Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2005-10-06, 12:47
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortifer666
Hörde igår att Volvo måste varsla.
Känns ju skönt för den här tjejen att höra.
Det kommer kosta volvo en del att ordna upp det här bandet antar jag så att alla längder på alla delar av bandet ska kunna arbeta...
Billigare då att investera i fler och mer avancerade robotar.

Ja det har säkert ett direkt samband.
Citera
2005-10-06, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Ja det har säkert ett direkt samband.
Njae, inte direkt men möjligheten finns.
Tjejen som det här fallet handlar om kommer iallafall inte att kunna vara 100% säker.
Fast hon kanske inte ens skänker en tanke på det nu när hon har shoppat för glatta livet?
Citera
2005-10-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Förmodligen och det intressanta är ju då hur siffran är framtagen. Om det visar sig att det är fler kvinnor än män (eller vice versa förstås) som faller utanför kraven så har ju Volvo gjort en miss på det viset att de exkluderar en stor del av den potentiella arbetskraften.

Sen kan det ju vara så att de har anpassat linan efter den existerande arbetsstyrkan och att det främst jobbar män där nu.

Det troliga är ju att de anpassat industrin efter arbetsstyrkan. Om det varit främst män som sökt sig till industrin, vilket är traditionen, så är det självklart att de anpassat arbetsförhållandena därefter. Det vore vansinnes-PK att på förhand anpassa efter en potentiell arbetskraft som ännu inte utgör någon större del.

Just vansinnes-PK utmärker iofs Sverige de senare åren, och då är ändå jag en rätt tolerant själ som tycker jämlikhet är självklart.

Att stämma känns jäkligt bittert, bara att inse att det finns begränsningar för alla. Jag lär aldrig bli pilot (dålig syn), brandman (taskig kondis) eller polis (straffad), so what? Jag blir något annat istället, inte fan börjar jag stämma. För övrigt borde det väl även vara indirekt diskriminering att ha intag på betyg på universitetet, eftersom tjejer generellt sett har högre betyg än killar, alltså tävlar vi inte på lika vilkor.

Bara en tidsfråga innan det lagstiftas om att män inte får ha högre lön än kvinnor och att om en man löneförhandlar så ska hans höjning genast appliceras på alla kvinnolöner också. Kanske rent av införa medborgarlön, så alla får samma lön jämt, oavsett kön, utbildning, arbetsinsats, gåpåanda eller vad det nu kan vara. Jättejämställt och bra.

Kanske ska hälften av alla dagispersonal vara HBT:are också, så barnen får lära sig redan från början att det är supernormalt och minst lika god norm som den lite onda heteronormen med sin otäcka kärnfamilj...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in