Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-02-06, 17:35
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tagga ner lite

Det r inte fr Guide Michelin vi komponerar vra matldor.
Och all pasta gr att vrma upp om man anpassat tillagningen till att vara matldeavsett.
Du kokar en pasta som skall koka 10 minuter, 5-6 i grytan fyller p med extra ss och frdiglagar pastan i micro p lg vrme och under lock p jobbet. Helt ok kk fr en 10a/20a n att springa till "gyllende gaffeln" och prjsa 80-150:- fr en lunch.

Hller inte med. Men jag tillhr inte matldefolket.
Citera
2015-02-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Hller inte med. Men jag tillhr inte matldefolket.
Men nu gllde frgan hur man kan vrma maten dagen efter p bsta stt, inte hur man tillagar den p bsta stt, dr r vl alla vi eniga om att nykokt pasta och ss smakar bst.
Citera
2015-02-06, 18:01
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Men nu gllde frgan hur man kan vrma maten dagen efter p bsta stt, inte hur man tillagar den p bsta stt, dr r vl alla vi eniga om att nykokt pasta och ss smakar bst.

Jag vet. Svaret r att det inte gr. Mjligtvis med undantag fr lasagne.
Citera
2015-02-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag vet. Svaret r att det inte gr. Mjligtvis med undantag fr lasagne.
Lasagne r vrst av allt. Total avsaknad av bechamel dagen efter.
Citera
2015-02-06, 20:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Tagga ner lite

Det r inte fr Guide Michelin vi komponerar vra matldor.
Och all pasta gr att vrma upp om man anpassat tillagningen till att vara matldeavsett.
Du kokar en pasta som skall koka 10 minuter, 5-6 i grytan fyller p med extra ss och frdiglagar pastan i micro p lg vrme och under lock p jobbet. Helt ok kk fr en 10a/20a n att springa till "gyllende gaffeln" och prjsa 80-150:- fr en lunch.

Mnga tycker att billigt r bra, och det r helt ok. Du fr sjlvklart tycka det r "helt ok kk" men speciellt gott blir det inte. Du fr gldjas ver att du ter billigt och blir mtt.

Men att vilja ha billig, bltlagd och mikrad pasta och samtidigt tro att det ska bli gott r att lura sig sjlv.
Citera
2015-02-06, 20:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Mnga tycker att billigt r bra, och det r helt ok. Du fr sjlvklart tycka det r "helt ok kk" men speciellt gott blir det inte. Du fr gldjas ver att du ter billigt och blir mtt.

Men att vilja ha billig, bltlagd och mikrad pasta och samtidigt tro att det ska bli gott r att lura sig sjlv.
Ok, du tycker maten p ett normalt lunchhak r en kulinarisk upplevelse allts
D fr du tycka det.

Ni r roliga ni.
Citera
2015-02-07, 10:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ok, du tycker maten p ett normalt lunchhak r en kulinarisk upplevelse allts
D fr du tycka det.

Ni r roliga ni.

Nej det tycker jag inte och det var absolut inte det jag sa. Misshandlad pasta r misshandlad pasta oavsett om det r i en matlda eller p en restaurang. Matldan har dock frdelen att det r billig misshandlad pasta.
Citera
2015-02-07, 10:35
Medlem
dePauls avatar
Det r mycket enkelt att ter f liv i pastan dagen efter. Dock br man som det redan har sagts frvara pasta och ss separerade frn varandra.

Det andra tipset r att dag tv koka upp nytt vatten med salt i, samt lta pastan g precis s mycket s att den blir genomvarm. Det brukar inte ta mer n kanske 1 minut. Den hr metoden ger en pasta som r frvillande lik den nykokta dito.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in