2015-01-22, 08:33
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bythewayimdead
Vapenhandlaren kan väl knappast förlänga licensen, det måste väl berörd polismyndighet göra...?

Jo, han gör det genom att kontakta PM åt dig.
Citera
2015-01-22, 13:25
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Jo, han gör det genom att kontakta PM åt dig.

Okey, tack!
Citera
2015-01-23, 16:00
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Handlaren ringde förut och det var jag som missuppfattat datumet för utgång. Det var fem år och inte ett halvår från i somras, som jag trodde. Han pratade om att det jag har är både överlåtelsebevis och licens för ett specifikt vapen/nummer.

Vi har nu gjort upp hur betalning skall ske och jag har min första 9 mm i mars... Gött mos!
Citera
2015-01-23, 21:05
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag har evighetslicens på mitt vapen på samma sätt som min Far. Moderna vapenlicenser kräver förnyande genom en tidigare lagändring, bortsett från sådana vapen som grundar sig på jakt på djur, vilka endast kräver jägarexamen.

Alla "gamla" licenser är tills man dör.

Rätta mig om jag har fel. Jag älskar att bli rättad om det är seriöst.
Citera
2015-01-23, 21:14
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag har evighetslicens på mitt vapen på samma sätt som min Far. Moderna vapenlicenser kräver förnyande genom en tidigare lagändring, bortsett från sådana vapen som grundar sig på jakt på djur, vilka endast kräver jägarexamen.

Alla "gamla" licenser är tills man dör.

Rätta mig om jag har fel. Jag älskar att bli rättad om det är seriöst.
Jag skall faktiskt rätta dig,och jag har inga livstidare utan bara 5 åringar...fick facktiskt en ny idag

Dina licenser är inte tills du dör,det är dom bara om du är aktiv skytt och har ett medlemskap i en klubb.

Är du inte medlem i en klubb längre och dom av någon anledning kollar upp dig så anses du inte ha ett behov längre och kalla in den. Nu blir det säkert massa mothugg på detta men jag vet det då en bekant faktiskt blev av med sina licenser pga det,
Citera
2015-01-24, 19:49
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Jag skall faktiskt rätta dig,och jag har inga livstidare utan bara 5 åringar...fick facktiskt en ny idag

Dina licenser är inte tills du dör,det är dom bara om du är aktiv skytt och har ett medlemskap i en klubb.

Är du inte medlem i en klubb längre och dom av någon anledning kollar upp dig så anses du inte ha ett behov längre och kalla in den. Nu blir det säkert massa mothugg på detta men jag vet det då en bekant faktiskt blev av med sina licenser pga det,
Ni har föreningsfrihet i Sverige, så polisen borde inte kunna kräva medlemskap i någon klubb som grund för licensen. Här i Finland räcker det åtminstone med att man skjuter på någon bana eller jagar, åtminstone när det gäller gevär/hagelgevär. Pistoler är det 5-åriga licenser på (gevär "tills vidare"=livstid) och ganska svårt att få lov på utan att vara medlem, men det gäller som sagt enbart pistollicens.
Citera
2015-01-24, 20:01
Medlem
urmamaspimps avatar
Har man det så knapert kanske man inte heller har råd med ammunition och vad skall man då med ett vapen till?

mina tankegångar är följande,
Inte råd med vapen = inte råd med ammunition = inte råd med startavgift till tävling:
är du en seriös sportskytt?
Citera
2015-01-24, 20:07
Medlem
tributals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Ni har föreningsfrihet i Sverige, så polisen borde inte kunna kräva medlemskap i någon klubb som grund för licensen.
Tror du missförstått hur vad föreningsfrihet innebär - speciellt i relation till vapenlagen och vapenförordningen.
Citera
2015-01-24, 20:19
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tributal
Tror du missförstått hur vad föreningsfrihet innebär - speciellt i relation till vapenlagen och vapenförordningen.
Jag har inte missförstått något. Lagen kan inte kräva att du tillhör någon förening för att få vapenlicens, precis som de inte kan kräva att du hör till en jaktklubb då du söker licens för vapen ämnat för jakt.
Citera
2015-01-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Jag har inte missförstått något. Lagen kan inte kräva att du tillhör någon förening för att få vapenlicens, precis som de inte kan kräva att du hör till en jaktklubb då du söker licens för vapen ämnat för jakt.

Negativ föreningsfrihet omfattas inte av offentliga institutioner enligt Europakonventionen.
Staten har lejt ut tester till skytteföreningar, dvs de är en del av administrationen.

Kårobligatoriet, som var jämförbart ur juridisk synvinkel, testades i domstol och befanns lagligt.
Senast redigerad av Hippie 2015-01-24 kl. 20:55.
Citera
2015-01-24, 20:49
Medlem
tributals avatar
Föreningsfriheten innebär inte att du får ett automatiskt undantag från andra lagrum. Med din logik (eller brist därav), anonym.hedonist, skulle medlemmar i Hässelby High Huffers få röka braj helt lagligt för att föreningsfriheten toppar svensk narkotikalagstiftning; medlemmar i Bromma Burnouts får köra 230 knyck genom gamla stan för att de bedriver klubbtävling i drifting och därför är undantagna lagen om trafikbrott, etc etc.
Citera
2015-01-24, 21:14
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Negativ föreningsfrihet omfattas inte av offentliga institutioner enligt Europakonventionen.
Staten har lejt ut tester till skytteföreningar, dvs de är en del av administrationen.

Kårobligatoriet, som var jämförbart ur juridisk synvinkel, testades i domstol och befanns lagligt.
Skytteföreningar är inte offentliga institutioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in