Har sökt på nätet men hittar inget recept eller tips! Någon som brukar göra eget och sitter på ett bra recept för så väl griljerad, kokt eller rökt variant?
Saltlake!!! Jag googlade just och det finns hur många beskrivningar som helst, både för kokning och rökning. I mitt hem gjordes ofta skinka eller bog för kokning till pålägg. Har du aldrig gjort julskinka från grunden?
Ta valfritt griskött, t ex bog, skinka, karré eller kotlettrad.
Blanda till en 5-7% Saltlag, det blir lagom salt för pålägg.
Låt ligga i saltet tills det trängt igenom hela biten, räknat man att saltet tränger in 0,5 cm per dygn så är man säker på att inte få en grå prick i mitten. Jag använder en liten del nitritsalt, E250, för att slippa oönskad bakterietillväxt. För att snabba på saltningen kan man sprutsalta så verkar saltet inifrån och ut.
Härefter så varmröker jag köttet tills jag tycker det är färdigt och har fin färg. Ibland har jag rökt ett par timmar sen sous vide tills färdigt. Mkt saftigt resultat.
I saltlaken kan man givetvis ösa ner allehanda kryddor t ex lök, peppar, saltfri buljong, timjan mm mm.
En skinka kan man spruta med buljong och lägga den i buljong i nån/några dagar sen koka.
Tänk bara på att beräkna saltmängden vid insaltning, för lite så blir det totalt smaklöst och för mycket så smakar det givetvis bara salt.
Det bästa är att väga saltet gentemot vattnet för exakt resultat varje gång.
Hoppas mitt svar blev till nån hjälp.
Lycka till
Mvh Pelvis
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!