2023-11-20, 14:02
Medlem
Svenglens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaban11
Tack för ditt svar, jag ska kolla in den boken. Ljudbok passar bäst för mig då jag kan lyssna medans jag jobbar.

Hade man kunnat gå en kurs i någon skola hade jag gjort det men har ej hittat någon där det inte kostar skjortan att gå.

Aktiespararna brukar ha en del att hämta. Medlemskapet kostar ca 600 kr/år men du kan få en hel del matnyttigt kring analyser och dylikt. https://www.aktiespararna.se/
Citera
2023-11-22, 19:04
Medlem
Black.Panthers avatar
Astra Zeneca är ingen svensk aktie utan engelsk, så ska man lägga den på kapitalförsäkring eller isk konto? kapitalförsäkring borde väl vara det korrekta?
Citera
2023-11-22, 19:08
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Astra Zeneca är ingen svensk aktie utan engelsk, så ska man lägga den på kapitalförsäkring eller isk konto? kapitalförsäkring borde väl vara det korrekta?

Kapitalförsäkring i normalfallet.

Kolla alltid ISIN nummret (finns på Avanzas sida). Om det inte börjar på "SE" så kan du dunka in aktien i en KF. I Astras fall börjar det på GB vilket indikerar att den är engelsk, precis som du påpekade.
Citera
2023-11-22, 19:11
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef

Kolla alltid ISIN nummret (finns på Avanzas sida). Om det inte börjar på "SE" så kan du dunka in aktien i en KF. I Astras fall börjar det på GB vilket indikerar att den är engelsk, precis som du påpekade.

ok tack

Funderar på att nästa år skapa en kapitalförsäkring och lägga några "exklusiva" (läs dyra) aktier i den typ bmw och astra zeneca som kan ge mig hela utdelningen.

Funderar mest på skatten. Läste att skatten blir ca 2% så på 200 000 kr ca 4 000kr, tycker det låter mycket?
Citera
2023-11-22, 19:15
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef

https://www.nordea.se/privat/produkt...orsakring.html
Citat:
3. Skatt
Nu ska vi dra av 30 % avkastningsskatt på det underlag vi räknat fram i steg 2.

30 % av 5 880 kr = 1 764 kr. Avkastningsskatten bli alltså 1 764 kr.

ok skrev lite fel men det är ändå ganska hög skatt på utdelningen.

säg att en bmw aktie kostar ca 1 000kr och utdelningen är ca 100kr aktie.

200 000/ 1 000 = 200 aktier X 100 kr = 20 000 kr

och sen dra av typ 1 764 kr (blir ltie till eftersom jag fick 20 k i utdelning med). Har jag förstått det hela rätt eller har jag fel.

segt om inte aktierna ger utdelning ett år bara o behöva betala ca 1700kr i ren förlust.
Citera
2023-11-22, 19:33
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
ok tack

Funderar på att nästa år skapa en kapitalförsäkring och lägga några "exklusiva" (läs dyra) aktier i den typ bmw och astra zeneca som kan ge mig hela utdelningen.

Funderar mest på skatten. Läste att skatten blir ca 2% så på 200 000 kr ca 4 000kr, tycker det låter mycket?

Skatten är rätt hög på en KF men det är samma skatt som ISK. Skatten beror på statslåneräntan som är på väldigt höga nivåer just nu. Kan mycket väl sänkas i framtiden.

Just nu är den (1.94% + 1 procentenhet) gånger 0.30 vilket blir 0.882%. Men, som sagt den kommer höjas lite i år.
Citera
2023-11-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ingen källskatt på brittiska bolag, så det är inget du behöver oroa dig för. Kapitalförsäkring och ISK kommer därmed att ge samma resultat, och därmed så hade jag rekommenderat ISK eftersom det är en enklare kontoform.
Citera
2023-11-23, 03:19
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Ingen källskatt på brittiska bolag, så det är inget du behöver oroa dig för. Kapitalförsäkring och ISK kommer därmed att ge samma resultat, och därmed så hade jag rekommenderat ISK eftersom det är en enklare kontoform.

