2024-08-08, 11:15
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Var det att sprida riskerna?
Samma skit alltihop som kommer falla rätt ner ner de stora företagen i USA stuper rätt ner.
"Never bet against America" - Warren Buffett
Citera
2024-08-08, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
"Never bet against America" - Warren Buffett
Men sprider sina risker tror jag även din gud gör.
Citera
2024-08-08, 23:17
Medlem
Flasebbs avatar
Vad är skillnaden med att ha ett visst aktieantal innan en emission träder kraft och man blir tilldelad dess antal uniträtter jämfört med att ha ett lägre aktieantal men skaffa ett antal uniträtter utöver det under emissionens gång? Jag anar grovt att jag har missat något runt detta.

Finns det helt enkelt någon morot med att slänga en peng innan också.
Citera
2024-08-09, 13:21
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flasebb
Vad är skillnaden med att ha ett visst aktieantal innan en emission träder kraft och man blir tilldelad dess antal uniträtter jämfört med att ha ett lägre aktieantal men skaffa ett antal uniträtter utöver det under emissionens gång? Jag anar grovt att jag har missat något runt detta.

Finns det helt enkelt någon morot med att slänga en peng innan också.

om marknaden fungerar perfekt så gör det ingen skillnad då priset för täckningsrätten är inbakad i huvudaktiens pris. sen spekulerar ju folk genom att köpa/sälja själva täckningsrätterna om de tror marknadspriset är fel
Citera
2024-08-10, 10:22
Medlem
Flasebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
om marknaden fungerar perfekt så gör det ingen skillnad då priset för täckningsrätten är inbakad i huvudaktiens pris. sen spekulerar ju folk genom att köpa/sälja själva täckningsrätterna om de tror marknadspriset är fel
Tack för bra svar. Så som man har kladdräknat så känns det som att man kommer sluta upp på liknande kostnad oavsett.
Citera
2024-08-12, 14:17
Medlem
Kottkompotts avatar
Det finns ett amerikanskt bolag inom energisektorn (vill inte nämna vilket just nu) som kör på en relativt ny teknik som jag har stora förhoppningar på blir lovande.
Grundkomponenterna är väl beprövade, men det är just den här tillämpningen som kanske eller kanske inte kommer att uppenbara nya utmaningar vid de första fälttesterna.

Hursomhelst är bolaget inte publikt börsnoterat än, och jag vill dra igång lite övervakningsmjukvara för att frekvent webscrapa relevanta hemsidor för att se närhelst bolaget nämns vara på gång för detta.

Var bör man rimligen hålla koll för sådant här?
Citera
2024-08-12, 18:35
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott

marketwatch och yahoo finance borde vara en bra start
Citera
2024-08-13, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Hursomhelst är bolaget inte publikt börsnoterat än, och jag vill dra igång lite övervakningsmjukvara för att frekvent webscrapa relevanta hemsidor för att se närhelst bolaget nämns vara på gång för detta.

EDGAR: https://www.sec.gov/cgi-bin/browse-e...ion=getcurrent

Och om du inte har något emot att betala för det: https://help.bamsec.com/docs/all-company-filings-alerts
Citera
2024-08-16, 18:14
Medlem
Jag vill shorta självaste aktierna och inte som till exempel på IG där man köper det underliggande certifikatet. Jag gillar inte det.

Jag har ansökt och blankning men utöver det, finns det verkligen inget annat sätt på här i Sverige att shorta en aktie förutom att ansöka om blankning och det ska gå igenom flera processer innan man kan shorta?
Citera
2024-08-16, 19:55
Medlem
1871s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
USA fonder, Avanza zero och Berkshire Hathaway Inc Class B? Då har du spridit riskerna över rätt många olika företag och borde prestera runt index.
Skit i Avanza Z den tillför inget, usa räcker.
Citera
2024-08-16, 21:45
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Skit i Avanza Z den tillför inget, usa räcker.
Ja, Nasdaq och Dow är så klart lite roligare än Omx30.
Citera
2024-08-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eviscrate
Jag vill shorta självaste aktierna och inte som till exempel på IG där man köper det underliggande certifikatet. Jag gillar inte det.

Jag har ansökt och blankning men utöver det, finns det verkligen inget annat sätt på här i Sverige att shorta en aktie förutom att ansöka om blankning och det ska gå igenom flera processer innan man kan shorta?
Det finns så klart både för- och nackdelar med alla olika sätt att blanka aktier.

De stora fördelarna med att blanka via derivatkontrakt i stället för att blanka själva aktien är det kan vara mindre riskfyllt och potentiellt också mycket billigare.

När du blankar aktien under en tid som är längre än intradag så betalar du förutom courtaget dessutom en blankningsavgift till aktieägaren som har lånat ut aktierna till dig. Du tvingas också betala betala den eventuella aktieutdelningen till honom.

Men du betalar ju också en daglig avgift om du köper en börshandlad investeringsprodukt som ett certifikat eller en minifuture.

Om du däremot till exempel bara köper en put (säljoption) så betalar du bara courtage och inga övriga avgifter. Put-optionen är också mycket billigare än aktien och ger dig samma exponering som om du hade blankat 100 aktier. Om du vill ha större exponering så köper du helt enkelt bara fler optionskontrakt.

Du vet också exakt hur mycket du kan förlora vilket är priset som du betalade för att köpa optionen. När du har blankat själva aktien så har du däremot en potentiellt oändlig nedsida och du kan göra en rejäl förlust om aktien börjar rusa uppåt under en lång tid.

Nackdelen med optionen jämfört med aktien är den har en lösendag då den förfaller värdelös och optioner blir dyrare att köpa ju längre bort i tiden som lösendagen ligger. Du måste därför t.ex. varje månad eller varje år rulla optionen innan den förfaller vilket innebär att du köper en ny option och därför får betala courtage igen.

Det finns också andra smartare optionsstrategier för att blanka där du till exempel samtidig kan sälja optioner för att finansiera din blankning och därmed minska dina kostnader ännu mer. Du kan till exempel öppna en put backratio spread som även kallas ZEBRA vilket är en exakt replikering av en blankning av aktien: https://www.youtube.com/watch?v=Qg1Dzv4mYvM

En nackdel med standardiserade optioner för amerikanska bolag är att du inte kan köpa dem hos svenska mäklare och du måste därför ha en utländsk mäklare och tvingas därför deklarera och betala 30% skatt på varje vinsttrade.

Men det finns ju svenska optioner också som du kan handla på ISK. Nackdelen är främst att den svenska optionsmarknaden är liten och att svenska mäklare har ett relativt högt courtage. Men det fungerar utmärkit om du t.ex. vill blanka ett storbolag med mycket trading som till exempel Ericsson. Du kan ju också blanka OMXS30-terminen om du tror att hela Stockholmsbörsen ska gå ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in