Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-18, 08:19
Medlem
MrSkargards avatar
Idag har en artikel skriven av Niklas Svensson publicerats p Expressens hemsida. I den hvdar Svensson att Mattias Karlsson och Richard Jomshof vill peta bort Jimmie kesson och Bjrn Sder fr att kunna ta ver deras positioner som partiledare respektive partisekreterare. Ngra relevanta utdrag:

Citat:
Bland Mattias Karlssons nrmaste och mest lojala medarbetare finns Richard Jomshof, men ocks riksdagsledamterna Paula Bieler, chefredaktr fr partitidningen SD-kuriren, och Martin Kinnunen, tidigare pressekreterare hos Jimmie kesson.

Tillsammans bestmmer de sig i december fr att utmana Bjrn Sder och censurera hans terkommande krnika i SD-kuriren.

Expressen har tagit del av texten som Bjrn Sder skickade till tidningen. Det framgr av den att han r beredd att sitta kvar som partisekreterare ytterligare en tid p grund av kessons sjukskrivning. Men fljande text stryks av den ansvarige utgivaren Richard Jomshof:

"Det r mnga ute i organisationen som, inte minst under den gngna helgen i Vsters, uttryckt oro ver att jag lmnar som partisekreterare i detta skede. Och givetvis r det s att ven jag mste ta mitt ansvar i denna situation och drfr vore det oansvarigt mot partiet att i detta lge lmna mitt uppdrag.

Med tanke p att vi i dagslget inte har en partiledare p plats kan det ocks vara av srskild vikt att behlla kontinuiteten tills vr Jimmie r tillbaka."

Citat:
Enligt Expressens uppgiftslmnare har Richard Jomshof lagt fram ett frslag till verkstllande utskottet om hjt arvode fr Mattias Karlsson - samtidigt som Karlsson argumenterat fr hjt arvode fr Jomshof den dagen d han tar ver som partisekreterare.

- I praktiken skulle frslaget leda till att Mattias Karlsson fr ett arvode som r 10 000 kronor hgre n Jimmie kessons ersttning, sger en uppgiftslmnare.

Jimmie kessons ordinarie mnadsarvode r p drygt 100 000 kronor.

I november frra ret gjordes en protokollsanteckning, som Expressen tagit del av, i samband med ett VU-mte om arvodena.

Bjrn Sder utmanar d partikamraterna och ifrgastter frslagen.

"Arvodeskommittn br i sitt arbete st fria frn vnskapsrelationer och vnskapsband fr att frhindra vnskapskorruption", skriver han.

Citat:
Enligt flera kllor inom Sverigedemokraterna r Mattias Karlsson beredd att utmana Jimmie kesson som partiledare infr partiets landsdagar 27-29 november i r.

- Om vi gtt mot ett extraval ville han tona ned Jimmie kesson i valrrelsen, sger en uppgiftslmnare.

Mattias Karlsson anklagas fr att utnyttja partiledarens sjukdom fr att ta makten. I en DN-intervju i november hvdade vikarien till exempel att Jimmie kesson bara hade "ett svagt minne" av att han deltagit i en partiledardebatt i riksdagen.

- Han kom inte ihg vad han gjorde dr, sa Mattias Karlsson.

I stort sett hela artikeln bygger p anonyma kllors uppgifter och Niklas Svensson har aldrig framsttt som srskilt trovrdig. Men kan det nd vara s att det ligger ngot i detta? Vill Karlsson och Jomshof att De Fyras Gng ska frvandlas till De Tv Kompisarna? Kan det finnas en spricka mellan kesson/Sder och Karlsson/Jomshof? Diskutera!
Citera
2015-01-18, 08:26
Medlem
Kanske r det Mattias Karlsson som ligger bakom kessons pltsliga sjukskrivning?

Nej, det hr tror jag verkligen inte p. Det gr att skapa teorier, men utan plitliga kllor kan man pst vad som helst.
Citera
2015-01-18, 08:30
Medlem
fostroms avatar
Expressen har en politisk agenda. Man vill s split inom partiet, skapa oskerhet om interna maktfrhllanden och, i frlngningen, f vljare att knna tveksamhet infr SD.
Citera
2015-01-18, 08:37
Medlem
Den senaste infon jag har om Expressen r att det r en tidning som hatar SD. Kan man d lita p vad en SD-hatartidning skriver? Svaret r uppenbart.
Citera
2015-01-18, 08:48
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fostrom
Expressen har en politisk agenda. Man vill s split inom partiet, skapa oskerhet om interna maktfrhllanden och, i frlngningen, f vljare att knna tveksamhet infr SD.

