Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-11, 23:02
Medlem
Vill koka egen fond d jag hatar skiten i butiken
Men jag hittar recept men dom sger inte hur man ska spda det sen. Tnker p grnsaksfond

Kan man koka en fond och frysa in och sen spda med typ 1 iskub till 5 dl vatten? Hur ska man koka ner den?
Citera
2015-01-11, 23:15
Medlem
Om du ska gra egen fond ska du vl klara av ngot s simpelt som att provsmaka?
Citera
2015-01-11, 23:19
Medlem
Frgan var hur man gr den super koncentrerad..
Citera
2015-01-11, 23:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Frgan var hur man gr den super koncentrerad..
Koka?

Sen vad du ska ha fr recept, det beror ju p vad du gillar.
Men saker som lagerblad, mortter, lk, selleri, peppar och en uppsj till r kandidater.
Citera
2015-01-11, 23:52
Medlem
Du vill ju i princip gra dina egna buljongtrningar... Vill du att en fond-isbit ska rcka till 5 dl vatten, s fr du ta 5 dl fond och koka ned den tills det bara finns en matsked kvar.

Rkna med att du nog behver ha kokat ned den tminstone 3-4 ggr frn brjan, s behver du 2 liter vatten med grnsaker fr att gra en fond-isbit....

Sg detta program idag faktiskt, iofs inte vegetariskt men nd: http://www.svt.se/spisa-med-price/se...autostart=true
Citera
2015-01-12, 00:51
Medlem
Men tnker p alla fonder dr du lgger dom i isformar och fonden ska bara koka 1 timme inte fysiken plockar du fram 50 trningar till en soppa eller dylikt som sger 1 buljong trning ?
Citera
2015-01-12, 01:43
Medlem
Ordentlig fond reducerar du ju oftast bra mycket lngre n 1 timme. Om jag nu inte har fel.
har erfarenhet av fisk fond p hlleflundra ben, koka nog lite drygt en arbetsdag. Iofs restaurang, men resultatet blev kanon.

Tips r nog nd att fortstta med kpt fond, finns ju mngder och ngon mste dy vl tycka bra om?
Citera
2015-01-12, 05:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Men tnker p alla fonder dr du lgger dom i isformar och fonden ska bara koka 1 timme inte fysiken plockar du fram 50 trningar till en soppa eller dylikt som sger 1 buljong trning ?
Ska man gra det p en timme, s fr man st och vakta grytan och kra p fullfrs.
Jag hade nog gjort koket till en heldags sak, s behver man inte st och rra om s ofta.
Sen tycker jag sna hr saker blir godare om det fr ta lng tid.
Citera
2015-01-12, 15:19
Medlem
reducerar du en grnsaksfond spass mycket som du tnker s tappar du jttemycket karaktr och den naturliga smaken av grnsaker, det blir inte bra.
alla fonder r olika och krver olika tekniker.
Citera
2015-01-12, 20:44
Medlem
Hr finns lite "mat"nyttigt:

Den stora fondtrden
(FB) Den stora " Fond " trden .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem