Du vill ju i princip gra dina egna buljongtrningar... Vill du att en fond-isbit ska rcka till 5 dl vatten, s fr du ta 5 dl fond och koka ned den tills det bara finns en matsked kvar.
Rkna med att du nog behver ha kokat ned den tminstone 3-4 ggr frn brjan, s behver du 2 liter vatten med grnsaker fr att gra en fond-isbit....
Men tnker p alla fonder dr du lgger dom i isformar och fonden ska bara koka 1 timme inte fysiken plockar du fram 50 trningar till en soppa eller dylikt som sger 1 buljong trning ?
Ordentlig fond reducerar du ju oftast bra mycket lngre n 1 timme. Om jag nu inte har fel.
har erfarenhet av fisk fond p hlleflundra ben, koka nog lite drygt en arbetsdag. Iofs restaurang, men resultatet blev kanon.
Tips r nog nd att fortstta med kpt fond, finns ju mngder och ngon mste dy vl tycka bra om?
Men tnker p alla fonder dr du lgger dom i isformar och fonden ska bara koka 1 timme inte fysiken plockar du fram 50 trningar till en soppa eller dylikt som sger 1 buljong trning ?
Ska man gra det p en timme, s fr man st och vakta grytan och kra p fullfrs.
Jag hade nog gjort koket till en heldags sak, s behver man inte st och rra om s ofta.
Sen tycker jag sna hr saker blir godare om det fr ta lng tid.
reducerar du en grnsaksfond spass mycket som du tnker s tappar du jttemycket karaktr och den naturliga smaken av grnsaker, det blir inte bra.
alla fonder r olika och krver olika tekniker.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!