Absolut. Men det r inte alls omjligt att det finns sanningar i detta. Det relativt nya partiet har vxt s det knakar. kesson har varit den stora stjrnan. Ganska troligt att han kan utmanas av flera om nrmaste platsen vid kttgrytorna.

Det vore ganska mrkligt om en maktkamp inte skulle ga rum. Dessutom r Karlsson och Jomshof starka kort som saknas i dag i andra partier. Men sn r frsts ocks kesson.

Detta blir intressant att flja.
Citera
2015-01-18, 08:55
Medlem
trailblasers avatar
Tabloidjournalistik i sitt esse.
Frdelen med sn hr journalistik r att man kan slnga ut sig vilken skit som helst, eftersom en "klla" har sagt det.
Sjlv har jag sett en i princip enad front inom SD nr det gller Mattias Karlsson.
Citera
2015-01-18, 09:02
Medlem
The Crashs avatar
Detta lter s sjukt osannolikt. Mattias Karlsson kommer inte att utmana Jimmie p landsdagarna, och detta fr att han skulle i s fall frlora. Jimmie har otroligt hgt frtroende inom partiet, och det finns inte en chans att han skulle bli petad inom den nrmsta tiden.

I vrigt s r inte Jimmies mnadsarvode 100 000kr. Jag tror att partiledaren fr Sverigedemokraterna fr cirka 35 000 i ln. Resten kommer ifrn riksdagen.

Tycker artikeln r s sjukt vinklad. Finns vldigt mycket anmrkningsvrt i hela artikeln.
Senast redigerad av The Crash 2015-01-18 kl. 09:05.
Citera
2015-01-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Detta lter s sjukt osannolikt. Mattias Karlsson kommer inte att utmana Jimmie p landsdagarna, och detta fr att han skulle i s fall frlora. Jimmie har otroligt hgt frtroende inom partiet, och det finns inte en chans att han skulle bli petad inom den nrmsta tiden.

I vrigt s r inte Jimmies mnadsarvode 100 000kr. Jag tror att partiledaren fr Sverigedemokraterna fr cirka 35 000 i ln. Resten kommer ifrn riksdagen.

Tycker artikeln r s sjukt vinklad. Finns vldigt mycket anmrkningsvrt i hela artikeln.

Vad r det mer du "tror" inte stmmer?

nej svara inte jag r inte intresserad om du inte har kllor som styrker det du "tror".

idiot!

on topic.

Jag tycker det r intressant, om artikeln stmmer, s r SD i ett ledarskifte, kommer partiet att hlla ihop som sossarna, delas i tv som vpk eller falla snder i interna fraktioner som NyD?
Hur frhller sig kvinnodelen till de olika grupperna?
ungdomsfrbundet delar ju inte moderpartiets syn p nationalism.
Finns det andra viktiga konfliktlinjer inom partiet, lg skatt eller hg skatt kanske?

mvh

lallisen
Citera
2015-01-18, 09:32
Medlem
Ngon mer som tyckte Sders protokollsnotering var skitkul?

Citat:
Bjrn Sder utmanar d partikamraterna och ifrgastter frslagen.

"Arvodeskommittn br i sitt arbete st fria frn vnskapsrelationer och vnskapsband fr att frhindra vnskapskorruption", skriver han.

Citera
2015-01-18, 09:39
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vad r det mer du "tror" inte stmmer?

nej svara inte jag r inte intresserad om du inte har kllor som styrker det du "tror".

idiot!
Idiot kan du vara sjlv.
http://www.di.se/artiklar/2010/11/2/...bla-loneklipp/
Citera
2015-01-18, 09:41
Medlem
Lost-Souls avatar
Den hr artikeln r bullshit frn brjan till slut och r endast avsedd fr att smutskasta och skapa splittring inom SD.

Karlsson har dessutom vid flera tillfllen deklarerat att han inte trivs i rampljuset och vill helst inte vara partiledare.
Citera
2015-01-18, 09:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Ngon mer som tyckte Sders protokollsnotering var skitkul?

Vad r det som r s roligt med den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in