Citat:
Ursprungligen postat av
iceink
Jag har försökt hitta lite poddar där de samtalar om dopamin men utan speciell framgång.
Vad svårt ändå... ger man kroppen för sällan så blir upplevelsen för dramatisk och det blir dopamin-eufori och ger man den för ofta så blir det andra problem.
Jag vill väl egentligen nå dit att man äter kanske en gång i veckan - men jag vill inte att kroppen själv pingar och efterfrågar sött utan anledning utan kroppen får onyttigheter när jag bestämt att den ska få - och däremellan ska den bara hålla käften. Notera hur jag talar om min egna kropp som om den vore en hund.
Förstår hur du menar och kan ge dig ett besked att du kan klara det.
Alltid gott med glädjande besked hoppas jag.
Det går att kontrollera känslorna kring kosten. Du behöver programmera om hur du tänker så att du inte får de känslorna du får. Det du känner är bara din egna verklighet som din hjärna hittar på och vill du läsa kring det och hur man gör så finns det mycket böcker och Anders Hansen tar upp ämnet ibland.
Dopamin får du av så mycket mer än bara mat. Så att det är dopaminbrist du får skulle jag nog inte säga riktigt. Kropp och själ i SR appen har säkert ett dopamin program vill jag minnas.
Att kroppen pingar sött kan bero på mycket. Att du är hungrig är det vanligaste. Skulle tro att just din kropp gör det varje gång du är hungrig. Hade varit konstigt om den inte gjorde det.
Jag är bodybuilder och jag äter 700g äggröra vid 10 tiden. Då står jag mig till kl 18 och fyller på med ett mål till. Sötsug har jag på morgonen. Brukar träna vid 8 tiden och jag brukar ta lite nötter och lösgodis (max 100g totalt) 1-2tim innan träningen. Så har jag gjort för att hålla min kropp i trim året runt. Fungerar fint för mig. Men jag har alltid varit intresserad av ämnet och är en filosof i själen. Så jag har verktygen för att delvis programmera om mig själv. De som känner mig säger ibland att "när du bestämmer dig för något så gör du det" vilket jag tycker är lite negativt sagt då jag upplever att de tycker jag är lite konstig som kan göra det.
Hade de förstått hur många tusen timmar en filosof lägger på att forma sina tankar så skulle de inte sagt så känner jag.