2015-01-07, 00:07
Bannlyst
Hej! Såg många frågor här och tänkte erbjuda min expertis då jag kan det mesta inom detta område. Om ni undrar/behöver hjälp med något är det bara att fråga. Har trist och pratar gärna om kryptovalutor, som varit mitt yrke på heltid ett tag nu och är något som jag fascineras av.

*erfarenhet i flera år
*spekulant
*pedagogisk, simpel

Om det är någon som jag mot all förmodan inte vet, tar det mig nog ett par minuter att hitta all viktig info kring det. Har byggt ett bra filter mot all dålig information, har använt många olika services och exchanges, undvikit mycket dåligt som hänt, har bra koll på lagar omkring, marknaden, bästa ställena osv

Fråga på om ni behöver hjälp med något eller vill diskutera en viss sak!

MM1555
Senast redigerad av MM1555 2015-01-07 kl. 00:09.
Citera
2015-01-07, 00:21
Medlem
Pescasss avatar
Hur gör man för att börja mina?
Hur lång tid tar det att få fram en bitcoin?
går det växla bitcoins till riktiga pengar direkt in på banken?
Citera
2015-01-07, 00:43
Medlem
Vilken är enligt dig den mest seriösa handelsplatsen just nu ?

Mt. Gox var ju en sensationell krasch enligt mig, vad anser du om det. Kan (kommer) det hända igen exempelvis ? - Många människor förlorade ju förmögenheter i den kraschen. Varför var inte pengarna säkra och gick över till andra handelsplatser ? .........många frågor

Var är det helt 100 % säkert (om det ens är möjligt alltså) att ha sina bitcoin.

Priset på BC är ju extremt volatilt och står i skrivande stund på 2270 kr enligt http://preev.com/btc/sek. Tror du det kommer att stabilisera sig inom en snar framtid ?

De jag känner som har handlat med BC säger att det är snabbt gjort att köpa, men det går trögt som fasen att sälja dem. Stämmer det ? - Och när jag ändå är inne på handel med BC - Varför är det så stor spread mellan köp och sälj och varför skarvar bolagen så mycket emellan för att förmedla (courtaget alltså)

....som sagt, många frågor !
Citera
2015-01-07, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Hur gör man för att börja mina?
Hur lång tid tar det att få fram en bitcoin?
går det växla bitcoins till riktiga pengar direkt in på banken?

1. Finns lite olika sätt. Antingen så hyr du en mining rig av någon annan via nätet som då riktar den vart du vill (BTC, LTC, andra valutor osv.) https://www.betarigs.com/ t.ex
Eller så köper du hårdvaran ifrån något företag som säljer miners, kncminer.com t.ex som även är ett svenskt företag. Att minea är inte särskilt profitable längre (om du inte har miljontals kronor du är redo att investera i hårdvara för en mininghall) därav finner jag det ganska ointressant. Företag som säljer miners minar oftast med hårdvaran först själva, tills den punkt där det är värdare för dem att sälja till privatpersoner.
Privatpersoner brukar i sin tur försöka sälja mining equipment på t.ex blocket när den utrustningen i sin tur blivit sämre.
Så om du nu verkligen vill envisas med att minea skulle jag nog säga att en stor del är att verkligen kolla vad du köper och när du får den då mining eq blir nästintill värdelös att minea med relativt fort.

2. Som enskild person går det inte (i princip) lika högs odds som att bli träffad av blixten. Du ansluter dig till en av de större "poolerna" och ger din mining power till poolen, som i sin tur delar med sig av profiten till dig beroende på hur stort lass du drar. Pooler är enkelt förklarat bara personer som dig själv, som alla minear tillsammans för att ha större chans att få ett block och dela på profiten.
https://blockchain.info/pools lite statistik över hur det ser ut, vad du ser är miningpools och hur stora det är i %.

För att svara mer precist på frågan hur lång tid det tar att få fram en bitcoin så tog det 9.23 minuter/block igår. https://blockchain.info/stats

Vad detta betyder: i snitt var 9.23e minut accepteras ett nytt "block" <- en massa transaktioner av folk som ska accepteras av miners att de är legit. Det tar 9:23 minuter att bryta blocket eller enklare sagt "konfirmera" alla transaktioner som gjorts i detta block.

