Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Artikel från N-T fredagen den 30 april 1943 första sidan.
"Ohyggligt attentat, man sprängd i stycken."
"Knackning på fönster lockade offret ut på trappan, där en dynamitladdning placerats."
"KRISTINEHAMN 30 april (T.T.) I Lund, Väse socken, förrövades natten till fredagen ett dynamitattentat som kostade en 40-årig vägarbetare Ture Pettersson livet.
Vid tolvtiden på natten knackade det på ett fönster och Pettersson gick ut för att öppna. Då inträffade en explosion som slet honom i stycken. En stark dynamitladdning hade placerats vid trappuppgången. Huset blev svårt ramponerat och stora stenblock kastades flera meter bort.
Pettersson innebodde sedan ett par år hos en familj på platsen. Det är icke känt om han hade några ovänner. Petterson som var från Askersundstrakten, efterlämnar en son.
Landsfogden och statspolisen ha utredningen om hand."
Vilket djävulskt attentat. Vet ej om den eller de som utförde detta kom att bli gripna?
Är det någon som känner till något liknande svenskt fall, där en sovande person har väckts mitt i natten av en knackning eller av en ringsignal på dörren, för att sedan komma att bli sprängd i stycken?
Eller om en person har blivit väckt på detta sätt mitt i natten för att sedan bli ihjälskjuten?
Riktigt intressant fall, bland det konstigaste fall jag läst.
Man har ju läst om explosioner och sådant men inte denna form av explosion där man knackar på hos vederbörande innan och sedan detonerar en stor dynamitladdning utanför... Där snackar vi galning som gjorde detta, tråkigt för brottsoffret.
Måste ju undra hur det kan ha gått för denna "galning" efter detta?
https://svenskagravar.se/gravsatt/55...0-6246151b1e63
Detta kan möjligen vara GMs gravplats, gravsatt med sin moder.