Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2024-10-01, 09:43
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Jag har försökt hitta lite poddar där de samtalar om dopamin men utan speciell framgång.

Vad svårt ändå... ger man kroppen för sällan så blir upplevelsen för dramatisk och det blir dopamin-eufori och ger man den för ofta så blir det andra problem.

Jag vill väl egentligen nå dit att man äter kanske en gång i veckan - men jag vill inte att kroppen själv pingar och efterfrågar sött utan anledning utan kroppen får onyttigheter när jag bestämt att den ska få - och däremellan ska den bara hålla käften. Notera hur jag talar om min egna kropp som om den vore en hund.

Haha kan relatera till hundgrejen, nästan som att kroppen är ett fristående väsen med egen vilja som man försöker styra.

Mitt bästa tips är att ha tålamod medan du jobbar på att avdramatisera sötsakerna med syfte att minska piedestaliseringen och dopaminkopplingen. Till en början (=flera månader eller halvår?) kanske man äter mer än man tänkt sig när det plötsligt är "fritt fram". Men till slut blir sötsaker osv rätt ointressant och avdramatiserat, det är det läget man vill åt.
2024-10-01, 13:32
Medlem
Citat:
Jag har försökt hitta lite poddar där de samtalar om dopamin men utan speciell framgång.

Vad svårt ändå... ger man kroppen för sällan så blir upplevelsen för dramatisk och det blir dopamin-eufori och ger man den för ofta så blir det andra problem.

Jag vill väl egentligen nå dit att man äter kanske en gång i veckan - men jag vill inte att kroppen själv pingar och efterfrågar sött utan anledning utan kroppen får onyttigheter när jag bestämt att den ska få - och däremellan ska den bara hålla käften. Notera hur jag talar om min egna kropp som om den vore en hund.

Förstår hur du menar och kan ge dig ett besked att du kan klara det. Alltid gott med glädjande besked hoppas jag.
Det går att kontrollera känslorna kring kosten. Du behöver programmera om hur du tänker så att du inte får de känslorna du får. Det du känner är bara din egna verklighet som din hjärna hittar på och vill du läsa kring det och hur man gör så finns det mycket böcker och Anders Hansen tar upp ämnet ibland.

Dopamin får du av så mycket mer än bara mat. Så att det är dopaminbrist du får skulle jag nog inte säga riktigt. Kropp och själ i SR appen har säkert ett dopamin program vill jag minnas.
Att kroppen pingar sött kan bero på mycket. Att du är hungrig är det vanligaste. Skulle tro att just din kropp gör det varje gång du är hungrig. Hade varit konstigt om den inte gjorde det.
Jag är bodybuilder och jag äter 700g äggröra vid 10 tiden. Då står jag mig till kl 18 och fyller på med ett mål till. Sötsug har jag på morgonen. Brukar träna vid 8 tiden och jag brukar ta lite nötter och lösgodis (max 100g totalt) 1-2tim innan träningen. Så har jag gjort för att hålla min kropp i trim året runt. Fungerar fint för mig. Men jag har alltid varit intresserad av ämnet och är en filosof i själen. Så jag har verktygen för att delvis programmera om mig själv. De som känner mig säger ibland att "när du bestämmer dig för något så gör du det" vilket jag tycker är lite negativt sagt då jag upplever att de tycker jag är lite konstig som kan göra det.
Hade de förstått hur många tusen timmar en filosof lägger på att forma sina tankar så skulle de inte sagt så känner jag.
2024-10-06, 20:34
Medlem
Jag har bestämt mig för att testa en nästan varannan dag fasta. Eller 4:3 eller vad jag nu ska kalla det. Varför?
1. Tycks vara bra för hälsan.
2. För att prova och se hur det påverkar mig.
3. Hålla vikten.
4. Förebygga dåliga ätrutiner

Sen hur länge får jag väl se. Börjar med att testa. För att det ska vara bra för hälsan på riktigt så kanske man måste köra under lång period? Men kan ju inte bli värre än att jag bara får testa på't.

Tänkte trappa upp enligt:

Vecka 1 - tis
Vecka 2 - tis + tor
Vecka 3 - tis + tor + sön

Tanken är att köra 36h fasta. Dvs natt+dag+natt utan att äta något där på kvällen som många gör. Jag tänker att jag får väl se hur allt känns. Blir det outhärdligt så är det väl bara slänga in 500 kcal på kvällen.

Varför just 3:4 och inte strikt varannan dag?
Känner att jag vill kunna äta både fredag och lördag av sociala skäl.

Och jag tänker att jag har så oerhört fina matrutiner just nu att jag är inte orolig att gå bananas på ätardagarna. Men att få skicka i sig lite större volym mat och protein skulle kännas gött.
Senast redigerad av iceink 2024-10-06 kl. 20:36.
2024-10-06, 20:37
Medlem
DrJolls avatar
Bara ett sätt. Ät mindre portioner. Ta bort en fjärdedel eller tredjedel på tallriken och sluta med godis och läsk och liknande. Och det kommer inte bli några problem.
2024-10-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Bara ett sätt. Ät mindre portioner. Ta bort en fjärdedel eller tredjedel på tallriken och sluta med godis och läsk och liknande. Och det kommer inte bli några problem.

Vem?
2024-10-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Förstår hur du menar och kan ge dig ett besked att du kan klara det. Alltid gott med glädjande besked hoppas jag.
Det går att kontrollera känslorna kring kosten. Du behöver programmera om hur du tänker så att du inte får de känslorna du får. Det du känner är bara din egna verklighet som din hjärna hittar på och vill du läsa kring det och hur man gör så finns det mycket böcker och Anders Hansen tar upp ämnet ibland.

