Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-01, 20:55
  #1
Medlem
Pangon90s avatar
Här om dagen publicerades en artikel i DN (http://www.dn.se/ekonomi/aktier-att-halla-koll-pa-2015/) vari ett antal "experter" tipsar om sina favoritaktier inför 2015. Min egen erfarenhet när det gäller tips som dessa från experter är att det snarare brukar bli tvärt om, det är aktier man ska passa sig för. Rena gissningar baserat på vadå egentligen, kan man undra många gånger när aktiekursen är röd dag efter dag efter "tipsen".

Därför tänkte jag posta listan här, och under året kan vi föra en diskussion kring aktierna och bolagen för att slutligen utvärdera tipsen i december nästa år (2015). Kan bli kul och intressant.


Listan:

Erik Brändström, vd Spiltan Fonder:

Lundberg: ”Där får man kvalitet rakt igenom.”

Indutrade: ”Där får man innehav i flera fina verkstadsbolag.”

Kinnevik: ”Där köper man in sig i intressanta, nischade tillväxtbolag som dessutom är verksamma i tillväxtländer, allt i samma aktie.”

Ann Grevelius, aktie*förvaltare:

Autoliv: ”Världsledande bolag med stark balansräkning och stabil tillväxt.”

Nordea: ”Rimlig värdering och bra direkt*avkastning.”

Investor: ”Bra noterad portfölj och det låga ränteläget ger möjligheter till fortsatt aktivitet i de onoterade bolagen.”

Agnetha Jönsson, chefredaktör på tidningen Aktiespararen:

SEB: ”Jag tror de kommer att ha en fortsatt positiv utveckling på företagssidan som håller uppe resultatet.”

H&M: ”Vi tror att tillväxten fortsätter och att effekten av e-handeln underskattats.”

Investor: ”Ett bra bolag där du får en riskspridning och en bra portfölj.”

Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB:

H&M: ”Höga utdelningar kombinerad med tillväxt i världsklass och bra lönsamhet och det är fortfarande en undervärderad aktie.”

Nordea: ”Det är billigast bland bankerna och jag tror marknaden överskattar riskerna med deras verksamhet i Ryssland, Finland och Norge.”

Ericsson: ”Gynnsam utveckling på deras marknader kan ge högre marginaler samtidigt som bolaget har starkt fokus på besparingar.”


Hur tror ni att det kommer gå för dessa bolag? Någon som kommer chansa och följa? Äger ni redan dessa bolag?
Citera
2015-01-02, 13:37
  #2
Medlem
Att det skulle bli tvärtemot vad de säger tvivlar jag starkt på, eftersom det bara är Large Cap-bolag på listan. Vad gäller Stockholms-börsens utveckling råder det delade meningar, men många "experter" verkar överens om att tillväxten kommer sakta ned i år. Skulle jag välja ut några att satsa på i den listan så skulle det vara investmentbolagen (Investor, Lundbergs, Kinnevik) och Autoliv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback