• 1
  • 2
2015-02-10, 10:52
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izabelley
Skojar du? Lägger du skulden på familjen istället för personerna som skrev " gör det snabbt måste till jobbet snart". Vad ska familjen göra? Övervaka honom 24/7? Du har antagligen ingen aning om hur svårt det är att vara angöring till en självmordsbenägen människa. Och ja om någon skriver att dom ska ta självmord o andra skriver "skynda, jag vill se" eller "du är för feg du skulle aldrig göra det" så är det hets. Även om han inte skulle ha gjort det. Är det så svårt att bara ignorera en tråd?

Lägger inte skulden på någon. Men familjen är honom närmast.
Fel av systern att lägga skulden på folk på Flashback. En undanflykt för att man har, och ska ha, dåligt samvete.
Och jag har erfarenhet av sådana saker, ja!
2015-02-10, 12:27
Medlem
Det är väl klart att en del av inläggen var ämnade att hetsa honom. Om det var inläggen som fick honom att ta sitt sista beslut är väl en annan fråga, men de inläggen bidrog ju inte heller till stöd av något slag. Jag är inte helt övertygad om att han var utan räddning men att då vända sig till ett anonymt internetforum, i en tid då personer interagerar via knapptryckningar istället för ord, i hopp om att finna fullt stöd är ju ingen bra idé.

Har däremot svårt att tro att lika många som skrev inlägg ihop om att få e-ryggdunkar satt hemma och tänkte "yes, vad kul han tog sitt liv" när de väl såg vad som hände. Det finns ju uppenbarligen de individer som tycker om att se andra fara illa ut och jag är övertygad om att de också flockades kring tråden.

Upplever utöver det inte hennes sista kommentar som något negativt för Flashback.
2015-02-10, 16:27
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khaki
Skrev inte Marcus ut på facebook att han mådde dåligt och frågade om rep? men fick tips om nätverkskabel istället?

Jag vill minnas att ingen av hans "vänner" (det var väl mest folk han träffat på nätet och inga han kände i riktiga livet) på facebook reagerade när han sa att han skulle ta livet av sig. Men givetvis är det Flashback man hackar på...
2015-02-10, 16:42
Medlem
seriously?s avatar
Lurifaxflux hade redan bestämt sig för att begå självmord. Han hade tagit massa piller innan han skrev tråden.

Att lägga skulden på användarna är verkligen fel.
2015-02-10, 17:48
Medlem
Ricins avatar
Jag måste poängtera att det flashback faktiskt skrev kan ha haft en viss påverkan på honom, dock jävligt svårt att bevisa. Det är nog bara personer som har varit i liknande situationer som kan relatera och förstå hur det hela går till.

Marcus självmord var planerat, men det kan samtidigt också ha varit väldigt impulsivt. Det kanske låter konstigt för somliga hur något planerat kan vara impulsivt, men faktum är att han kan ju ha planerat att han ska sända det live men inte satt något direkt datum för det.

Det finns en jävligt stor okunskap inom självmords-området tycker jag då många säger att har dom väl bestämt sig så är det svårt att stoppa dom, vilket inte stämmer öht. Om ingen hade reagerat på det Marcus gjorde så hade nog utgången varit en annan, då Marcus hade fått mer tid att reflektera över vad han egentligen håller på med. Detta kan ha räddat hans liv, men flashback har ingen direkt skuld över hans död direkt
2015-02-10, 17:56
Medlem
najass avatar
Nej, inte en ny tråd om detta. Det finns dessutom en pågående om Aftonbladets artiklar där ju detta är en.

Låst

/mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in