Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-12-30, 15:11
Medlem
Wafas avatar
Varför behandlar ateismen islam med silkeshandskar?
Citera
2014-12-30, 15:16
Medlem
Tycker jag inte att den gör. Ateism har för det första ingen skyldighet att vara kritisk mot islam. Ateism är enbart en avsaknad av gud, det betyder inget mer eller mindre. Din fråga är kanske fel ställd. Att säga att ateism är en form av ideologi eller ställningstagande är helt fel. Det är som att säga att skallig är en hårfrisyr.
Citera
2014-12-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wafa
Rädd för att bli mördad?
Citera
2014-12-30, 15:19
Medlem
Gör dom? Vilka är dom? Jag tycker inte mer illa om någon som är muslim än om någon är kristen. Varför skulle jag göra det? Har träffat underbara människor som är troende muslimer och jag har träffat fina människor som är kristna. Sen har jag träffat rötägg från båda religionerna också.
Citera
2014-12-30, 15:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Belägg för påståendet tack.
Citera
2014-12-30, 15:40
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Tycker du att ateister går hårdare åt Hinduismen, eller teistisk Taoism eller Buddhism än Islam?
Senast redigerad av yggdrazil 2014-12-30 kl. 15:54.
Citera
2014-12-30, 15:44
Medlem
Richard Dawkins har ju börjat kritisera islam rätt mycket på senaste åren.

Men han är ett svar på varför ateister inte kritiserar islam så mycket, eftersom de inte har så mycket kunskap av islam. Till exempel så tjatar han på om att islamkritiker blir avrättade, vilket de knappast blir.

Ett annat problem är att ateister inte vill ställa sig på samma sida som islamhatarna. Man vill inte säga "jag ogillar islam eftersom islam står för ..." ja, vad? Våldtäkter, terrorism, mord, och pedofili? Tror man det är man snarare islamofob. Med vilket jag menar att om du jobbar bredvid en muslim är han med 99% sannolikhet varken våldtäktsman, terrorist, mördare eller pedofil, och kritiken blir därför meningslös.

Ska man kritisera religionen måste man ju först känna till religionen, och inte så många gör det.
Sam Harris är ett exempel på en ateist som känner till islam och kritiserar den rätt mycket.

En annan anledning är att kristendomen gör skillnad mellan tro och vetenskap. Till exempel förnekar många kristna evolutionen. Detta hånar ateisterna dem för.
Denna antivetenskapliga attityd finns dock inte i islam.
Det finns inte vetenskapliga argument som kan motbevisa islam lika starkt som kristendom.
Senast redigerad av grelin1999 2014-12-30 kl. 15:47.
Citera
2014-12-30, 17:53
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Men han är ett svar på varför ateister inte kritiserar islam så mycket, eftersom de inte har så mycket kunskap av islam. Till exempel så tjatar han på om att islamkritiker blir avrättade, vilket de knappast blir.

Ett annat problem är att ateister inte vill ställa sig på samma sida som islamhatarna. Man vill inte säga "jag ogillar islam eftersom islam står för ..." ja, vad? Våldtäkter, terrorism, mord, och pedofili? Tror man det är man snarare islamofob. Med vilket jag menar att om du jobbar bredvid en muslim är han med 99% sannolikhet varken våldtäktsman, terrorist, mördare eller pedofil, och kritiken blir därför meningslös.

Ska man kritisera religionen måste man ju först känna till religionen, och inte så många gör det.
Sam Harris är ett exempel på en ateist som känner till islam och kritiserar den rätt mycket.

En annan anledning är att kristendomen gör skillnad mellan tro och vetenskap. Till exempel förnekar många kristna evolutionen. Detta hånar ateisterna dem för.
Det finns inte vetenskapliga argument som kan motbevisa islam lika starkt som kristendom.

Jag måste bara le åt det fetmarkerade som visar att du är en naiv muslim-vurmare eller en fanatiker.

Så med andra ord varför förbjuds icke-muslimer att utföra arkeologiska utgrävningar av muslimska heliga platser i Saudi Arabien på samma sätt som icke-judar/kristna utför av judiska och kristna platser samt de sistnämndas skrifter?

Aldrig i livet skulle Islam kunna undersökas i den omfattning man undersökt Judendomen och Kristendomen och än idag undersöker. Alla som hade försökt hade fått ta emot dödshot eller blivit dödade. Så hade den verksamheten tagit slut omgående.

Tex hade det kommit ut en bok likt Dan Vinci Koden fast om Islam om vem Mohammed kunde ha varit istället för den traditionella muslimska synen ja då hade muslimer skapat terror och kaos i flera stater.

By the way herr allvetare bara för att det finns kristna som kan ha en konstig eller en naiv syn på att förklara evolution och tro så gör inte den synen som någon representativ syn vad den kristna tron i allmänhet anser om evolution.

