2015-01-23, 07:33
Medlem
Här kan nybörjare ställa frågor relaterade till aktier, värdepapper och finansiella instrument!
Senast redigerad av Crossmack 2015-03-04 kl. 07:39.
Citera
2015-01-23, 07:59
Medlem
Jag skulle vilja börja investera i fonder och lite i aktier men nu när omx närmar sig all time high så känns det inte som en bra ide, samtidigt som man aldrig riktigt kan veta när det kommer en stor nedgång eller en ny finanskris. Min fråga är om jag bör vänta eller om jag bör satsa?
Citera
2015-01-23, 08:23
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciggarrdanne
Jag skulle vilja börja investera i fonder och lite i aktier men nu när omx närmar sig all time high så känns det inte som en bra ide, samtidigt som man aldrig riktigt kan veta när det kommer en stor nedgång eller en ny finanskris. Min fråga är om jag bör vänta eller om jag bör satsa?

Snart ett år sedan var det exakt samma frågor, både här i forumet och på andra ställen. Sedan dess är Stockholmsbörsen upp över 15%.
Tyvärr vet ingen hur det ser ut om ett år.

Du behöver kanske inte vänta på en krasch, men vänta in en dipp. Som den som var i oktober. Börsen tappade då hela 2014-uppgången på ett par veckor.
Citera
2015-01-23, 09:32
Medlem
Wildsomes avatar
Africa Oil kommer nog ha sina uppgångar genom åren, men olja i sig tror jag börjat spela ut sin roll och de kommer inte gå upp till de forna nivåerna som folk hoppas på. Det kommer aldrig mer vara så eftertraktat som det än gång var, nu gäller det att hitta nästa råvara/tillgång som kommer ta oljans plats!
Citera
2015-01-23, 10:41
Medlem
Broheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggander2
Ehm, är det inte på brinken till att gå i konkurs? Varför tror du det vänder?
Nyemmission på G som säkert inte blir fulltecknad och därmed tvingar bolaget i konkurs.
Tror det är gresakört för Eniro.

Det har inte tjänat något pengar på länge, och kommer fortsätta att inte tjäna några pengar.
De har inget nytt, de har inga idéer, de försöker bara hålla ett läckande skepp flytande just nu känns det som.
Citera
2015-01-23, 10:56
Medlem
Broheims avatar
Gör en liten vinst i africa, och hoppa av sen.
Risken är stor att spekulera i oljan just nu, speciellt för en nybörjare.

Köp mer stabila företag som genererar ordentligt med vinst och ger utdelning. Håll risken nere för större delen av din portfölj.
Lägg 10-20k på att leka med om du vill, men större summor än så hade jag inte placerat i africa oil eller liknande företag.
Citera
2015-01-23, 14:15
Medlem
Hur länge tar det för en aktie att synas i depån?
Står bara "i marknaden" = ingen har acceptera mitt bud?
La bud i går kväll på vad aktien låg på stängnings dags men nu (ca 14:00) har den ökat med 1 krona per aktie.
Har jag aktierna?
Vad händer om tar bort aktien nu? Avbryts handeln och pengarna går att handla andra aktier med.
Citera
2015-01-23, 14:22
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Banditen-
Hur länge tar det för en aktie att synas i depån?
Står bara "i marknaden" = ingen har acceptera mitt bud?
La bud i går kväll på vad aktien låg på stängnings dags men nu (ca 14:00) har den ökat med 1 krona per aktie.
Har jag aktierna?
Vad händer om tar bort aktien nu? Avbryts handeln och pengarna går att handla andra aktier med.

Hej,

Din order är på marknaden och den väntar på att någon vill köpa dina aktier till den kurs som du angivit. Det kan också vara så att flera andra ligger före dig i kön, dvs de vill köpa aktien till samma pris som du, men de la sin order lite tidigare på marknaden.

När du får ett avslut så ser du direkt i din depå att du har aktierna. Du ser även (om du har Avanza) en rad längst ned på kontot där det står "dagens avslut", där syns exakt vilken tid som affären gjordes, vilket antal aktier som köptes etc.

Om du vill ta bort din order och lägga en ny så kan du absolut göra det, när du har tagit bort din order så kan du självklart handla andra aktier för pengarna

/Dan, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2015-01-23 kl. 14:25.
Citera
2015-01-23, 17:34
Bannlyst
Att verkligen kunna ett bolag måste väl vara en stor fördel?
Citera
2015-01-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
Att verkligen kunna ett bolag måste väl vara en stor fördel?

Absolut. Helst ska man kunna hela branschen, så du kan jämföra bolaget du har mycket kunskap om mot andra inom samma sektor.
Citera
2015-01-23, 19:49
Medlem
biggander2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Nyemmission på G som säkert inte blir fulltecknad och därmed tvingar bolaget i konkurs.
Tror det är gresakört för Eniro.

Det har inte tjänat något pengar på länge, och kommer fortsätta att inte tjäna några pengar.
De har inget nytt, de har inga idéer, de försöker bara hålla ett läckande skepp flytande just nu känns det som.

Hehe du citerade fel person, jag tänker samma som du. Det var den jag citerade som tyckte det var ett bra köp.
Citera
2015-01-23, 21:38
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpop
Ja det tror jag definitivt men som du säger så vill jag vara med på den lilla uppgången som blir. Sedna säljer jag när jag själv tror att den långa nedförsbacken för olja är nästa väg.
Varför är du så säker på att det kommer en uppgång i aktien? Det kanske bara är nerför härifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in