Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-03, 19:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
De ska ju enligt uppgifter i media vara svenskar, borde inte tolkningen ske på svenska då?
Nej, om deras modersmål är somaliska så väljer man modersmålet framför andraspråk om det bara finns tolk att tillgå.

Modersmål har för övrigt inget med etnicitet att göra - utan står för det första språk som barnet lär sig tala/det som talas i hemmet... En svensk kan alltså ha franska som modersmål t ex.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Modersm%C3%A5l
Citera
2015-02-03, 19:37
Medlem
Citat:
De ska ju enligt uppgifter i media vara svenskar, borde inte tolkningen ske på svenska då?
Kan ju faktiskt vara så att inte alla finskar kan svenska heller. Varför är det så mycket snack om tolken? Vad spelar det för roll om det är en tolk närvarande eller inte?

Hade väl varit mer uppseendeväckande om dom inte hade haft en tolk då varken svenska eller finska är deras modersmål.
Citera
2015-02-03, 20:15
Medlem
Jeditrixs avatar
Ingen ska behöva uppleva eller genomlida övergrepp oavsett ålder, kön eller nationalitet. Förkastar handlingen till den grad att den blir oförlåtlig.
Med det sagt vill jag påpeka att mycket av energin och fokus i denna tråd riktar sig mot GM, vilket följer sig naturligt då det finns en önskan om straff osv. Dock, i min kvinnliga hjärna riktas mina tankar mot BO. Hon är det enda som förtjänar att tänkas på, hur hanterar hon detta trauma? Vilken hjälp får hon? Hur ser uppföljningen ut?
Har inte följt denna tråd till punkt och pricka men kan inte finna att en sådan diskussion tas upp. Därav mitt bristande intresse och engagemang.
/ tjejen
Citera
2015-02-03, 20:33
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeditrix
Ingen ska behöva uppleva eller genomlida övergrepp oavsett ålder, kön eller nationalitet. Förkastar handlingen till den grad att den blir oförlåtlig.
Med det sagt vill jag påpeka att mycket av energin och fokus i denna tråd riktar sig mot GM, vilket följer sig naturligt då det finns en önskan om straff osv. Dock, i min kvinnliga hjärna riktas mina tankar mot BO. Hon är det enda som förtjänar att tänkas på, hur hanterar hon detta trauma? Vilken hjälp får hon? Hur ser uppföljningen ut?
Har inte följt denna tråd till punkt och pricka men kan inte finna att en sådan diskussion tas upp. Därav mitt bristande intresse och engagemang.
/ tjejen

Bästa inlägget i tråden men här gäller det att lägga fokus på vilken "etnisk" grupptillhörighet förövarna har. Inget annat. Givetvis är det en sekundär fråga men det fattar inte invandrarhatarna här.
Dock ligger denna tråd under Brott o Samhälle och jag trodde att meningen var att man skulle diskutera sig fram till, om en inte en lösning av brottet, vilka som var eventuella förövare. Som det nu ser ut i tråden gäller det för det för merparten av inläggen att spy ut sin avsky på flyktingar och invandrare i allmänhet. Däremot tycks det ointressant att diskutera det enskilda brottet. Brottsoffret skiter alla i, är fullständigt ointressant, även om en del försöker lägga skulden till våldtäkten på brottsoffret.
Citera
2015-02-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeditrix
/ tjejen
Tyvärr kommer hon förmodligen inte få någon större hjälp av svenska myndigheter iaf. Stöd från anhöriga och nära kommer hon väl givetvis få men tanken på att männen som förstört hennes liv bara fick en smäll på fingrarna kan inte vara roligt att leva med.

Ett straff på under 10 års fängelse vore vidrigt, även om ingen kommer få mer än 5-6 år, om ens det..
Ja nu riktades min energi mot GM men det är svårt att inte bli förbannad i ett fall som detta.
Citera
2015-02-03, 20:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
http://avpixlat.info/2015/02/01/atta...takt-pa-farja/
(FB) Åtta män gripna för våldtäkt på finlandsfärja 2015-01-31

Ok. Två av de gripna hette Muhammed. Två hette Ahmed. Och en hette Abdullah.

Det är som taget ur en rasistisk karikatyrsajt.
Citera
2015-02-03, 20:44
Medlem
brainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ok. Två av de gripna hette Muhammed. Två hette Ahmed. Och en hette Abdullah.