Eller på samma sätt så kan man mena att ISIS är en fortsättning på Mohammeds Sunnah? Eller?
Senast redigerad av Clock10 2014-12-30 kl. 18:18.
Citera
2014-12-30, 18:25
Medlem
David-Humes avatar
För det första så anser jag att frågeställningen är lite konstigt formulerad då ateism i sig inte innebär en plikt att kritisera utan snarare är en icke-tro på någon gud.

Men jag förstår vad du menar och detta är något som jag också har uppmärksammat genom åren. Förklaringen tror jag inte ligger i själva religionen utan utövarna av religionen. Muslimer ses som en minoritet i Europa som "goda krafter" måste beskydda från kritik från majoritetssamhället. Genom maktanalyser som under mitten av 1900-talet utvecklades i Europa, Såsom kritiskt teori, poststrukturalism och postkolonialism, så ser många världen utifrån makthierarkier med vita, heterosexuella män i toppen. Man talar om representation. Man representerar en viss grupp och har inte rätt att uttala sig om något utanför denna gruppen, för då innebär det ett maktutövande över andra. Dvs du kan vara emot könsstympning men du kan inte som vit man säga till en svart kvinna att könsstympning är fel. Du kan som vit ateist säga till en vit kristen att dennes religion är skit, men du kan inte som en vit ateist säga till en brun muslim att dennes religion är skit.

För att demonstrera vad jag menar så länkar jag till följande klipp som är uppföljningen av uppdrag gransknings mosképrogram där kvinnor blev tillsagda av sina imamer att acceptera att deras män slog dem, tog flera fruar, tvingade dem till sex osv. Svaret som kommer från tjejen från feministiskt initiativ om varför de har varit så tysta demonstrerar just det här om att man låter sin grupprepresentation gå före sina värderingar.

https://www.youtube.com/watch?v=xPIYkXZm7-4 Ca 38.30 i klippet

Jag är själv ateist och kraftigt motståndare till detta. Jag anser att den kunskap och de värderingar jag har som individ går före den gruppen jag fysiskt representerar. Och sysslar bruna homosexuella kvinnor med dumheter, som islam så säger jag ifrån.
Citera
2014-12-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
Jag måste bara le åt det fetmarkerade som visar att du är en naiv muslim-vurmare eller en fanatiker.

Så med andra ord varför förbjuds icke-muslimer att utföra arkeologiska utgrävningar av muslimska heliga platser i Saudi Arabien på samma sätt som icke-judar/kristna utför av judiska och kristna platser samt de sistnämndas skrifter?

Aldrig i livet skulle Islam kunna undersökas i den omfattning man undersökt Judendomen och Kristendomen och än idag undersöker. Alla som hade försökt hade fått ta emot dödshot eller blivit dödade. Så hade den verksamheten tagit slut omgående.

Tex hade det kommit ut en bok likt Dan Vinci Koden fast om Islam om vem Mohammed kunde ha varit istället för den traditionella muslimska synen ja då hade muslimer skapat terror och kaos i flera stater.

By the way herr allvetare bara för att det finns kristna som kan ha en konstig eller en naiv syn på att förklara evolution och tro så gör inte den synen som någon representativ syn vad den kristna tron i allmänhet anser om evolution.

Eller på samma sätt så kan man mena att ISIS är en fortsättning på Mohammeds Sunnah? Eller?

Konstiga kristna representerar alltså inte "Kristna tron i allmänhet"
Men konstiga muslimer representerar "Islam i allmänhet"
Stämmer?

Fortsätt granska och kritisera islam, för min del. De lättkränkta muslimerna får väl vänja sig. Den som tror på något borde inte behöva vara lättkränkt, enligt min mening.

Nu diskuterar vi dock religionernas syn på vetenskap.
Citera
2014-12-30, 18:42
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Konstiga kristna representerar alltså inte "Kristna tron i allmänhet"
Men konstiga muslimer representerar "Islam i allmänhet"
Stämmer?

Fortsätt granska och kritisera islam, för min del. De lättkränkta muslimerna får väl vänja sig. Den som tror på något borde inte behöva vara lättkränkt, enligt min mening.

Nu diskuterar vi dock religionernas syn på vetenskap.
Koranen har väl sina sagor om flygande hästar som man knappast har något vetenskapligt stöd för? Och där står väl även i koranen att jorden är skapad på 6 dagar?

Bibeln eller koranen spelar ingen större roll. Det skrämmande är att stora skaror människor år 2014 kan öppna tusentals år gamla böcker, uppenbart skapade för människohand, och tro att de innehåller instruktioner från universums skapare.

Edit Jag ska dock erkänna att det under medeltiden fanns betydligt tolerantare klimat att bedriva vetenskap inom den islamska världen än vad det fanns i det kristna Europa.
Senast redigerad av David-Hume 2014-12-30 kl. 18:51.
Citera
2014-12-30, 19:10
Medlem
Wafas avatar
Citat:

Ja Richard Dawkins har börjat att kritisera islam lite försiktigt. Islams syn på vetenskap är knappast positiv. Hur den enskilde muslimen är som person är irrelevant är man diskuterar islams inverkan på samhället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in