• 1
  • 2
2015-01-21, 14:51
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Som överskriften avslöjar så undrar jag över om man kan "förlänga utgångsdatumet" på en befintlig licens? Licensen är dessutom redan knuten till ett vapen i en butik, där jag tänkte inhandla detta...

Har inte haft stålar under en längre tid och lite povert nu med - så jag undrar hur enkelt det är att förlänga den licens jag har liggandes hemma och beviljad? Går det över huvud taget?
Citera
2015-01-21, 14:55
Medlem
HerroFruBolls avatar
Det måste butiken kunna svara på.
Citera
2015-01-21, 15:52
Medlem
H8reds avatar
Du har inte licens du har ett inköpstillstånd.

Ja, det kan förlängas. Be om det själv eller be din vapenhandlare.

Kan ju vara bra att ringa handlaren och förklara läget om inte annat.

PS Vapenhandlare tycker att sådana som du är kräk då det binder upp deras pengar och inventarier. De kan inte heller sälja vapnet till någon annan som har råd, och inte köper saker för pengar de inte har.
Citera
2015-01-21, 16:35
Medlem
tributals avatar
H8red, om licensen är knuten till ett specifikt vapen så är det ju inte ett inköpstillstånd. Det är ju precis det som skiljer ett inköpstillstånd från en vanlig licens - att inköpstillståndet INTE är bundet till ett specifikt vapen.

I övrigt håller jag med.
Citera
2015-01-21, 18:02
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Du har inte licens du har ett inköpstillstånd.

Ja, det kan förlängas. Be om det själv eller be din vapenhandlare.

Kan ju vara bra att ringa handlaren och förklara läget om inte annat.

PS Vapenhandlare tycker att sådana som du är kräk då det binder upp deras pengar och inventarier. De kan inte heller sälja vapnet till någon annan som har råd, och inte köper saker för pengar de inte har.

Precis som tribunal, nedan, skriver så är det en licens utfärdat på ett specifikt vapen. Och för din information så var det vapenhandlaren själv som kom med förslaget, EFTER att jag förklarat min situation och att det kunde ta tid... Vapenhandlaren gör självklart INTE detta för att vara hygglig, utan han gör det för att jag skall köpa vapnet hos honom och ingen annan - så att det du säger om "kräk" tvivlar jag starkt på! Och du din, kretin, jag har inte köpt vapnet ännu - vilken djävla attityd du har, nolla...!

Vapenhandlaren kan väl knappast förlänga licensen, det måste väl berörd polismyndighet göra...?
Citera
2015-01-21, 19:20
Medlem
Om du då nu redan har Licens, vad är det då för tidsbegränsning du syftar på?
För den enda jag kan komma att tänka på då är 5år för enhandsvapen.
Citera
2015-01-21, 19:50
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amadeus4
Om du då nu redan har Licens, vad är det då för tidsbegränsning du syftar på?
För den enda jag kan komma att tänka på då är 5år för enhandsvapen.

Nej, det är att licensen som redan är knuten till ett specifikt vapen hos en handlare, har en tidsbegränsning - jag måste inhandla vapnet inom 6 månader och det blir då för mig i mitten utav februari...
Citera
2015-01-21, 19:51
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bythewayimdead
Nej, det är att licensen som redan är knuten till ett specifikt vapen hos en handlare, har en tidsbegränsning - jag måste inhandla vapnet inom 6 månader och det blir då för mig i mitten utav februari...

Jaja, tack för info - jag tänkte ringa polisen i morgon - tyvärr har de så knepiga öppettider, men det får gå...
Citera
2015-01-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bythewayimdead

Med andra ord är det ett inköpstillstånd som i ditt fall råkar vara knutet till ett specifikt vapen , står överst på ditt papper.
Det ska inte vara några problem att förlänga i 6mån till. Men sen finns det risk att de tröttnar. Om jag vore som dig skulle jag försöka lösa ut vapnet fortast möjligt för att inte riskera polisen börjar krångla till det för dig. De är inte direkt kända av att följa förvalningslagen om att hjälpa sökanden. Snarare tvärt om, trotts JO kritik...
Citera
2015-01-21, 22:17
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amadeus4
Med andra ord är det ett inköpstillstånd som i ditt fall råkar vara knutet till ett specifikt vapen , står överst på ditt papper.
Det ska inte vara några problem att förlänga i 6mån till. Men sen finns det risk att de tröttnar. Om jag vore som dig skulle jag försöka lösa ut vapnet fortast möjligt för att inte riskera polisen börjar krångla till det för dig. De är inte direkt kända av att följa förvalningslagen om att hjälpa sökanden. Snarare tvärt om, trotts JO kritik...

Jag är tyvärr på jobb nu så kan inte se på papperet som ligger hemma. Men, jag är ganska säker på att det är en licens jag har... Finns det inte licenser som är knutna till ett visst vapen? Handlarn som jag köper vapnet utav hjälpte mig även med införskaffandet av licensen. Kommer inte ihåg vad han hjälpte mig med riktigt men har för mig att jag skickade honom mitt föreningsintyg och att han sedan skickade mig ett dokument med allt ifyllt. Vapenfabrikat, kaliber, vapennummer, piplängd, osv.

Nej, jag skall försöka få till det denna månad, vill självklart inte heller att de skall börja krångla. Hur går man då till väga? Skall ringa imorgon men skulle tro att man skickar in det gamla och får ett nytt, eller - här kanske de krånglar med mig och drar ut på tiden...? Första ansökan tog det två veckor att få från inlämnadet till att jag fick det i brevlådan - otroligt raskt jobbat...
Citera
2015-01-22, 00:27
Medlem
Vad ska handlaren med ditt föreningsintyg att göra? Det enda han är intresserad av är att du har ett inköpstillstånd eller licensen på tillhörande vapen.

Föreningsintyget är inget papper du ska hantera överhuvud taget. Det är din förening som skickar det till polisen efter att du bett styrelsen göra så.

Du har ett inköpstillstånd på ett specifikt vapen. Det är inte alltid man måste ange serienummer, brukar räcka med modell och typ.
Om du nu ska köpa vapnet inom en snar framtid skulle jag som dig prata med vapenhandlaren vad han tycker om att polisen skulle kunna utfärda licensen direkt. När du sedan väl ska hämta det är all pappersarbete redan avklarat.
Dock är det så att du måste förvara vapnet hemma, men det är helt okej att lämna in sitt vapen hos en vapenhandlare för att fixa till något på vapnet.
Citera
2015-01-22, 06:04
Medlem
ThePhilss avatar
Det kan nog vara en bra idé att hämta ut vapnet pronto.... sist jag fick licens beviljad så åkte jag till handlaren samma dag jag fick licensen.....vilket tog knappt 9 månader att få . Risken nu är att det blir lika jävligt för alla län...efter den nya omorganisationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in