Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-13, 19:37
Medlem
Zavons avatar
Hej!

Har har svårt att hitta något som passar bra till couscous och undrar om nån har något favoritrecept eller tips på vad man kan ta till?
Citera
2015-01-13, 20:33
Medlem
christerys avatar
Går väl att käka till allt som du normalt sett käkar ris till.
Har jag fått för mig i alla fall, gillar dock varken ris eller couscous så jag kanske är fel person att svara på det.
Citera
2015-01-17, 21:59
Medlem
Det är för jäkla gott till korvstroganoff! Passar även bra till lax
Citera
2015-01-17, 22:14
Medlem
upperkatts avatar
Kanske någon kycklingsallad med paprika, gurka, rödlök...
Citera
2015-01-17, 23:37
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Cous-cous fungerar väl till allt möjligt.
Ibland när jag inte orkar laga mat kan jag äta det med några stekta ägg, lite turkisk yoghurt, ayvar och HP-sås. Så enkelt det kan bli.
Annars är det lätt att göra diverse rätter på kyckling. Improviserar alltid fram någonting. Det kan vara ingredienser som kyckling, lök, vitlök, tomatpure, harissa, diverse chilifrukter, oliver, mynta, persilja, citron, citronzest, buljong, bönor, spiskummin, saffran, torkade aprikoser, russin, mandlar, paprikapulver, gurkmeja, ingefära....bara fantasin sätter gränser.
(Observera, detta är inte ett recept, utan lite grunder, hehe)

Varför inte bara lite cous-cous, en kycklingfilé och en yoghurt-och myntasås till i all sin enkelhet?
Citera
2015-01-18, 13:00
Medlem
Isnatts avatar
Jag får aldrig min couscous bra!!
Jag gör i ugnsbleck http://www.kogi.se/upload/con_11-TL11040.jpg men det blir bara som en jävla kaka och trist och jävligt. Nån som har tips på att få även lite större satser bra?
Citera
2015-01-18, 13:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag får aldrig min couscous bra!!
Jag gör i ugnsbleck http://www.kogi.se/upload/con_11-TL11040.jpg men det blir bara som en jävla kaka och trist och jävligt. Nån som har tips på att få även lite större satser bra?

Köp couscous av bättre kvalitet.
Druvan, Garant, Ica och andra lågprismärken som säljs i vanliga mataffärer har en tendens att gröta.

Edit: Välj en couscous som inte är finkornig.
Senast redigerad av madtop 2015-01-18 kl. 13:19.
Citera
2015-01-18, 13:17
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Köp couscous av bättre kvalitet.
Druvan, Garant, Ica och andra lågprismärken som säljs i vanliga mataffärer har en tendens att gröta.
Ja, köper nån couscous av min leverantör till köket jag jobbar i. Får testa nån dyrare men jag har avtal = bra pris på den jag köper

Pärlcouscous kan man ju också testa om man vill. Jag älskar det inte, men kan vara snyggt i en sallad.
Citera
2015-01-18, 13:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ja, köper nån couscous av min leverantör till köket jag jobbar i. Får testa nån dyrare men jag har avtal = bra pris på den jag köper

Pärlcouscous kan man ju också testa om man vill. Jag älskar det inte, men kan vara snyggt i en sallad.

Själv tröttnade jag på Icas & Hemköps utbud, de har bara Druvan och de egna märkena.
Köper numera couscous från en "turkbutik".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in