Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-12-31, 12:24
Medlem
Vet inte om detta blev rätt forum men jag chansar. Jag ska ut och löpa i snöiga spår, både packade och lite löst, efter en skidbacke och greppet man får med vanliga löparskor är ju under all kritik så därför tar jag gärna emot tips på vad för skor som kan tänkas ge en extra bra grepp utan att ha en alldeles för står vikt.

PS: Detta gäller skor utan ståldobbar!
Citera
2014-12-31, 12:31
Medlem
Pappersvargens avatar
Köp broddar.
http://www.svt.se/plus/allvarliga-br...broddar-i-test
Citera
2014-12-31, 13:29
Medlem
endures avatar
Undvik broddar som du fäster på skorna, de funkar inte alls lika bra som skor som har det "inbyggt", vet flera som gjorde det misstaget och slog sig innan de bytte till ett par Icebugs.

Själv använder jag Icebugs och tycker de funkar prima.

Vad menar du med "inte ståldobbar", kan inte tänka mig att det finns något alternativ, tyvärr.
Citera
2014-12-31, 13:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Köp broddar.
http://www.svt.se/plus/allvarliga-br...broddar-i-test

Jag sprang för första gången i mitt liv med "pådragbara" broddar. Isigt som fan, men kanongrepp. Det var inte obehagligt på något sätt, men broddarna höll inte längre än för 10-mils-löpning. Det är nog bättre med dubbade skor.

På vanligt snöunderlag, utan isinslag, är det ju inga problem att springa utan vare sig broddar eller dubbning.
Citera
2014-12-31, 13:37
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag sprang för första gången i mitt liv med "pådragbara" broddar. Isigt som fan, men kanongrepp. Det var inte obehagligt på något sätt, men broddarna höll inte längre än för 10-mils-löpning. Det är nog bättre med dubbade skor.

På vanligt snöunderlag, utan isinslag, är det ju inga problem att springa utan vare sig broddar eller dubbning.
Det är skillnad på broddar och broddar också.
Det testet som Plus gjorde var ganska genomgående när de bland annat sprang på asfalt för att se hur broddarna håller.

Men annars håller jag med dig. Inga problem att springa med broddar. De är inte i vägen, de klämmer inte, de skaver inte, de märks egentligen inte av alls.
Citera
2014-12-31, 13:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Det är skillnad på broddar och broddar också.
Det testet som Plus gjorde var ganska genomgående när de bland annat sprang på asfalt för att se hur broddarna håller.

Men annars håller jag med dig. Inga problem att springa med broddar. De är inte i vägen, de klämmer inte, de skaver inte, de märks egentligen inte av alls.

De jag köpte var de bästa enligt testet (Springyard Sportgrip). Broddarna höll utan problem. Det var gummikonstruktionen som gav upp. Nu har jag rätt stora fötter så det var svårt att hitta lämplig storlek. De största gick på efter mycket möda, men det sträckte nog ut gummit för mycket.
Citera
2014-12-31, 13:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Undvik broddar som du fäster på skorna, de funkar inte alls lika bra som skor som har det "inbyggt", vet flera som gjorde det misstaget och slog sig innan de bytte till ett par Icebugs.

Själv använder jag Icebugs och tycker de funkar prima.

Vad menar du med "inte ståldobbar", kan inte tänka mig att det finns något alternativ, tyvärr.

Vad menar du med "slog sig"?

För övrigt är väl Icebugs inga löparskor med samma anatomiska egenskaper som exempelvis Asics bästa.
Citera
2014-12-31, 14:15
Medlem
endures avatar
Citat:
Vad menar du med "slog sig"?

För övrigt är väl Icebugs inga löparskor med samma anatomiska egenskaper som exempelvis Asics bästa.
Vet inte heller riktigt hur det gick till, men jag har fått starka rekommendationer att undvika dem ändå.

Asics? Jo, anatomiskt kanske de har en fördel men greppmässigt verkar de inte spela i samma liga i de tester jag sett iaf.

Fast de kanske har kommit med någon ny modell? Har inte uppdaterat mig på några år.

Har aldrig riktigt tyckt om Icebugs estetik, så jag byter gärna till Asics om de har något motsvarande eller bättre.
Citera
2014-12-31, 14:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Vet inte heller riktigt hur det gick till, men jag har fått starka rekommendationer att undvika dem ändå.

Jag sprang alltså med de "pådragbara" och det fungerade utan problem. Det blev som en del av skon.

Citat:
Har aldrig riktigt tyckt om Icebugs estetik, så jag byter gärna till Asics om de har något motsvarande eller bättre.

Icebug är inte en sko för en löpare, möjligen för en joggare.
Citera
2014-12-31, 14:21
Medlem
Finns Salomon spikecross också. Har dock inte testat dem.
Citera
2014-12-31, 14:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlite
Finns Salomon spikecross också. Har dock inte testat dem.

De har dålig stötupptagningsförmåga och är mer lämpade för terränglöpning.
Citera
2014-12-31, 15:45
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Icebug är inte en sko för en löpare, möjligen för en joggare.

Har du källa på det? Jag känner ett par elitlöpare och de använder sig av Icebugs under vinterhalvåret.

Även jag använder Icebugs. Icebugs Anima2 närmare bestämt, och jag är oerhört nöjd med skorna. De är lite annorlunda jämfört med "vanliga" löparskor, men sedan är de ju gjorda och anpassade för ett helt annat underlag också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in