Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-02-06, 12:36
Medlem
Jag gillar att gra krmig pasta. Allts inte frsk pasta, utan hrd, som man kokar och sedan blandar med en uppvrmd ss gjord p antingen creme fraiche eller grdde och diverse ingredienser i. Pastan blir alltid god och krmig i brjan men nr den har ftt st ett tag, antingen p (en kall) spis eller i kylskpet s r det som att ssen ker in i pastan och den blir flottig och torr, allts helt ssls!

Har ngon ngot bra tips fr att frhindra detta? Jag har testat att ha i lite utav pastavattnet men tycker att pastan "fortstter" att tillagas d, och blir fr mjuk. Men jag kanske gr fel
Citera
2015-02-06, 12:38
Medlem
Frvara ssen och pastan separat
Citera
2015-02-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartold
Frvara ssen och pastan separat

r det det enda sttet? Tycker det blir s trkigt nr de ligger separat
Citera
2015-02-06, 13:17
Medlem
Om du frvarar pastan i en ss frlorar den sin spnst vergr nstan tillbaka till sin ursprungliga form vilket r en deg av mjl och gg.

Det du kan gra r att hlla p mer ss men det blir sllan bra.

Pasta carbonara p frsk tagliatelle r ngot som blir bedrvligt nr det det sparas fr att sen vrmas upp. Blir snarare en form av kompakt pastagratng.

Sjlv skulle jag sga att rtten blir blek och "trkig" om den frvaras i samma trg.
Citera
2015-02-06, 13:25
Medlem
Tillstt lite mjlk nr du vrmer upp den (p spisen).
Citera
2015-02-06, 13:59
Medlem
SadEyess avatar
Pastan blir rent allmnt ganska trkig nr den str i kylen. Hll ssen separat och koka ny pasta varje gng. Den nykokta pastan kan ju dra en stund med den sedan tidigare frdiga ssen nd.
Citera
2015-02-06, 14:16
Medlem
MeanMEs avatar
I och med att du kokar pastan al dente har du ju fortfarande kvar en frmga fr pastan att suga upp mer vtska. Det du kan gra r att blanda pastan med lite mer matfett s den inte suger t sig mer ss. I annat fall antingen tillstt mer ss eller separera dem t.
Citera
2015-02-06, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
I och med att du kokar pastan al dente har du ju fortfarande kvar en frmga fr pastan att suga upp mer vtska. Det du kan gra r att blanda pastan med lite mer matfett s den inte suger t sig mer ss. I annat fall antingen tillstt mer ss eller separera dem t.
r det s?! Att det rcker med att tillstta en smrklick fr att rda bot p detta problemet.
Nr jag har pasta till jobbet har jag alltid separata byttor om det r en grddbaserad ss fr under uppvrmningen tycker jag att det bara blir ett kladd av alltsammans.
Skall prova smr i pastan nsta gng.
Citera
2015-02-06, 16:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
r det s?! Att det rcker med att tillstta en smrklick fr att rda bot p detta problemet.
Nr jag har pasta till jobbet har jag alltid separata byttor om det r en grddbaserad ss fr under uppvrmningen tycker jag att det bara blir ett kladd av alltsammans.
Skall prova smr i pastan nsta gng.
Olivolja brukar jag kra p.

Grddsser r ju ett problem d de innehller en emulsion.
Dr fr du kra separat eller extra ss d oljan inte hller vattnet borta.

Men det funkar fr t.ex vanlig kttfrsss, oljesser, tomatsser mm.
Citera
2015-02-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Olivolja brukar jag kra p.

Grddsser r ju ett problem d de innehller en emulsion.
Dr fr du kra separat eller extra ss d oljan inte hller vattnet borta.

Men det funkar fr t.ex vanlig kttfrsss, oljesser, tomatsser mm.
Tack.
Antar att det r drfr potatisgratng och Janssons blir torr dagen efter med.
Citera
2015-02-06, 16:40
Medlem
ps870s avatar
Extremt f pastartter gr att vrma p. Pasta ska tas nykokt, grna frsk hemlagad. Enda undantaget jag kommer p r lasagne.

Edit. Om du ndvndigtvis mste vrma p kall pasta s gr det p spisen och aldrig i en micro.
Citera
2015-02-06, 17:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Extremt f pastartter gr att vrma p. Pasta ska tas nykokt, grna frsk hemlagad. Enda undantaget jag kommer p r lasagne.

Edit. Om du ndvndigtvis mste vrma p kall pasta s gr det p spisen och aldrig i en micro.
Tagga ner lite

Det r inte fr Guide Michelin vi komponerar vra matldor.
Och all pasta gr att vrma upp om man anpassat tillagningen till att vara matldeavsett.
Du kokar en pasta som skall koka 10 minuter, 5-6 i grytan fyller p med extra ss och frdiglagar pastan i micro p lg vrme och under lock p jobbet. Helt ok kk fr en 10a/20a n att springa till "gyllende gaffeln" och prjsa 80-150:- fr en lunch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in