Citat:
Ursprungligen postat av
Revolutions
Vilken är enligt dig den mest seriösa handelsplatsen just nu ?
Mt. Gox var ju en sensationell krasch enligt mig, vad anser du om det. Kan (kommer) det hända igen exempelvis ? - Många människor förlorade ju förmögenheter i den kraschen. Varför var inte pengarna säkra och gick över till andra handelsplatser ? .........många frågor
Var är det helt 100 % säkert (om det ens är möjligt alltså) att ha sina bitcoin.
Priset på BC är ju extremt volatilt och står i skrivande stund på 2270 kr enligt
http://preev.com/btc/sek. Tror du det kommer att stabilisera sig inom en snar framtid ?
De jag känner som har handlat med BC säger att det är snabbt gjort att köpa, men det går trögt som fasen att sälja dem. Stämmer det ? - Och när jag ändå är inne på handel med BC - Varför är det så stor spread mellan köp och sälj och varför skarvar bolagen så mycket emellan för att förmedla (courtaget alltså)
....som sagt, många frågor !
Oj, säkraste handelsplatsen. Skulle nog säga Coinbase som har ganska bra backing av VCs som Andressenn & Horowitz är väldigt legitima, skulle något gå illa där skulle det möjligtvis gå att rädda investerare. I Sverige är det nog just nu Safello. Det har blivit lite trassligt att köpa och sälja bitcoins i Sverige, då banker har stängt ner vissa exchanges bankkonton. Det har lett till att de flesta handelssidor inom Sverige använder Swish, och numera agerar likt en escrow mellan 2 parter som vill köpa och sälja bitcoins. Så, svenska sidor, att det går segt att köpa och sälja beror på att bitcoins i Sverige är såpass litet, om man vill köpa och sälja fort behöver man en internationell exchange (Coinbase t.ex, Bitfinex) där fler handlar och köper och de finns högre volym. Bitstamp är i blåsväder nu, med 18K BTC borta, fram tills dess var de ganska säkra.
Värt att tänka på är att exchanges oftast styrs utav en eller flera individer som man då måste lita på om man vill ha sina pengar där för att köpa och sälja. Det speglar inte teknologin, utan finns bara för behovet folk har att spekulera.
MtGox var mycket riktigt en sorglig historia, hela bilden har vi inte fått än då japanska polisen fortfarande utreder fallet, finns en del olika teorier men det senaste uttalandet så lutar det mot att det var någon på exchangen som snodde folk av som hade sina bitcoins där.
Jag vet inte om priset stabiliseras snart, varit en ganska brutal nedgång länge nu. Ger sällan köp/sälj tips till någon, litar enbart på mig själv och skulle känna mig ganska risig om någon tog mitt tips och köpte och sedan förlorade pengar. Av samma anledning råder jag aldrig någon att köpa bitcoin, om någon frågar ber jag de göra sin egna research så finns jag tillgänglig för eventuella frågetecken.
När vi snackar ny tech, har BTC numera en marketcap på $4.2bn. Brukar sätta detta i perspektiv emot Tesla som har ca $30bn utan att ha gått med någon vinst än. Så intresset för ny teknologi finns, jag vet att många företag kollar på att integrera bitcoin i sina system, och så vidare, men det behövs tid för att mogna. De mesta pengar ifrån venture capitalists flowar till infrastruktur runt teknologin snarare än rakt på köpet utav BTC, BTC är en valuta, vad dess $pris är spelar ingen större roll för att allt omkring den ska fungera, men det är absolut en spännande del.
Det säkraste du kan göra om du köper bitcoin och vill förvara dessa är antingen i en cold wallet (t.ex ladda ner plånbok > flytta över den till USB > lägg USBn säkert någonstans.
Blockchain.info walleten är bra på nätet, men då litar du på deras säkerhet. (som f.ö är av de bättre inom BTC världen.) + släng på en 2FA, alltså, när du loggar in med ditt account som är en lång rad siffror och bokstäver + ditt lösenord, så kräver den 2FA för att släppa in dig med. Detta har du på mobilen via appen "Google Authenticator" som byter 6 siffror var 30e sekund. Så om någon kommer över ditt account och password, behöver dom även din mobil.
http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Authenticator
Att ha plånboken på datorn är enligt mig det bästa, enda sättet att någon kommer åt dina pengar då är om dom gör intrång i din dator.
Värt att tänka på är att exchanges är privatpersoner precis som dig och mig som testar ett nytt företag. Många av dessa har inget start-up kapital så om ett litet fel begås eller de behöver pengar brukar kunden vara illa ute. Exchanges så som MtGox eller andra exchanges är inget ställe att ha sina BTC på. Man byter ifrån krona till BTC för att man gillar att vara sin egna bank - bara för att skicka dom till ett ställe mycket likt en banks struktur där du litar på att någon annan ska hålla dom säkert åt dig. Men det är ett problem eftersom man vill spekulera på marknaden, men säkerheten blir bättre och bättre varje dag. Multi-signaturer kommer göra mycket sånt säkrare. Innebär att ett X antal människor måste skriva under för att pengar ska skickas ifrån X till Y. Så scenario, hackare tar sig in på en exchanges hot wallet och försöker ta hela beloppet för att han t.ex fått lösenord från en av de som står bakom exchangen. Han kommer inte vidare då de andra 2 har "nycklar" som måste vridas om i låset.
Infrastrukturen blir bättre och bättre men det har varit lite vilda västern, särskilt med exchanges. Tror scenen mognar lite mer och mer för varje dag, och kunder börjar begära mer, så de dåliga aktörerna sorteras ut mer och mer. Personligen har jag lyckats 'fly' ifrån många exchanges. En röd flagga är när du inte får ut dina pengar
direkt utan måste vänta ett tag. Detta är ett tecken för mig att ta det jag har för att spekulera för på den sidan och flytta vidare.