Under 24 timmar minades 3,900 BTC.
så 162.5 nya BTC minas varje timme

3. Ja, det går att växla bitcoins till riktiga pengar på banken. Inte bokstavligen inne på banken.
Finns en rad olika sätt att sälja bitcoins till kronor så det hamnar på kontot, allt ifrån att använda ett företag "exchange" som har ett bankkonto så de kan göra affärer med dig, eller en privatperson som oftast vill köra banköverf/paypal, i Sverige har det blivit vanligt med Swish.

En rad svenska exchanges har dessvärre fått sina konton nedstängda av sina banker, och detta har gjort det lite mer omständigt för svenskar att köpa och sälja bitcoins för kronor, minst sagt.

Hoppas det svarar lite på dina frågor, mining aspekten av denna teknologi är den jag dessvärre kan sämst.
Senast redigerad av MM1555 2015-01-07 kl. 00:54.
Citera
2015-01-07, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Vilken är enligt dig den mest seriösa handelsplatsen just nu ?

Mt. Gox var ju en sensationell krasch enligt mig, vad anser du om det. Kan (kommer) det hända igen exempelvis ? - Många människor förlorade ju förmögenheter i den kraschen. Varför var inte pengarna säkra och gick över till andra handelsplatser ? .........många frågor

Var är det helt 100 % säkert (om det ens är möjligt alltså) att ha sina bitcoin.

Priset på BC är ju extremt volatilt och står i skrivande stund på 2270 kr enligt http://preev.com/btc/sek. Tror du det kommer att stabilisera sig inom en snar framtid ?

De jag känner som har handlat med BC säger att det är snabbt gjort att köpa, men det går trögt som fasen att sälja dem. Stämmer det ? - Och när jag ändå är inne på handel med BC - Varför är det så stor spread mellan köp och sälj och varför skarvar bolagen så mycket emellan för att förmedla (courtaget alltså)

....som sagt, många frågor !

Oj, säkraste handelsplatsen. Skulle nog säga Coinbase som har ganska bra backing av VCs som Andressenn & Horowitz är väldigt legitima, skulle något gå illa där skulle det möjligtvis gå att rädda investerare. I Sverige är det nog just nu Safello. Det har blivit lite trassligt att köpa och sälja bitcoins i Sverige, då banker har stängt ner vissa exchanges bankkonton. Det har lett till att de flesta handelssidor inom Sverige använder Swish, och numera agerar likt en escrow mellan 2 parter som vill köpa och sälja bitcoins. Så, svenska sidor, att det går segt att köpa och sälja beror på att bitcoins i Sverige är såpass litet, om man vill köpa och sälja fort behöver man en internationell exchange (Coinbase t.ex, Bitfinex) där fler handlar och köper och de finns högre volym. Bitstamp är i blåsväder nu, med 18K BTC borta, fram tills dess var de ganska säkra.

Värt att tänka på är att exchanges oftast styrs utav en eller flera individer som man då måste lita på om man vill ha sina pengar där för att köpa och sälja. Det speglar inte teknologin, utan finns bara för behovet folk har att spekulera.

MtGox var mycket riktigt en sorglig historia, hela bilden har vi inte fått än då japanska polisen fortfarande utreder fallet, finns en del olika teorier men det senaste uttalandet så lutar det mot att det var någon på exchangen som snodde folk av som hade sina bitcoins där.

Jag vet inte om priset stabiliseras snart, varit en ganska brutal nedgång länge nu. Ger sällan köp/sälj tips till någon, litar enbart på mig själv och skulle känna mig ganska risig om någon tog mitt tips och köpte och sedan förlorade pengar. Av samma anledning råder jag aldrig någon att köpa bitcoin, om någon frågar ber jag de göra sin egna research så finns jag tillgänglig för eventuella frågetecken.

När vi snackar ny tech, har BTC numera en marketcap på $4.2bn. Brukar sätta detta i perspektiv emot Tesla som har ca $30bn utan att ha gått med någon vinst än. Så intresset för ny teknologi finns, jag vet att många företag kollar på att integrera bitcoin i sina system, och så vidare, men det behövs tid för att mogna. De mesta pengar ifrån venture capitalists flowar till infrastruktur runt teknologin snarare än rakt på köpet utav BTC, BTC är en valuta, vad dess $pris är spelar ingen större roll för att allt omkring den ska fungera, men det är absolut en spännande del.

