Citat:
En aktie som kostar 100 kr
Jag köper för ett värde av 100.000 kr, som ger mig 1000 st aktier
Jag lägger en StopLoss på 95 kr t.ex ifall aktien skulle sjunka
Om jag leker med tanken att aktien plötsligt får ett mycket dåligt PM och aktien rasar från 100 till 60 kr, bara så där!
Vad händer då? Säljs mina aktier för 95 kr direkt, eller säljs dem för 60 kr?
Hinner SL aktiveras?
Jag köper för ett värde av 100.000 kr, som ger mig 1000 st aktier
Jag lägger en StopLoss på 95 kr t.ex ifall aktien skulle sjunka
Om jag leker med tanken att aktien plötsligt får ett mycket dåligt PM och aktien rasar från 100 till 60 kr, bara så där!
Vad händer då? Säljs mina aktier för 95 kr direkt, eller säljs dem för 60 kr?
Hinner SL aktiveras?
Du har förstått det helt rätt, däremot är det INGET som säger att din stop-loss (som aktiverar en aktiv säljorder på en viss specifik kurs) kommer att matchas med ett köp. Det finns alltså inget som säger att din order måste gå igenom, detta är särskilt viktigt att beakta när det gäller mindre bolag där små volymer kring köp & sälj sker. Finns det ingen köp-order som matchar din inställda stop-loss på kursen 95 kr så åker du ned till djupet.
Man kan kanske titta på "glidande" stop-loss, som kan vara vettigare:
https://www.nordnet.se/faq/1138-hur-...opp-loss-order
I regel är stop-loss skit, men det är vad jag tycker. Ställ hellre in alarm kring specifika kurser och agera utefter detta. Det är självklart inte optimalt om man inte har tillgång till att kunna följa börsen eller vara aktiv på t.ex. mobiltelefonen ofta.
Men för att svara på frågan - kan inte din sälj-order matchas på 95 SEK med en köp-order, så kommer inte din order att gå till avslut, även om du har en stop-loss inställd. Se stop-lossen som ett köp nu-pris på Tradera. Finns det ingen där som vill köpa ligger ordern kvar, i regel tills när börsen stängt.