Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-01-19, 09:26
Medlem
Hey

Till helgen ska jag laga älgfärsbiffar och vet inte riktigt vilken krydda jag ska använda. Normalt använder jag vanlig svartpeppar, men nu vill jag testa något nytt. Så vad ska jag testa??

Rosépeppar?? Tänkte nämligen använda väldigt mycket peppar för att kunna känna smaken. Så vilken peppar är ganska mild och samtidigt går att överdosera utan att det ska bli oätbart?
Citera
2015-01-19, 09:31
Medlem
Svensk.Partiledares avatar
Vitlök & persilja, någon en kollega som jagar tipsade om i höstas. Goda smaker, stek inte biffarna för hårt.
Citera
2015-01-19, 10:35
Medlem
Det finns en färdig blandning: http://www2.santamariaworld.com/se/a...or/viltkrydda/ som funkar helt ok.

Bara massor av peppar dödar smaken av vilt.
Citera
2015-01-19, 10:37
Medlem
RingInteSnutens avatar
Vitlök och persilia är helt perfekt...

Ingen jävla färdig kryddblanding, då kan du lika gärna köra på grillkrydda.
Citera
2015-01-19, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Hey

Till helgen ska jag laga älgfärsbiffar och vet inte riktigt vilken krydda jag ska använda. Normalt använder jag vanlig svartpeppar, men nu vill jag testa något nytt. Så vad ska jag testa??

Rosépeppar?? Tänkte nämligen använda väldigt mycket peppar för att kunna känna smaken. Så vilken peppar är ganska mild och samtidigt går att överdosera utan att det ska bli oätbart?
Prova grillkrydda!
Citera
2015-01-19, 11:12
Medlem
christerys avatar
Näpp, S&P (grovmalen svartpeppar) och eventuellt krossade enbär är nog bättre än att börja tramsa.

Det du kan göra då älg är ganska magert är att antingen blanda i eller linda om med bacon.

Såsen kan du däremot göra underverk med, men älgköttet tycker inte jag du skall krydda sönder.
Servera en eller flera såser vid sidan om så får man välja själv.
Citera
2015-01-19, 11:30
Medlem
ps870s avatar
Svartpeppar, vitlök, enbär, rosmarin och salt. Krydda inte för mycket, det ska smaka vilt.
Edit Använd salt med röksmak.
Senast redigerad av ps870 2015-01-19 kl. 11:34.
Citera
2015-01-19, 11:32
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Vitlök och persilia är helt perfekt...

Ingen jävla färdig kryddblanding, då kan du lika gärna köra på grillkrydda.

Håller med om färdig blandning. Men på innehållsförteckningen får du inspiration till vilka kryddor du kan använda.
Citera
2015-01-21, 18:31
Medlem
Tjippmunks avatar
jag brukar använda salt, svartpeppar och krossade enbär
Citera
2015-01-21, 22:37
Medlem
redbull72s avatar
Du behöver vitpeppar, rosmarin, salt o viltfond el kantarellfond, finhacka lök o stek på svag värme minst 15 min så den karameliseras, finhacka bacon, blanda ner allt i färsen, stek på ganska hög värme ca 3 minuter per sida, stek inte för länge, då blir dom torra, lägg i form med folie över, använd köttspadet från formen o gör en god gräddsås med tomatpuré o lite av fonden, bara o koka ihop o sjud till lämplig konsistens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in