Det säkraste du kan göra om du köper bitcoin och vill förvara dessa är antingen i en cold wallet (t.ex ladda ner plånbok > flytta över den till USB > lägg USBn säkert någonstans.
Blockchain.info walleten är bra på nätet, men då litar du på deras säkerhet. (som f.ö är av de bättre inom BTC världen.) + släng på en 2FA, alltså, när du loggar in med ditt account som är en lång rad siffror och bokstäver + ditt lösenord, så kräver den 2FA för att släppa in dig med. Detta har du på mobilen via appen "Google Authenticator" som byter 6 siffror var 30e sekund. Så om någon kommer över ditt account och password, behöver dom även din mobil. http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Authenticator

Att ha plånboken på datorn är enligt mig det bästa, enda sättet att någon kommer åt dina pengar då är om dom gör intrång i din dator.

Värt att tänka på är att exchanges är privatpersoner precis som dig och mig som testar ett nytt företag. Många av dessa har inget start-up kapital så om ett litet fel begås eller de behöver pengar brukar kunden vara illa ute. Exchanges så som MtGox eller andra exchanges är inget ställe att ha sina BTC på. Man byter ifrån krona till BTC för att man gillar att vara sin egna bank - bara för att skicka dom till ett ställe mycket likt en banks struktur där du litar på att någon annan ska hålla dom säkert åt dig. Men det är ett problem eftersom man vill spekulera på marknaden, men säkerheten blir bättre och bättre varje dag. Multi-signaturer kommer göra mycket sånt säkrare. Innebär att ett X antal människor måste skriva under för att pengar ska skickas ifrån X till Y. Så scenario, hackare tar sig in på en exchanges hot wallet och försöker ta hela beloppet för att han t.ex fått lösenord från en av de som står bakom exchangen. Han kommer inte vidare då de andra 2 har "nycklar" som måste vridas om i låset.

Infrastrukturen blir bättre och bättre men det har varit lite vilda västern, särskilt med exchanges. Tror scenen mognar lite mer och mer för varje dag, och kunder börjar begära mer, så de dåliga aktörerna sorteras ut mer och mer. Personligen har jag lyckats 'fly' ifrån många exchanges. En röd flagga är när du inte får ut dina pengar direkt utan måste vänta ett tag. Detta är ett tecken för mig att ta det jag har för att spekulera för på den sidan och flytta vidare.
Citera
2015-01-07, 01:45
Medlem
Tackar för mycket bra svar

En fråga till angående att ha BC på en sticka.

Om den kommer bort så är pengarna alltså förlorade väl ?

Ser problemet likt med att ha pengarna i en madrass hemma, börjar det brinna i lägenheten/huset så brinner pengarna upp. Har jag de på ett konto i banken så spelar det ingen roll

Att man inte ska ha dem på en hårddisk kan jag ju förstå men även en usb-sticka kan gå sönder, försvinna, stjälas, råkas formateras av frugan etc etc

Men enligt dig är det ändå det bästa då handelsplatserna ej mognat om jag förstod dig rätt. Och jag kan hålla med såklart då (precis som du skriver) det kommit fram ännu ett exempel på intrång av en sajt.

Personligen tror jag att det ännu är för osäkert för att det ska kännas som "riktig" valuta av två anledningar.

1, Man kan inte riktigt lita 100 % på att ha pengarna utanför egen dator. Samtidigt är det också en stor risk med att ha dem på en usb-sticka eller i en dator.
2, Värdet är för volatilt, 2700 kr för 3-4 veckor sedan och 2200 idag. Vad är priset om en månad igen ? 1000 eller 3000 kr. Detta gör nog att vanligt folk känner sig osäkra.

Hur känner du för mina funderingar ?

Är http://preev.com/btc/sek en bra sida för det korrekta priset just nu ?
Citera
2015-01-07, 01:50
Medlem
vanillatrillaas avatar
Citat:
2, Värdet är för volatilt, 2700 kr för 3-4 veckor sedan och 2200 idag. Vad är priset om en månad igen ? 1000 eller 3000 kr.

Jag tror att i slutändan kommer BTC vara värd ganska lite i pengar.

När den har etablerat sig och fått fäste rejält då så att säga.
Den kommer absolut fortsätta vara användbar, bara mindre värd.

Vad tror ni nu efter okcoin, kina förbjuder/förbjudit(?) BTC.
Delvis därför BTC sjunkit också. (?)