Dopamin får du av så mycket mer än bara mat. Så att det är dopaminbrist du får skulle jag nog inte säga riktigt. Kropp och själ i SR appen har säkert ett dopamin program vill jag minnas.
Att kroppen pingar sött kan bero på mycket. Att du är hungrig är det vanligaste. Skulle tro att just din kropp gör det varje gång du är hungrig. Hade varit konstigt om den inte gjorde det.
Jag är bodybuilder och jag äter 700g äggröra vid 10 tiden. Då står jag mig till kl 18 och fyller på med ett mål till. Sötsug har jag på morgonen. Brukar träna vid 8 tiden och jag brukar ta lite nötter och lösgodis (max 100g totalt) 1-2tim innan träningen. Så har jag gjort för att hålla min kropp i trim året runt. Fungerar fint för mig. Men jag har alltid varit intresserad av ämnet och är en filosof i själen. Så jag har verktygen för att delvis programmera om mig själv. De som känner mig säger ibland att "när du bestämmer dig för något så gör du det" vilket jag tycker är lite negativt sagt då jag upplever att de tycker jag är lite konstig som kan göra det.
Hade de förstått hur många tusen timmar en filosof lägger på att forma sina tankar så skulle de inte sagt så känner jag.

Citat:
Jag har bestämt mig för att testa en nästan varannan dag fasta. Eller 4:3 eller vad jag nu ska kalla det. Varför?
1. Tycks vara bra för hälsan.
2. För att prova och se hur det påverkar mig.
3. Hålla vikten.
4. Förebygga dåliga ätrutiner

Sen hur länge får jag väl se. Börjar med att testa. För att det ska vara bra för hälsan på riktigt så kanske man måste köra under lång period? Men kan ju inte bli värre än att jag bara får testa på't.

Tänkte trappa upp enligt:

Vecka 1 - tis
Vecka 2 - tis + tor
Vecka 3 - tis + tor + sön

Tanken är att köra 36h fasta. Dvs natt+dag+natt utan att äta något där på kvällen som många gör. Jag tänker att jag får väl se hur allt känns. Blir det outhärdligt så är det väl bara slänga in 500 kcal på kvällen.

Varför just 3:4 och inte strikt varannan dag?
Känner att jag vill kunna äta både fredag och lördag av sociala skäl.

Och jag tänker att jag har så oerhört fina matrutiner just nu att jag är inte orolig att gå bananas på ätardagarna. Men att få skicka i sig lite större volym mat och protein skulle kännas gött.

..
2024-10-08, 18:16
Medlem
Dagen går mot sitt slut. Första fastedagen och denna veckas enda faste-dag. Jag har fortfarande kvällen framför mig men dagen har hittills gått jättebra.

Jag har inte ätit något sedan igår kväll när jag åt en fin köttgryta till middag och någon dl kvarg som slutlig kvällsföda.

Jag tränade på lunchen. Mest rehab träning men också ett par "riktiga" övningar. Inget överdrivet dock som krävde enorma mängder energi.
Så på den lunchen behövde jag inte tänka på mat.

Har druckit en del under dagen.

Över huvud taget så har jag nog haft mycket hjälp av psykologisk inställning, samt att sysselsätta mig tillräckligt. Detta kommer vara viktigt för att få kvällen att gå bra också.

Jag är rätt munter men försöker undvika att hamna i situationer där jag kanske kan råka bli lättirriterad på familjen.

Imorgon ska jag äta min vanliga nyttiga bantar/deff mat men mer frikostigt och större portioner! Och resten av veckan de lite mindre portionerna tills det kommer ny fastedag nästa tisdag.

Mina förhoppningar är dels att jag på 3 veckors upptrappning når det första målet och faktiskt kommer upp i 3:4 fasta (äta 3, fasta 4) .

Därefter hoppas jag att jag kan köra några veckor eller månader. Och att det känns bra, nyttigt och att jag får ut något av det.

Jag hoppas att fastan hjälper mig att gå ner ytterligare 2-3 kg för att sedan hjälpa till att hålla kvar när jag vill äta mer. Vad jag förstått så ska det vara svårt att inte gå ner i vikt med varannan dags fasta. Utan man ska behöva anstränga sig en hel del för att inte gå ner. Låter bra. Upp till bevis. Då kan jag sakta men säkert äta mer och mer på ätardagarna (fortfarande bara nyttig mat) och se om de 3 dagarna fasta klarar att hålla mig kvar.

Och den som undrar. Jag både styrketränar och joggar. Har dock haft en del skador sista åren men jag är inte en sån person som ligger på latsidan utan tränar efter bästa förmåga.
2024-10-09, 07:25
Medlem
Citat:
Mina förhoppningar är dels att jag på 3 veckors upptrappning når det första målet och faktiskt kommer upp i 3:4 fasta (äta 3, fasta 4) .

4:3 (Äta 4, Fasta 3)
2024-11-15, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks

Jag gick över och skriver en hel del i denna tråd istället. Om du är nyfiken.

Varannan dag fasta (ADF)
2024-11-15, 21:36
Moderator
Kraftkarls avatar
För viktminskning finns en mycket informationsrik tråd, låser denna och hänvisar till (FB) Den stora tråden om viktminskning, diet och deff

/Moderator
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in