Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Aftonbladet stoppar Charlie Hebdo på svenska

flashback.se

Charlie Hebdo kommer imorgon ut i tre miljoner exemplar, jämfört med 60 000 i normala fall, och tidningen ska översättas till 16 olika språk. I Sverige planerade Aftonbladet att publicera hela numret i svensk översättning, men har nu valt att stoppa publiceringen.

Läs hela artikeln
2015-01-13, 11:14
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Aftonbladet planerade att publicera hela senaste numret av Charlie Hebdo i svensk översättning, efter attacken mot den franska satirtidskriftens redaktion då tio medarbetare mördades. Men sent lördag kväll ändrade sig tidningen – det blir ingen publicering, redaktionen gick inte att nå, hette det. "För mig låter det som censur", säger Magdalena Sørensen, en av översättarna.

Att döpa om till Je suis Charlie på AB hemsida och sedan avböja att publicera en svensk översättning av Charlie Hebdo pga att den är för "motiverat dels med att delar av materialet var obegripligt för en svensk publik, dels med att vissa teckningar ansågs alltför brutala för publicering i Sverige". Är hyckleri på höga nivåer. Skäms på er!

Personligen så tycker jag att de med all rätt ska göra en svensk översättning och inte censurera ett dyft för att hedra de omkomna på redaktionen.

Citat:
-Att Aftonbladet inte fick kontakt med Charlie Hebdo var en sak. Det vi finner djupt oroande ur ett rent demokratiskt perspektiv är påståendet att man väljer att inför en förestående publicering avlägsna flera sidor ur numret med motiveringen att dessa skulle vara "för brutala" för att publiceras. Det måste tolkas som censur, säger Maja Thrane

Hur i helvete kan man komma undan med detta?
Är det censur eller som AB påstår att de inte kunde nå CH redaktionen?
Vad tycker ni?

http://www.dn.se/kultur-noje/aftonbl...as-for-censur/

Edit; Rubrikändring så att den förklarade tråden bättre.
Senast redigerad av remixutoheaven 2015-01-13 kl. 12:06.
Citera
2015-01-13, 11:34
Medlem
Erk Swedes avatar
Kanske någon fick en liten ahaupplevelse och kom ihåg Dan Park och Vilks?
Men frågan är om man inte gör bort sig ännu mer nu?
Citera
2015-01-13, 11:49
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Kanske någon fick en liten ahaupplevelse och kom ihåg Dan Park och Vilks?
Men frågan är om man inte gör bort sig ännu mer nu?

Så klart man gör bort sig, att man byter namn till Je suis Charlie och påstår man står för yttrandefrihet, sedan motiverar man att censurera vissa delar ur tidningen. För att dem är för "brutala". Det saknar motstycke i total dumhet och hyckleri i mina ögon.

Visserligen så har dem inte fått okej, vad AB säger, från Charlie Hebdo men jag tror knappast att de skulle sura över att AP publicera en svensk översättning. Tvärtemot tror jag att de skulle bli glada och tacksamma.
Citera
2015-01-13, 12:01
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Kommer nån annan tidning än mesiga hycklande AB publicera karikatyrerna istället?
Citera
2015-01-13, 12:04
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Kommer nån annan tidning än mesiga hycklande AB publicera karikatyrerna istället?

Vad jag uppfattade det som så var det inte karikatyrerna utan hela numret som skulle översättas till den svenska publiken.
Citera
2015-01-13, 12:05
Medlem
Att strunta i att publicera helt är förstås inte censur, då de rimligen väljer själva vad de vill publicera. Att publicera delar hade imo varit censur dock. Att inte publicera för att man inte lyckas få tag på redaktionen på CH och därmed få tillstånd till en publicering ser jag som ett legitimt skäl. Att inte publicera för att delar av materialet var antingen för grovt eller för tråkigt anser jag som ett dåligt skäl.

(förresten har du skrivit fel i rubriken, AP är associated press, inte Aftonbladet)
Citera
2015-01-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer

Expressen gjorde ju det första dan?
Citera
2015-01-13, 12:11
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Att strunta i att publicera helt är förstås inte censur, då de rimligen väljer själva vad de vill publicera. Att publicera delar hade imo varit censur dock. Att inte publicera för att man inte lyckas få tag på redaktionen på CH och därmed få tillstånd till en publicering ser jag som ett legitimt skäl. Att inte publicera för att delar av materialet var antingen för grovt eller för tråkigt anser jag som ett dåligt skäl.

(förresten har du skrivit fel i rubriken, AP är associated press, inte Aftonbladet)

Det förstår jag ju att det är ett legitim skäl om man inte når CH. Men det verkade som om publicering skulle ske så ville AB censurera delar utav numret för att den var för brutal.

Jag tror ändå att CH inte alls skulle bli sura om AB publicerade numret utan deras godkännande. Antar att dem har fullt upp med numret och det är allmänt kaos på redaktionen.

Såg det nu, ändrat!
Senast redigerad av remixutoheaven 2015-01-13 kl. 12:14.
Citera
2015-01-13, 12:24
Medlem
TheShapes avatar
Det heter yttrandefrihet, inte skyldighet. De har alltså all frihet att inte publicera det om de av någon anledning ser olika nyanser av det. Väldigt lätt att falla in i gruppmob och lite självgott hashtaga #jesuischarlie för att det får dem att må bra, trots att jag med all säkerhet kan säga att 9 av 10 av svenskarna aldrig ens har hört talats om tidningen tidigare.

De vill väl helt enkelt ha lite mer på fötterna innan de följer mobben. Det är alltså inte censur. Censur hade varit om staten kom emellan och förbjöd dem publicera materialet.
Citera
2015-01-13, 12:25
Medlem
Knappast censur men otroligt ryggradslöst och fegt. Där hade ju säkert kommit dussintals tweets med kritik...
Citera
2015-01-13, 12:39
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Det heter yttrandefrihet, inte skyldighet. De har alltså all frihet att inte publicera det om de av någon anledning ser olika nyanser av det. Väldigt lätt att falla in i gruppmob och lite självgott hashtaga #jesuischarlie för att det får dem att må bra, trots att jag med all säkerhet kan säga att 9 av 10 av svenskarna aldrig ens har hört talats om tidningen tidigare.

De vill väl helt enkelt ha lite mer på fötterna innan de följer mobben. Det är alltså inte censur. Censur hade varit om staten kom emellan och förbjöd dem publicera materialet.

Men de ville ju censurerar visa valda delar utav numret eftersom de ansåg att det var för brutalt för den vanliga läsare här i Sverige. Om en publicering skulle ske.
Citera
2015-01-13, 12:47
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Vad jag uppfattade det som så var det inte karikatyrerna utan hela numret som skulle översättas till den svenska publiken.
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Expressen gjorde ju det första dan?
Jag syftar på det nya numret, kommer nån annan publicera det i sin helhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in