Kommer följa denna tråden en del.
Citera
2015-01-07, 02:56
Bannlyst
Citat:
Tackar för mycket bra svar

En fråga till angående att ha BC på en sticka.

Om den kommer bort så är pengarna alltså förlorade väl ?

Ser problemet likt med att ha pengarna i en madrass hemma, börjar det brinna i lägenheten/huset så brinner pengarna upp. Har jag de på ett konto i banken så spelar det ingen roll

Att man inte ska ha dem på en hårddisk kan jag ju förstå men även en usb-sticka kan gå sönder, försvinna, stjälas, råkas formateras av frugan etc etc

Men enligt dig är det ändå det bästa då handelsplatserna ej mognat om jag förstod dig rätt. Och jag kan hålla med såklart då (precis som du skriver) det kommit fram ännu ett exempel på intrång av en sajt.

Personligen tror jag att det ännu är för osäkert för att det ska kännas som "riktig" valuta av två anledningar.

1, Man kan inte riktigt lita 100 % på att ha pengarna utanför egen dator. Samtidigt är det också en stor risk med att ha dem på en usb-sticka eller i en dator.
2, Värdet är för volatilt, 2700 kr för 3-4 veckor sedan och 2200 idag. Vad är priset om en månad igen ? 1000 eller 3000 kr. Detta gör nog att vanligt folk känner sig osäkra.

Hur känner du för mina funderingar ?

Är http://preev.com/btc/sek en bra sida för det korrekta priset just nu ?

Yep, då är dom förlorade. Du kan ju alltid ha en back up sticka. Ironiskt nog skulle jag säga att slänga ner den i ett bankfack hade varit bäst.

Ja, handelssidorna är inte helt säkra/slarvar/blir hackade och så vidare, bara naturligt att det blir bättre och bättre alternativ som kommer, med ny tech som gör det svårare. Exchangesidor har haft det svårt eftersom Bitcoin växte explosivartat ett tag och exchanges blev väldigt åtråvärda för hackers. Men sen så är det en klassisk ursäkt också, när ett gäng bitcoins försvinner ifrån en sida att den bakom hävdar att de försvunnit pga hack, men kan lika gärna va han som tar det och drar. behövs bättre säkerhet + transparency ifrån exchanges för att dra upp standarden avsevärt. finns helt ok alternativ nu, coinbase t.ex, men folk använder fortfarande de sämre alternativen vilket gör att nya bra saker inte får den uppmärksamhet den förtjänar, detta leder till att volymen fortf är kvar på de sämre exchangesna och det i sig tvingar folk att vara kvar där. finns en hel del mindre exchanges som vart med sen i början som känns otroligt ostabila, mest de som hanterar de mindre kryptovalutorna dock.

1: Ja, finns vissa risker. Ett decentraliserat system betyder ju egentligen att, i detta fallet, jag anser mig vara mer kompetent att hantera mina pengar än banken. Helt enkelt får jag se efter mig själv, om någon händer kan jag ju vända mig till myndigheter och anmäla, men det skulle kännas ganska ironiskt

2: Rubeln gick ner 47% 2014, Bitcoin 52%, så jag håller med dig, men det sker lite titt som tätt runt om i världen. Tungt år för Bitcoin med många skandaler, men även mycket som håller på att byggas omkring det hela. Jag gillar inte heller volatiliteten, det blir svårt att planera saker och ting, samt behandla det som en valuta. Det slätas nog ut mer och mer. Har faktiskt svårt att se BTC på t.ex $150.
Isåfall sker det väääldigt sakta. Personligen väntar jag tills momentum skiftar (mestadels i fiat nu) då hoppar jag på det igen, så att jag vet for sure att det verkligen inte är något som bara faller i glömska. blir nog mer och mer stabilt ju längre tiden går, ju mer bitcoins som byter händer, stora aktörer som säljer av sin hoard, etc. Personligen vill jag se nya saker byggas på blockchainen, som är bättre än motsvarigheten som finns för de som använder kr t.ex, så att det blir att folk behöver bitcoins för att utnyttja den tjänsten, då skapas ett visst värde. Allt eftersom kanske vanliga företag som tar bitcoin som betalning väljer att stanna i bitcoin istället för att konvertera över till sin valuta för att köpa mer varor/räkningar, för att infrastrukturen byggts på så att dessa 2 ting går att betala med bitcoin- så jag tror att det kommer bli stabilare och stabilare, frågan är bara på vilket pris det börjar bli det
Citera
2015-01-07, 03:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanillatrillaa
Jag tror att i slutändan kommer BTC vara värd ganska lite i pengar.