Det är som taget ur en rasistisk karikatyrsajt.

Ja, och den rasistiska karikatyrsajten heter - tada! - avpixlat.
Citera
2015-02-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Bästa inlägget i tråden men här gäller det att lägga fokus på vilken "etnisk" grupptillhörighet förövarna har. Inget annat. Givetvis är det en sekundär fråga men det fattar inte invandrarhatarna här.
Dock ligger denna tråd under Brott o Samhälle och jag trodde att meningen var att man skulle diskutera sig fram till, om en inte en lösning av brottet, vilka som var eventuella förövare. Som det nu ser ut i tråden gäller det för det för merparten av inläggen att spy ut sin avsky på flyktingar och invandrare i allmänhet. Däremot tycks det ointressant att diskutera det enskilda brottet. Brottsoffret skiter alla i, är fullständigt ointressant, även om en del försöker lägga skulden till våldtäkten på brottsoffret.
Och själv fokuserar du på att uppröras över rasism och offtopic...

Så vad tycker du att du tillförde till diskussionen om det enskilda brottet?
Citera
2015-02-03, 21:03
Medlem
Yxzers avatar
Citat:

Jag har för mig att finska poliser måste kunna svenska?!?!
Eftersom de gripna är "svenskar" så borde det väl inte finnas något tolkbehov?
Citera
2015-02-03, 21:12
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Och själv fokuserar du på att uppröras över rasism och offtopic...

Så vad tycker du att du tillförde till diskussionen om det enskilda brottet?

Jag har försökt men fann inget gehör utan mina inlägg försvann medan invandrarhatarnas dito i stor utsträckning finns kvar.
Tillbaka till tropik. Jag förstår att det är svårt att spekulera i själva brottet. Våldtäktsmål är alltid komplicerade. Dock vägrar jag att tro att minst fyra som det hittills har framkommit tagits emot med tacksamhet av kvinnan.
Visserligen drog någon en parallell med kvinnan som anmälde två världstjärmor i hocky för våldtäkt
men den jämförelsen haltar betänkligt. Varför tänker jag inte utveckla här utan det är bara att använda sitt egna sunda förnuft och fundera ett tag till varför detta inte blev något mål.
Citera
2015-02-03, 21:16
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxzer
Jag har för mig att finska poliser måste kunna svenska?!?!
Eftersom de gripna är "svenskar" så borde det väl inte finnas något tolkbehov?
Nej, polisen på Åland skall kunna svenska. Åland är svenskspråkigt.

I Finland skall alla delar av polisen kunna fungera på svenska - men det innebär inte att alla är svensktalande.

Den som blir antagen till polisutbildningen ska ändå vara finsk medborgare och han eller hon ska behärska undervisningsspråket, det vill säga antingen finska eller svenska.
http://www.polamk.fi/poliisi/poliisi...257B26002A8184
Citera
2015-02-03, 21:22
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Utmärkt krönika av Olle Ljungbeck i den inte alltid klockrena Exponerat. Han menar att den folkliga vreden mot dessa hänsynslösa negrer är delvis missriktad. Det är och förblir folkfientliga och genomkorrupta svenska politiker i armkrok med övriga servila landsförrädare som plockade vilden ur djungeln mot bättre vetande:

http://www.exponerat.net/olle-ljungb...#ixzz3Qg2P5Vdv

Vad framhåller man i den krönikan som är så "utmärkt"? Det han gör i brist på bättre omdöme är att upprepa samma intellektuellt ohederliga (och mer rumsrena) tankevurpa som styr oppositionen idag, nämligen att människor beter sig illa och våldtar pga. sin religion. Om det handlade om religion skulle även vita muslimer våldta i grupp vilket i princip aldrig sker. Vi skulle heller inte ha problem med våldtäktsligor bland kristna syrianer. Det är ett väldigt korkat antagande när dessa somalier uppenbarligen föredrar att åka på suparresor än att be i moskén.

Har man kommit på det klara med vad som har hänt? Mer i detalj. Eftersom man håller alla 8 inblandade misstänkta för grov våldtäkt måste det ju framkommit nya uppgifter som kan stärka misstankarna. Blåmärken, rivsår, penetrationsskador, om det förekommit inslag av våld. Vittnesuppgifter. Men det är fortfarande intressant hur hon "lurades in" i hytten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in