Det är väl skatt på alla bolags utdelningar förutom svenska?
Citera
2023-11-23, 13:24
Medlem
Citat:
Det är väl skatt på alla bolags utdelningar förutom svenska?
Storbritannien har ingen källskatt på utdelning utom i vissa undantagsfall. Sen kan det ju komma att ändras i framtiden så har du ändå en KF och det är tänkt att vara ett långsiktigt innehav så kan du ju lika gärna lägga aktien i KF som i ISK så slipper du bekymra dig om att följa med vad som ev. händer i brittisk skattelagsstiftning och olika skatteavtal.

Avanza har en lista på hur mycket källskatt som dras från resp. land: https://www.avanza.se/kundservice.ht...ndsk-kallskatt (och hur mycket du får tillbaka automatiskt om du har aktierna i KF hos dem).
Citera
2023-11-23, 14:39
Medlem
olovpalmes avatar
marknaden har alltid rätt och RiktkursDet är två uttryck jag funderar på.
Om marknaden alltid har rätt borde inte detta kunna inträffa.Köpte SSAB för 52,58 den 23 oktober för några hundringar.Hör och häpna en månader senare den23 november gick dessa att sälja för 76,42.
Det är en sanslös ökning på 45,34%.Hur kan den otroliga ökning inträffa egentligen?Driver riktkurser och köprekomenderationer på kursökningen som lämnas av olika.
Det går väl lika bra att säga att marknaden alltid har fel eftersom kursen kan öka nästan 50 %på en månads tid?
Carnegie höjde riktkursen på SSAB till 110 kronor 25 oktober JP morgan 80 kr Pareto 57 kr i riktkurs.
DNB sätter 120 kronor 8 november.Det skiljer över 100% mellan olika riktkurser.
Kort sagt vad är riktkurser?
Hur räknas riktkurser ut egentligen? Av vilken anledning läggs riktkurser ut?
Senast redigerad av olovpalme 2023-11-23 kl. 14:43.
Citera
2023-11-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
marknaden har alltid rätt och RiktkursDet är två uttryck jag funderar på.
Om marknaden alltid har rätt borde inte detta kunna inträffa.Köpte SSAB för 52,58 den 23 oktober för några hundringar.Hör och häpna en månader senare den23 november gick dessa att sälja för 76,42.
Det är en sanslös ökning på 45,34%.Hur kan den otroliga ökning inträffa egentligen?Driver riktkurser och köprekomenderationer på kursökningen som lämnas av olika.
Det går väl lika bra att säga att marknaden alltid har fel eftersom kursen kan öka nästan 50 %på en månads tid?
Carnegie höjde riktkursen på SSAB till 110 kronor 25 oktober JP morgan 80 kr Pareto 57 kr i riktkurs.
DNB sätter 120 kronor 8 november.Det skiljer över 100% mellan olika riktkurser.
Kort sagt vad är riktkurser?
Hur räknas riktkurser ut egentligen? Av vilken anledning läggs riktkurser ut?
Ibland blir riktkurserna till ett självspelande piano. Det köps när ett papper får köprekommendationer, man ser att pappret ökar i värde och det köps ännu fler.
Citera
2023-11-23, 16:03
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ibland blir riktkurserna till ett självspelande piano. Det köps när ett papper får köprekommendationer, man ser att pappret ökar i värde och det köps ännu fler.
Antar att pianot du nämner kan börja spela åt olika håll beroende på om det är sälj eller köprekomendationer.Om riktkursen sätts långt ifrån gällande börskurs så spelar säkert pianot fortare och under längre tidsperiod.Tills nästa rekomenderation och ny riktkurs.
Kanske det är ett bra råd att följa sälj och köp rekomenderationerna?Är man snabbt på borde de bli en slant.
Har ändå svårt att begripa hur riktkusen sätts när de skiljer så mycket beroende på vem som sätter den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in