När den har etablerat sig och fått fäste rejält då så att säga.
Den kommer absolut fortsätta vara användbar, bara mindre värd.

Vad tror ni nu efter okcoin, kina förbjuder/förbjudit(?) BTC.
Delvis därför BTC sjunkit också. (?)

Kommer följa denna tråden en del.
Ja, det är möjligt, teknologin funkar ju vilket som oavsett priset.

OKcoin har inte förbjudit BTC, inte kina heller, men den har "bannats" där flera gånger.
Alltid så mycket som försvinner i översättning, egentligen har den aldrig bannats där.
Bara hårdare regleringar, och att banker inte får stödja valutan vilket tolkades som en "ban." skickar ett ganska kraftigt budskap om inte annat.

Så det är bara svårare för kineser att köpa bitcoins. Exchanges har svårt att hålla bankkonton öppna eftersom bankerna stänger ner det och hänvisar de att använda en annan bank, och har dom inte det blir det svårt att hålla sig relevant på marknaden, då kan du liksom sälja BTC på deras exchange men aldrig ta ut $, så du måste vänta tills någon annan vill hoppa ut till fiat, osv osv funkar bra tills folk drar vidare till en ny exchange där dom kan få hela paketet, då stannar volymen upp på exchangen i fråga, blir segare och segare sen så går det ganska fort innan ingen använder de, oftast blir alternativet skumma payment processors som inte faller speciellt många i smaken och tar lång tid samt ofta verkar ligga i en oroväckande gråzon. Grejen med kina är deras kapital kontroller, därför de motsatte sig BTC så hårt, tror många fattade vad PBOC skulle göra ganska fort, kineser får max flytta $50k ur landet årligen. Med BTC trodde många att detta skulle bli avsevärt lättare att kringgå (kanske sant.)

Så situationen i Kina är som följande: bankinstutioner får inte handla med bitcoins. Detta gör att om man vill ha bitcoins i Kina så måste du gå ifrån yuan till BTC utan att gå via en bank i mitten, gör någon det och blir upptäckt blir bankkontot nedstängt. Vet inte riktigt vilka lösningar de kan ha på det, men omständigt kan jag tänka mig. Sen brukar en reglering betyda att det är ett par fler på gång
Citera
2015-01-07, 04:10
Medlem
Bror.s avatar
Hur hög årlig omsättning har ett företag som Bitstamp? Att de blivit av med 19k BTC säger inte jättemycket, är det bara en bråkdel för dem eller är det en summa som kan försätta dem i konkurs?
Citera
2015-01-07, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bror.
Hur hög årlig omsättning har ett företag som Bitstamp? Att de blivit av med 19k BTC säger inte jättemycket, är det bara en bråkdel för dem eller är det en summa som kan försätta dem i konkurs?

De siffrorna ligger inte uppe någonstans för någon att se, man kan dock få en viss bild av situationen genom att räkna ut deras dagliga volym de senaste 365 dagarna, sen räkna deras avgifter på varje trade. Men det är inte all deras omsättning eller vinst, finns vissa saker som inte går att se utifrån. (withdrawal fees t.ex) kan kika lite om jag kan dra fram lite siffror senare, men 19K btc är nog ingen struntsumma för en startup ifrån slovenien, å andra sidan har de varit verksamma ett bra tag nu så det är möjligt att de hunnit dra ihop denna summa.

19k BTC, de hävdar att de har de mesta i cold wallets, och att det var hot walleten som blev hackad. Finns alltid en "hot wallet" på exchangen som hela tiden blir påfylld för att folk vill ta ut och sätta in, sen en cold wallet för större belopp för att folk oftast låter det ligga kvar där (säkerhetsåtgärd för att inte ha allting på samma ställe). Vad vi vet än så länge så borde de vara solvent, om de inte undanhåller info om att mer har försvunnit, dvs

https://www.bitstamp.net/

ett liknande meddelande man möttes av på mtgox, så vem vet? Allt var bra tills det inte var det, helt enkelt. Jag har inga pengar där själv, men kommer att följa situationen och hoppas på det bästa för de som använder bitstamp
Citera
2015-01-07, 18:20
Medlem
http://companycheck.co.uk/company/08...ncial-accounts

Exchange = växlingskontor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in