Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-22, 15:59
Medlem
mrharakiris avatar
Har sökt ett arbete som C++ utvecklare och kommer att få göra en programmeringsuppgift i samband med intervjuven. Blir lite orolig över det här och tänkte höra vad ni fått för uppgifter under era interjuver? Risken är att jag blir nervös och gör enkla fel
Citera
2015-01-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrharakiri
Har sökt ett arbete som C++ utvecklare och kommer att få göra en programmeringsuppgift i samband med intervjuven. Blir lite orolig över det här och tänkte höra vad ni fått för uppgifter under era interjuver? Risken är att jag blir nervös och gör enkla fel

99 % av alla applikationer som finns handlar om att hämta, sortera, ta bort, söka på osv från en databas (array) utan att veta vad det är för jobbintervju så skulle jag gissa på något sånt.
Citera
2015-01-22, 16:19
Medlem
Jag har gjort ett antal sånna test. Brukar handla en del om att du behärskar objektorientering. Att du har förståelse för hur inheritance/operator overloading etc fungerar. Det kommer säkert att vara nån uppgift innehållande en sida med kod och du skall finna x antal buggar i koden.

Varje test är olika och är det ett bra företag så har de anpassat testet efter rollen samt hur de jobbar, tex testet inkluderar optimerings uppgifter om det är realtids-applikationer eller design patterns om dom använder det.

Jag har aldrig behövt skriva några sorteringsalgoritmer på mina test, om jag behöver sortera nån gång anväder jag std eller annat passande lib.
Senast redigerad av 51mon 2015-01-22 kl. 16:23.
Citera
2015-01-22, 16:23
Medlem
Är de fantasilösa så kommer du säkert att få göra "Fizz Buzz". I alla fall som första test.

http://c2.com/cgi/wiki?FizzBuzzTest
Senast redigerad av Enkelfnutt 2015-01-22 kl. 16:25.
Citera
2015-01-23, 00:18
Medlem
Voldemort2s avatar
Jag ser det som ett oseriöst företag, om det anordnar ett test. Söker de efter personal, får de väl kräva akademisk examen i stället?. Ett test är bara löjligt.
Citera
2015-01-23, 01:22
Medlem
Tradens avatar
Tvärtom, ett test är perfekt för att rensa bort personer som har en fin examen men som inte kan ett skit om det dom lärt sig. Programmering kräver mer än bara en examen, erfarenhet från hobbyprojekt är ofta meriterande då det dels bevisar att man tycker det är kul och dels för den praktiska erfarenhet man fått från projekten.

Mvh
Citera
2015-01-23, 09:27
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Jag ser det som ett oseriöst företag, om det anordnar ett test. Söker de efter personal, får de väl kräva akademisk examen i stället?. Ett test är bara löjligt.
Fast nu finns det ju folk som lyckats nå en sådan examen utan att de kan skriva ordentlig kod, och kan de skriva kod alls så är den dåligt optimerad och allmänt skit.

Sen ska man väl också tänka på att i större företag så är det en personalansvarig som söker personal, dvs inte någon som nödvändigtvis kan någonting om programmering. Så ett test som programmeringsansvarige sätter ihop i förhand och sedan kan kolla över i efterhand verkar väl som en bättre idé än att han ska sitta med på varje intervju egentligen
Citera
2015-01-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Är de fantasilösa så kommer du säkert att få göra "Fizz Buzz". I alla fall som första test.

fizzbuzz hehe

Kod:
	string str = "";

int nr = 5;

if (nr % 3 == 0)
		str = "Fizz";
	if (nr % 5 == 0)
		str += "Buzz";

cout << str;

Tänkte ungefär 7 sekunder på den. Programmeringstester kan väl inte vara så enkla?
Senast redigerad av sampanl 2015-01-23 kl. 13:28.
Citera
2015-01-23, 13:39
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
fizzbuzz hehe

Kod:
	string str = "";

int nr = 5;

if (nr % 3 == 0)
		str = "Fizz";
	if (nr % 5 == 0)
		str += "Buzz";

cout << str;

Tänkte ungefär 7 sekunder på den. Programmeringstester kan väl inte vara så enkla?
Ser ut som att du failade den... Du skriver inte ut siffrorna.

[PHP]for(int i=1;i<101;i++)
{
int f=i%3,b=i%5;
if(f) cout<<"Fizz";
if(b) cout<<"Buzz";
if(!f&&!b) cout<<i;
cout<<endl;
}[/PHP]
Senast redigerad av Diamondgrit 2015-01-23 kl. 13:45.
Citera
2015-01-23, 13:58
Medlem
syscrashs avatar
Dessa idiotiska tester. Fattar man inte att någon med en bred datateknisk examen kan läsa in nödvändiga kunskaper för professionellt behov i stället för en självlärd hacker som endast besitter praktiska kunskaper inom ett litet område.
Citera
2015-01-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt

Är det verkligen sant att över 99% av programmerarna inte klarar av det där testet?

Mina misstankar om att majoriteten som arbetar som utvecklare är dumma i huvudet blir inte direkt mindre förekommande nu.

Hur tusan får de självförtroendet att söka på alla orealistiska annonser om de inte klarar av sånt där ens?
Citera
2015-01-23, 17:20
Medlem
Kan tänka mig att fizzbuzz kan verka krångligt speciellt om man inte förstår modulo fullt ut.
Men realistiskt, hur ofta hamnar man i en situation där modulo är lösningen på problemet?

Känns som att en snubbe som har massa dinglande pekare i ett program är värre än en snubbe som inte kan modulo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in