Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
I och för sig förstår jag inte vad den "etniska" bakgrunden har för betydelse för brottet och det är jag inte ensam om. En stilla undran bara: Vem är det som är somalier?
Då ska jag mycket pedagogiskt förklara för dig vad den "etniska" (varför citationstecken? finns det inga etniciteter enligt dig?) kan ha för betydelse i brottssammanhang.
Du är en kvinna som ska åka Finlandsfärja.
a) Du följer med 8 etniska svenskar ner i en hytt.
b) Du följer med 8 etniska somalier/kurder/araber ner i en hytt.
Tror du att risken för gruppvåldtäkt är mindre eller större i något av fallen?
1985 hölls den enda rättegången som förekommit i Sverige i vilken svenskar anklagades för gruppvåldtäkt (de friades dock).
Men det har förekommit hundratals gruppvåldtäkter i Sverige.
Hur kan det komma sig, tror du? Kan det kanske vara så att vissa kulturer har ett inbyggt kvinnoförakt som ökar risken att männen utövar både våld och sexuella övergrepp?
Exempelvis står det ju i koranen att en kvinna bara är värd hälften så mycket som en man. Tror du att det är en särskilt bra grund för att respektera kvinnor? Och tror du verkligen att ofta lättklädda festande svenska kvinnor betraktas likadant som de som höljer sig med hucklen och fotsida lakan i lager på lager?
Jag tycker att du ska göra ett sociologiskt experiment på Finlandsfärjan och ragga upp ett gäng somalier/kurder/araber och följa med dem ner i hytten. De kommer nog bara att vilja spela Yatzy med dig. Återkom gärna med resultatet när du kan sitta igen.