-03, 02:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Att föraren av ett motorfordon döms till penningböter om denne avsiktligt eller av oaktsamhet inte har vinterdäck eller likvärdig utrustning vid färd när vinterväglag råder under perioden 1 dec - 31 mar. Så det åligger varje förare att kunna avgöra om man har godkända vinterdäck eller ej.
Frågan är ju om det i slutändan räknas som oaktsamhet att man litar på vad som står i hyreskontraktet. Samma sak om man lämnar in bilen på en verkstad och säger: Sätt på nya vinterdäck och dom sätter på sommardäck. Dubbdäck är ju en annan sak för där ser man ju direkt skillnaden men för en lekman är det kanske inte så lätt att bara titta på mönstret och avgöra om det är sommardäck eller friktionsdäck.
Senast redigerad av Jonas1968 2015-01-03 kl. 02:11.
Citera
2015-01-03, 09:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Frågan är ju om det i slutändan räknas som oaktsamhet att man litar på vad som står i hyreskontraktet. Samma sak om man lämnar in bilen på en verkstad och säger: Sätt på nya vinterdäck och dom sätter på sommardäck. Dubbdäck är ju en annan sak för där ser man ju direkt skillnaden men för en lekman är det kanske inte så lätt att bara titta på mönstret och avgöra om det är sommardäck eller friktionsdäck.

Ja, det är oaktsamhet eftersom man förutsätts, som bilförare, ha den kunskap som krävs för att följa trafikreglerna (man anses inte, på det viset, vara "lekman").

I det här fallet gäller två rekvisit; det första är att bilen skall ha godkända vinterdäck (typ och mönsterdjup), det andra är att det skall vara vinterväglag. Att kontrollera att fordonet fungerar och har rätt utrustning ingår i bilförarens plikter, mot sig själv och andra.

Osvuret är förstås bäst: aktsamhet skulle man kanske kunna befria sig från om man kan visa att man på ett konkret sätt vilseförts, till exempel genom TS situation (löfte i kontraktet) eller pga däckfirmans misstag (kvitto på vinterdäck, men just den typ som monterats är inte godkända som sådana). Det är inte otänkbart att polisen skulle kunna ta hänsyn till detta i en poliskontroll, men färden skulle ju inte få fortsätta.
Citera
2015-02-16, 19:47
Medlem
Redors avatar
Fast det åligger även uthyraren att förse hyrestagaren med en trafiksäker bil. Kan så ej ske har hyrestagaren rätt att häva avtalet. Liknande står det på de större hyresföretagens villkor på baksidan.
Får jag t.ex dubbdäck på min hyrbil och kör på Hornsgatan där det råder dubbförbud och där blir stoppad och bötfälld så blir uthyraren ersättningsskyldig gentemot mig om denne inte informerat mig om att jag har dubbar, samma sak om uthyraren inte hunnit byta till sommardäck när det är dags och jag ff kör med dubbdäck, det är knappast mitt fel. Det är mitt ansvar att kontrollera bilen efter skador eller dyl. jag förväntas inte kontrollera att det är rätt däck på bilen etc. Det är något man som hyrestagare tar för givet att det är klart redan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in