Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-22, 15:59
Medlem
mrharakiris avatar
Har skt ett arbete som C++ utvecklare och kommer att f gra en programmeringsuppgift i samband med intervjuven. Blir lite orolig ver det hr och tnkte hra vad ni ftt fr uppgifter under era interjuver? Risken r att jag blir nervs och gr enkla fel
Citera
2015-01-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrharakiri
Har skt ett arbete som C++ utvecklare och kommer att f gra en programmeringsuppgift i samband med intervjuven. Blir lite orolig ver det hr och tnkte hra vad ni ftt fr uppgifter under era interjuver? Risken r att jag blir nervs och gr enkla fel

99 % av alla applikationer som finns handlar om att hmta, sortera, ta bort, ska p osv frn en databas (array) utan att veta vad det r fr jobbintervju s skulle jag gissa p ngot snt.
Citera
2015-01-22, 16:19
Medlem
Jag har gjort ett antal snna test. Brukar handla en del om att du behrskar objektorientering. Att du har frstelse fr hur inheritance/operator overloading etc fungerar. Det kommer skert att vara nn uppgift innehllande en sida med kod och du skall finna x antal buggar i koden.

Varje test r olika och r det ett bra fretag s har de anpassat testet efter rollen samt hur de jobbar, tex testet inkluderar optimerings uppgifter om det r realtids-applikationer eller design patterns om dom anvnder det.

Jag har aldrig behvt skriva ngra sorteringsalgoritmer p mina test, om jag behver sortera nn gng anvder jag std eller annat passande lib.
Senast redigerad av 51mon 2015-01-22 kl. 16:23.
Citera
2015-01-22, 16:23
Medlem
r de fantasilsa s kommer du skert att f gra "Fizz Buzz". I alla fall som frsta test.

http://c2.com/cgi/wiki?FizzBuzzTest
Senast redigerad av Enkelfnutt 2015-01-22 kl. 16:25.
Citera
2015-01-23, 00:18
Medlem
Voldemort2s avatar
Jag ser det som ett oserist fretag, om det anordnar ett test. Sker de efter personal, fr de vl krva akademisk examen i stllet?. Ett test r bara ljligt.
Citera
2015-01-23, 01:22
Medlem
Tradens avatar
Tvrtom, ett test r perfekt fr att rensa bort personer som har en fin examen men som inte kan ett skit om det dom lrt sig. Programmering krver mer n bara en examen, erfarenhet frn hobbyprojekt r ofta meriterande d det dels bevisar att man tycker det r kul och dels fr den praktiska erfarenhet man ftt frn projekten.

Mvh
Citera
2015-01-23, 09:27
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Jag ser det som ett oserist fretag, om det anordnar ett test. Sker de efter personal, fr de vl krva akademisk examen i stllet?. Ett test r bara ljligt.
Fast nu finns det ju folk som lyckats n en sdan examen utan att de kan skriva ordentlig kod, och kan de skriva kod alls s r den dligt optimerad och allmnt skit.

Sen ska man vl ocks tnka p att i strre fretag s r det en personalansvarig som sker personal, dvs inte ngon som ndvndigtvis kan ngonting om programmering. S ett test som programmeringsansvarige stter ihop i frhand och sedan kan kolla ver i efterhand verkar vl som en bttre id n att han ska sitta med p varje intervju egentligen
Citera
2015-01-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
r de fantasilsa s kommer du skert att f gra "Fizz Buzz". I alla fall som frsta test.

fizzbuzz hehe

Kod:
	string str = "";

int nr = 5;

if (nr % 3 == 0)
		str = "Fizz";
	if (nr % 5 == 0)
		str += "Buzz";

cout << str;

Tnkte ungefr 7 sekunder p den. Programmeringstester kan vl inte vara s enkla?
Senast redigerad av sampanl 2015-01-23 kl. 13:28.
Citera
2015-01-23, 13:39
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
fizzbuzz hehe

Kod:
	string str = "";

int nr = 5;

if (nr % 3 == 0)
		str = "Fizz";
	if (nr % 5 == 0)
		str += "Buzz";

cout << str;

Tnkte ungefr 7 sekunder p den. Programmeringstester kan vl inte vara s enkla?
Ser ut som att du failade den... Du skriver inte ut siffrorna.

Kod:
for(int i=1;i<101;i++)
{

int f=i%3,b=i%5;
   if(
fcout<<"Fizz";
   if(
bcout<<"Buzz";
   if(!
f&&!bcout<<i;

cout<<endl;

Senast redigerad av Diamondgrit 2015-01-23 kl. 13:45.
Citera
2015-01-23, 13:58
Medlem
syscrashs avatar
Dessa idiotiska tester. Fattar man inte att ngon med en bred datateknisk examen kan lsa in ndvndiga kunskaper fr professionellt behov i stllet fr en sjlvlrd hacker som endast besitter praktiska kunskaper inom ett litet omrde.
Citera
2015-01-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt

r det verkligen sant att ver 99% av programmerarna inte klarar av det dr testet?

Mina misstankar om att majoriteten som arbetar som utvecklare r dumma i huvudet blir inte direkt mindre frekommande nu.

Hur tusan fr de sjlvfrtroendet att ska p alla orealistiska annonser om de inte klarar av snt dr ens?
Citera
2015-01-23, 17:20
Medlem
Kan tnka mig att fizzbuzz kan verka krngligt speciellt om man inte frstr modulo fullt ut.
Men realistiskt, hur ofta hamnar man i en situation dr modulo r lsningen p problemet?

Knns som att en snubbe som har massa dinglande pekare i ett program r vrre n en snubbe som inte kan modulo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in